Test Ford Ka 2008 – pierwsza jazda na Ibizie

Oto nowy Ford Ka - przed nowym modelem stoi bardzo poważne wyzwanie, musi godnie zastąpić Forda Ka pierwszej generacji, który w chwili swojej premiery w 1996 roku wprowadził do segmentu samochodów miejskich zupełnie nowe standardy stylu i autentycznej przyjemności użytkowania. Jaki jest zatem maluch z Tychów?

Nowy Ford Ka został opracowany w ramach umowy o współpracy z koncernem Fiat. Warto zauważyć, że jest produkowany w nowoczesnych zakładach Fiata w Tychach – Ford Ka zjeżdża z tej samej linii produkcyjnej co Fiat 500. Auto ma wszystkie atuty, które uczyniły pierwszą generację Forda Ka samochodem tak bardzo popularnym: niewielkie gabaryty zewnętrzne, efektowną linię, zwinny charakter i dobre własności jezdne oraz młodzieńcze, „pogodne” oblicze.

Ford Ka 2008 pierwsza jazda
fot. Motocaina.pl

Ford Ka – historia sukcesu
Ford Ka został zaprezentowany po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1996 roku. Już wtedy został entuzjastycznie przyjęty ze względu na pełną ekspresji, oryginalną linię nadwozia w stylu New Edge i za to, że przed użytkownikami samochodów w tej klasie otworzył zupełnie nowe pokłady radości i przyjemności prowadzenia. Pojawiły się też „nietypowe wersje” takie jak Ford StreetKa i stylizowany na wyścigowy Ford SportKa. W 1998 roku ówczesny premier Wielkiej Brytanii Tony Blair wymienił Forda Ka jako jeden z pierwszych produktów Milenium wybranych przez brytyjską Radę Wzornictwa (Design Council). Były też osiągnięcia o zupełnie innym, nieco lżejszym wymiarze: Ka okazał się na przykład idealnym domem dla złotej rybki, która zamieszkała we wnętrzu samochodu ustawionego w charakterze akwarium przez budynkiem londyńskiego akwarium!

Ford Ka 2008 i poprzednik
fot. Motocaina.pl

Najnowszy Ford Ka ma nieco „zawadiacki” charakter i został zaprojektowany z myślą przede wszystkim o młodym pokoleniu, dla którego wybór samochodu jest często swojego rodzaju manifestem – wybierano więc śmiałe kontrasty i pełną ekspresji kolorystykę. Mogą w nim podróżować cztery dorosłe osoby wraz z bagażem. Pozycja za kierownicą jest dość wysoka, więc panie wsiadające w wąskiej spódnicy nie powinny narzekać na wygodę. Do przodu kierowca ma świetnąa widoczność, nieco gorzej jest do tyłu (małe okienko i załaniające widocznośc zagłówki), ale cóż – to jednak mały samochód.

Ford zaproponiwał w Ka trzy pakiety opcji wyposażenia, a ich uzupełnieniem jest gama dodatków oferowanych pojedynczo, od obramowań kratki wlotu powietrza w jaskrawych kolorach, po fotele pokryte skórą.

No to jazda!
Ford Ka od samego początku był znany z tego, że prowadzenie i trzymanie się drogi przypominało trochę jazdę gokartem. Tak jest do tej pory – jego prowadzenie sprawia mnóstwo przyjemności. Konstruktorom udało się stworzyć układ jezdny, dzięki któremu zarówno na szybko pokonywanych zakrętach auto zachowuje się bardzo stabilnie, a jednocześnie nie cierpi na tym komfort jazdy np. po dziurach, czy na szutrze. W podwoziu znajdziemy z przodu zawieszenie niezależne z kolumnami MacPhersona, zaś z tyłu – zawieszenie zależne z belką skrętną.

Ford Ka 2008 pierwsza jazda
fot. Motocaina.pl

Źródłem napędu są dwa oszczędne i ekologiczne silniki do wyboru: jednostka benzynowa o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM i zastosowany pierwszy raz w Fordzie Ka – silnik 1,3-litrowy silnik diesla Duratorq TDCi z turbodoładowaniem, rozwijający moc 75 KM. Oba silniki współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów

W przypadku wersji napędzanej 1,2-litrowym silnikiem benzynowym, która najprawdopodobniej będzie najchętniej kupowaną odmianą Forda Ka, zużycie paliwa zmniejszono o 21% w porównaniu z poprzednim modelem z silnikiem o pojemności 1,3 litra.

Ford Ka 2008 wnętrze
fot. Motocaina.pl

Wersja z silnikiem wysokoprężnym jest jeszcze oszczędniejsza i legitymuje się średnim zużyciem paliwa na poziomie 4,2 litrów na 100 km. Do takiego wyniku zbliżyłysmy się podczas testu.

Auto „na wypasie
Wbrew pozorom, mały i najtańszy w ofrcie Ka wcale nie jest „biednie” wyposażony. Są w nim możliwe też takie smaczki, które znamy z aut wyższych segmentów. Na przykład w przypadku zamówienia specjalnego zestawu przyłączeniowego z funkcją Bluetooth® , nabywca nowego Forda Ka otrzymuje możliwość bezpiecznego korzystania z telefonu komórkowego oraz dodatkowe gniazdo przyłączeniowe USB umożliwiające podłączenie zewnętrznego odtwarzacza i słuchanie plików muzycznych za pośrednictwem samochodowego systemu audio. Sterowanie odtwarzaczem odbywa się za pośrednictwem przycisków na kierownicy. Jeżeli dodamy do tego niezłej klasy sprzęt audio z radioodtwarzaczem CD i 6 głośnikami, Ford Ka będzie miał wszystko aby zapewnić kierowcy i pasażerom dobrą rozrywkę.

Podstawową wersją wyposażeniową jest Ford Ka Trend, przy czym specyfikacja wyposażenia tego samochodu jest bardzo daleka od podstawowej; obejmuje między innymi: pełne zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, komputer pokładowy, czy opóźniacz wygaszania świateł, które po zamknięciu pojazdu oświetlają jeszcze ścieżkę do drzwi domu czy garażu. Jest też standardowo wyposażony w czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, a także w zagłówki oraz mocowania fotelików dziecięcych typu ISOFIX przy tylnych fotelach. Na życzenie jako opcja dostępne są również poduszki boczne, boczne kurtyny powietrzne oraz elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP (standard na niektórych rynkach).

Ford Ka 2008 pierwsza jazda
fot. Motocaina.pl

Testowana wersja Forda Ka to Titanium, którą odróżniają obudowy lusterek bocznych i klamki drzwi lakierowane w kolorze nadwozia. Najważniejsze elementy wyposażenia standardowego dostępne dodatkowo w wersji Titanium: klimatyzacja (z filtrem przeciwpyłkowym), centralny zamek sterowany pilotem (ze składanym kluczykiem), elektrycznie sterowane szyby w drzwiac, lusterka boczne sterowane i ogrzewane elektryczni, rozbudowany zestaw wskaźników, komputer pokładowy, wielofunkcyjna kierownica i komfortowa gałka dźwigni zmian biegów, stopniowo ściemniające się oświetlenie wnętrza przy wygaszani, przednie światła przeciwmgielne i 15- calowe obręcze kół.

Werdykt
Nowy Ford Ka ujął nas wybitnie za serce – nie tylko tym, że produkowany jest w Polsce. To „sympatyczny” mały, samochód, idealny do poruszania sie w zatłoczonych aglomeracjach, banalnie prosty w prowadzeniu i parkowaniu, przyjazny w obsłudze i świetny na zakupy. Z tyłu oferuje miejsce nie tylko dla dzieci ale niższych dorosłych, a w bagażniku swodobnie zmieszczą się bagaże na wypad we dwoje. Nowy Ford Ka to naprawdę godne polecania auto.

1.2 Duratec

1.3 Duratorq TDCi

Typ silnika

Benzynowy, 4-cylindrowy, rzędowy,

ustawiony poprzecznie

Diesel z turbodoładowaniem,

4-cylindrowy, rzędowy,
ustawiony poprzecznie

Pojemność skokowa

cm³

1242

1248

Średnica cylindra

mm

70,8

69,6

Skok tłoka

mm

78,9

82,0

Stopień sprężania

11,1 : 1

17,6 : 1

Moc maksymalna

KM(kW)

69 (51)

75 (55)

przy obr/min

5500

4000

Maksymalny moment obrotowy

Nm

102

145

przy obr/min

3000

1500-3500

Rozrząd i sterowanie zaworami

Pojedynczy wałek rozrządu w głowicy (SOHC), 8-zaworów

Dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), 16-zaworów

Liczba cylindrów

4

Napęd wałka(ów) rozrządu

Pasek zębaty

Łańcuch

Liczna łożysk głównych wału korbowego

5

5

Układ sterowania pracą silnika

Moduł firmy Marelli

Moduł firmy Marelli

Układ wtrysku paliwa

Sekwencyjny wtrysk wielopunktowy, wielofazowy

Bezpośredni wtrysk common-rail,

Doładowanie

Turbosprężarka i chłodnica powietrza doładowującego (intercooler)

Układ kontroli czystości spalin

Katalizator trójdrożny

Katalizator utleniający i układ recyrkulacji spalin (EGR)
oraz filtr cząstek stałych DPF (opcja)

Norma czystości spalin

Euro 4

Euro 4

Rodzaj paliwa

Benzyna bezołowiowa

Olej napędowy

Pojemność zbiornika paliwa

35 litrów

Układ smarowania

Smarowanie pod ciśnieniem, obieg wymuszony

z pełnoprzepływowym filtrem oleju

Pojemność układu smarowania
(z filtrem oleju)

2,5 + 0,3 l

2,5 + 0,3 l

Układ chłodzenia

Pompa wody z termostatem, układ zaworów i system odpowietrzania

Pojemność układu chłodzenia
(z nagrzewnicą)

4,85 l

6,3 l

Akumulator

12 V / 50 Ah

12 V / 50 Ah

Alternator

14V    70/75/90/105A

(wartość natężenia zależna od wyposażenia samochodu)

Układ napędowy

Napęd:

Silnik ustawiony poprzecznie, napęd na przednie koła

Skrzynia biegów:

5-stopniowa mechaniczna (ręczna) skrzynia biegów, całkowicie synchronizowana,

z linkowym mechanizmem zmiany przełożeń i dwoma wałkami

Wartości przełożeń:

 

1.2 Duratec

1.3 Duratorq TDCi

1 bieg

3,909

3,909

2 bieg

2,158

2,158

3 bieg

1,480

1,345

4 bieg

1,121

0,974

5 bieg

0,897

0,766

Bieg wsteczny

3,818

3,818

Przełożenie przekładni głównej

3,438

3,438

Przełożenie przekładni głównej (opcja)

3,733

 

Przód:

Zawieszenie niezależne, z kolumnami MacPhersona i sprężynami śrubowymi amortyzatorami gazowymi, dolne wahacze trójkątne osadzone na ramie pomocniczej, stabilizator połączony z amortyzatorami.

Tył:

Zawieszenie zależne z belką skrętną i stabilizatorem.

 

Układ kierowniczy:

Układ z przekładnią zębatkową; elektryczne wspomaganie kierownicy EPAS (Electric Power Assisted Steering Column)

 

Liczba obrotów między skrajnymi położeniami kierownicy –  3

Średnica zawracania:

9,25 m (minimalna, między krawężnikami, z oponami R14)

Układ hamulcowy:

Dwuobwodowy układ hamulcowy, hydrauliczny, z podziałem krzyżowym, przednie hamulce tarczowe i tylne hamulce bębnowe. Wspomaganie podciśnieniowe z elektronicznie sterowanym 4-kanałowym układem ABS i odpowiednio zoptymalizowanym wspomaganiem hamulców.

Wymiary:

Tarcze hamulcowe (przód):

średnica – 240 mm

(tarcze wentylowane w wersji z silnikiem diesla)

Bębny hamulcowe (przód):

średnica – 180 mm

Testowana wersja Ford Ka Titanium 1.2 l.

Silnik benzynowy Duratec – 1,2 litra, 8 zaworów

  • Pojemność skokowa: 1242 cm3, 4 cylindry i rozrząd 8 zaworowy
  • Moc maksymalna: 69 KM przy 5500 obr/min
  • Maksymalny moment: 102 Nm przy 3000 obr/min

Skrzynia – 5-biegowa manualna
Zużycie podczas testu – 5,5 l/100 km

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze