Joanna Szymków-Matuszewska

Nissan Qashqai 2021 – prezentacja statyczna

Dzień 18 lutego 2021 roku z pewnością był dla Nissana niezwykle ważny. To bowiem tego dnia miała miejsce światowa premiera trzeciej generacji popularnego SUV-a tego koncernu - Qashqaia. Można śmiało powiedzieć, że było to bardzo wyczekiwane przez wszystkich dziecko Nissana - w końcu poprzednia generacja gościła na naszych drogach przez ostatnie siedem lat! My oceniałyśmy auto na żywo.

Poprzednia generacja Qashqaia trąciła już nieco myszką i w zderzeniu z konkurencją, mimo faceliftingu, stopniowo przestawała być atrakcyjna. Najnowsza odsłona modelu pozytywnie mnie zaskoczyła. To udana przemiana. 

Nissan Qashqai 2021

Nissan Qashqai – wygląd zewnątrzny

Stylistyka nowego modelu Qashqai została opracowana przez Nissan Design Europe z siedzibą w centrum Londynu, jednak technologicznie model został dopracowany w Nissan Technical Centre Europe w Cranfield, również w Wielkiej Brytanii. Nowa generacja to nie tylko zmiany wizualne, ale przede wszystkim nowa technologia, o której za chwilę.

Qashqai nabrał o wiele wyraźniejszych rys, a zarazem zyskał na elegancji. Powiększony wlot powietrza w kształcie litery V, wykończony czarnymi kostkami piano black, w towarzystwie nowoczesnych i oryginalnych w swoim wzorze reflektorów – w pełni LED-owych – w kształcie bumeranga, ładnie połączonych z karoserią – to sprawia, że SUV-a Nissana może się z przodu podobać.

Z boku mocno zarysowano wloty powietrza – mamy poczucie, że stoi przed nami samochód z charakterem. A dalej jest tylko lepiej. Wyraźne kształty nadwozia są widoczne przez całą długość sylwetki, którą wieńczy potężny tył. Uwydatniono nadkola, aby zmieścić 20-calowe obręcze – dzięki temu zabiegowi auto prezenuje się muskularnie.

Nissan Qashqai 2021

Nissan Qashqai – wnętrze

W czasach przywiązywania dużej wagi do wyglądu, wygody i atmosfery, poprzednia generacja Qashqaia – swoim dość mocno zabudowanym  i zachowawczym wnętrzem, do którego wykończenia używane były głównie materiały twarde – odstawała od zwiększających się oczekiwań klientów. Na szczęście Nissan wyciągnął nauczkę i surowe, japońskie wnętrze, przemienił w zdecydowanie bardziej zeuropeizowane. Dokonał tego poprzez użycie do wykończenia materiałów miękkich, które znajdziemy zarówno na desce rozdzielczej, drzwiach, jak i konsoli środkowej. Kanapa i fotele zostały zaś wykończone nową, skórzaną tapicerką Nappa, w specjalny trójwymiarowy, pikowany wzór diamentu – ciekawostką jest to, że jego wyszycie zajmuje ponad 60 minut. 

W centralnym miejscu deski rozdzielczej góruje większy niż dotychczas, dziewięciocalowy wyświetlacz systemu Nissan Connect (o wyższej rozdzielczości), który stanowi cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu. Jest kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay. Wyświetlacz znajdujący się przed kierowcą, to nowy, wielofunkcyjny ekran TFT o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3 cala, który oferuje możliwość konfiguracji różnych sposobów wyświetlania informacji z systemu nawigacji, rozrywki, danych o ruchu drogowym i stanie pojazdu.

Nissan Qashqai 2021

Trzecia generacja Qashqaia urosła nieznacznie w porównaniu do poprzednika, jednak projektantom i inżynierom udało się tak zagospodarować środek, że wizualnie ma się wrażenie, jakby samochód był znacząco większy. Dane techniczne są jednak twardymi dowodami – rozstaw osi wzrósł o 20 mm, a długość całkowita została zwiększona o zaledwie 35 mm. Nieznacznie wzrosła także wysokość samochodu (+25 mm), a jego szerokość zwiększyła się o 32 mm. A jednak większy rozstaw osi oraz optymalne rozmieszczenie podzespołów samochodu pozwoliły wygospodarować jeszcze więcej miejsca dla podróżujących. Przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach wzrosła o 28 mm, jednocześnie zwiększono odległość dzielącą kierowcę od pasażera na przednim fotelu. Dzięki niewielkiemu powiększeniu gabarytów samochodu przestrzeń nad głowami użytkowników z przodu i z tyłu również wzrosła (o 15 mm).

Nissan Qashqai 2021

Dodatkowego smaczku daje doświetlenie wnętrza olbrzymim panoramicznym dachem i tylnymi, bocznymi szybkami, które z zewnątrz są praktycznie niewidoczne. Pytanie: jaka będzie rzeczywista widoczność przez tylną szybę? W pierwszym odczuciu jest ona trochę bardziej obudowana i mniejsza niż w poprzedniej generacji. To jednak jest całkowitym przeciwieństwem widoczności przez szybę czołową. Bardzo dobra widoczność z przodu jest efektem zwężenia słupków A, jak również przeniesienia lusterek z tych właśnie słupków na drzwi.

Nissan Qashqai 2021

Jak mowa o przestronności, to nie sposób nie wspomnieć o powiększonej pojemności bagażnika (o 74 litry w stosunku do modelu poprzedniej generacji). Uzyskano to przez obniżenie podłogi bagażnika o 2 cm, a to z kolei udało sie dzięki bardziej kompaktowej konstrukcji tylnego zawieszenia.
Po pewnych udoskonaleniach zastosowano też popularne rozwiązania dostępne też w poprzedniej odsłonie, tj. boczne schowki nad nadkolami oraz ruchomą podłogę bagażnika. Jeśli jednak będziecie chcieli powiększyć przestrzeń bagażową samochodu, wystarczy, że złożycie tylne siedzenia, które wraz z podwyższoną podłogą w kufrze dadzą jednolitą powierzchnię. Tylne drzwi otwierają się pod kątem aż 85°.

Nissan Qashqai 2021

Nissan Qashqai – silniki, napęd, skrzynia

Gama układów napędowych oferowanych w nowym modelu Qashqai obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic oraz system e-Power. Benzynowa jednostka 1.3 DIG-T z układem mild hybrid występować będzie w dwóch odsłonach mocy – 140 KM oraz 158 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic (tylko jednostki o mocy 158 KM). W mocniejszym wariancie maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min.

Napęd na przednią oś jest dostępny w wersjach silnikowych o mocy 140 KM i 158 KM, a napęd na cztery koła jest oferowany wyłącznie z jednostkami o mocy 158 KM, skonfigurowanymi z przekładnią Xtronic. Jednak to nie koniec nowości w tym zakresie.

Nissan Qashqai 2021

Qashqai może też być wyposażony w układ napędowy e-Power, w którego skład wchodzi silnik spalinowy o mocy 154 KM oraz elektryczny generujący 188 KM. Jednostka spalinowa pełni tu jednak tylko rolę generatora prądu, a przednie koła są napędzane przez motor elektrycznny.

Nissan Qashqai 2021

Auto powstało na bazie nowej platformy CMF-C, przez co – wspólnie z zastosowanymi rozwiązaniami – obniżono masę nadwozia o 60 kg i zwiększono jej sztywność o 41% w porównaniu z modelem poprzedniej generacji.

Nissan Qashqai 2021

Podsumowując: całość prezentuje się bardzo zachęcająco. Na pierwsze jazdy przyjdzie nam jednak trochę poczekać. Do rodzimych salonów trzecia generacja trafi nie wcześniej niż w sierpniu 2021 roku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze