Kierowco pamiętaj, linie nie są dla ozdoby! Nieprzestrzeganie znaków poziomych może skończyć się groźną w skutkach kolizją
Przekraczanie linii ciągłej pojedynczej lub podwójnej na zakręcie, w pobliżu skrzyżowania czy podczas wyprzedzania to częste zachowania na polskich drogach, mimo że utrzymanie swojego toru jazdy jest jedną z podstawowych zasad bezpieczeństwa. Nieprzestrzeganie znaków poziomych może skończyć się groźną w skutkach kolizją.
Wciąż dla wielu kierowców pojedyncza lub podwójna linia ciągła to tylko sugestia. Choć mają oni świadomość, że linii takich nie wolno przekraczać ani na nie najeżdżać, w praktyce zdarza się usprawiedliwianie niezgodnych z przepisami zachowań, które mogą mieć poważne konsekwencje i są niedopuszczalne. Jakie to sytuacje?
Ścinanie zakrętów
Nie bez powodu tuż przed zakrętem i na nim możemy zobaczyć oznakowanie poziome zobowiązujące kierowcę do trzymania się swojego toru jazdy. Co ważne, nawet jeśli na drodze nie ma namalowanych linii lub nie są one widoczne, powinniśmy jechać blisko prawej krawędzi jezdni i nie ścinać zakrętu. Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault, mówi:
Przed zakrętem powinniśmy zredukować prędkość i nie dopuścić do sytuacji, w której wjedziemy na sąsiedni pas. Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza zimą, gdy łatwo wpaść w poślizg. Szczególnie niebezpieczne jest oczywiście ścinanie zakrętów w lewo, ponieważ grozi to kolizją z pojazdem jadącym z naprzeciwka.
{{ image(34624) }}
Niezdecydowanie na skrzyżowaniu
Pojedynczą linię ciągłą często można spotkać tuż przed skrzyżowaniem, gdzie zabrania ona zmiany pasa ruchu. Kierowca zbliżający się do skrzyżowania powinien obserwować znaki pionowe, które informują, na którym pasie należy się ustawić. Zmiana zdania w ostatniej chwili może skończyć się kolizją z pojazdem poruszającym się pasem, na który chcemy wjechać, a w najlepszym wypadku – zaburzeniem płynności ruchu na skrzyżowaniu.
Przeczytaj też: Skrzyżowanie równorzędne – kto ma pierwszeństwo? Jak się zachować?
Wyprzedzanie tylko zgodnie z przepisami
Bardzo częstym zjawiskiem jest przekraczanie linii ciągłej, gdy z przodu porusza się pojazd rozwijający dużo niższe prędkości niż samochód, np. rower czy ciągnik rolniczy. Chęć wyprzedzenia takiego pojazdu nie usprawiedliwia jednak łamania przepisów. Eksperci przypominają:
Jeżeli nasz pas ruchu jest ograniczony linią ciągłą lub podwójną ciągłą, możemy wyprzedzać tylko w sytuacji, gdy jesteśmy w stanie wykonać ten manewr, pozostając na swoim pasie i zachowując bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu
Zwłaszcza gdy poruszamy się po drodze jednopasmowej, warto również zwracać uwagę na szczególny rodzaj linii przerywanej – linię ostrzegawczą. Charakteryzuje się ona mniejszymi odstępami między odcinkami i informuje, że za moment będziemy mieć do czynienia z zakazem wyprzedzania i podwójną linią ciągłą. Linię ostrzegawczą możemy przekraczać, ale widząc ją, nie powinniśmy rozpoczynać wyprzedzania, bo prawdopodobnie nie zdążymy wrócić na swój pas ruchu przed pojawieniem się podwójnej linii ciągłej.
Przeczytaj też: Wyprzedzał inne pojazdy jak samobójca
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: