Mercedes EQA – nowy, elektryczny SUV. Jaki ma zasięg i kiedy trafi do dealerów?
EQA – tak nazywa się nowy podstawowy model w świecie całkowicie elektrycznych samochodów Mercedes-EQ.
„Elektrodesign” symbolizuje progresywny luksus nowej submarki. Inteligentni asystenci wspierają kierowcę w wielu obszarach – nie tylko w zakresie unikania wypadków, ale i przewidywania sytuacji na drodze. Dotyczy to również efektywnej strategii działania napędu oraz specjalnej, dostosowanej do wymogów auta elektrycznego nawigacji.
EQA dołącza do cenionej rodziny kompaktowych aut z gwiazdą. Z uwagi na bliskie powiązania z GLA dysponuje on wszystkimi zaletami tego modelu, w tym przypadku w połączeniu z efektywnym napędem elektrycznym. Elektryczny SUV z gwiazdą będzie dostępny u europejskich dealerów począwszy od wiosny 2021 roku.
EQA debiutuje w wersji EQA 250 o mocy 190 KM i zasięgu 486 km (w cyklu NEDC). „Piętrowy” akumulator litowo-jonowy, stanowiący element konstrukcyjny podwozia pojazdu, ma pojemność 66,5 kWh. Aby zapewnić typowe dla Mercedesa wysokie standardy w zakresie komfortu związanego z eliminacją niepożądanych hałasów i wibracji, wdrożono zaawansowane działania na rzecz odizolowania napędu elektrycznego od podwozia i nadwozia. Efekt tych prac potęgują liczne środki tłumiące.
{{ image(33543) }}
Z przodu EQA zwraca uwagę czarną osłoną chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą – to znak rozpoznawczy modeli Mercedes-EQ. Kolejną charakterystyczną cechą w 100% elektrycznych aut Mercedes-EQ jest ciągły pas świetlny z przodu i z tyłu. Pozioma listwa światłowodowa łączy światła do jazdy dziennej w pełni diodowych reflektorów, zapewniając wysoki poziom rozpoznawalności zarówno w dzień, jak i w nocy. Efektowne wykończenie lamp zwraca uwagę na wysoki poziom jakości i precyzji, a ich niebieskie akcenty podkreślają charakterystyczne wzornictwo Mercedesów-EQ. Tylne lampy LED płynnie „stapiają się” z pasem świetlnym, akcentując optyczną szerokość EQA. Tablica rejestracyjna została przeniesiona na zderzak. Wyłącznie dla nowego modelu zarezerwowano dwu- lub trójkolorowe obręcze kół z lekkich stopów o średnicy do 20 cali – w niektórych przypadkach z dekoracyjnymi elementami w kolorze różowego złota lub niebieskim.
Swoją elektryczną naturę EQA podkreśla również w kabinie – w zależności od linii wzornictwa oraz wyposażenia wzrok przyciągają tu zaprojektowany w nowym stylu podświetlany element ozdobny oraz akcenty w kolorze różowego złota (otwory wentylacyjne, fotele i kluczyk). Do sprzedaży trafi też specjalny wariant Edition 1 z siedzeniami pokrytymi perforowaną skórą, przez które widać niebieską tkaninę. Tę samą kolorystykę mają instrumenty z różowozłotymi i niebieskimi motywami.
{{ image(33542) }}
Przeczytaj też: Mercedes nauczy cię ekologicznej jazdy. Chcesz wiedzieć jak?
Nowy EQA ma dopracowaną aerodynamikę – jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,28. Powierzchnia czołowa A to 2,47 m2. Do najważniejszych zabiegów z zakresu aerodynamiki należą: całkowicie zamknięty układ kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, aerodynamicznie efektywne zderzaki, prawie całkowicie osłonięte podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze Aero oraz specjalnie dostosowane spojlery przednich i tylnych kół.
Do zaawansowanego systemu zarządzania ciepłem należy standardowo montowana pompa ciepła. System ten wykorzystuje szereg rozwiązań mających na celu zwiększenie efektywności (a więc i zasięgu), takich jak ponowne wykorzystanie ciepła odpadowego z napędu elektrycznego. EQA oferuje też wstępną wentylację kabiny przed uruchomieniem pojazdu, aktywowaną bezpośrednio za pomocą systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX lub przez aplikację Mercedes me.
Dodatkową wygodą w codziennym użytkowaniu EQA jest standardowa nawigacja z tzw. elektryczną inteligencją, która oblicza najszybszą trasę do celu z uwzględnieniem niezbędnych postojów na ładowanie oraz wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu czy pogoda. Nawigacja potrafi też dynamicznie reagować na zmiany np. w natężeniu ruchu lub stylu jazdy.
{{ image(33539) }}
Standardowo wyposażenie EQA obejmuje aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu oraz aktywnego asystenta hamowania. Celem tego ostatniego jest, zależnie od sytuacji, zapobieganie kolizjom lub łagodzenie ich skutków poprzez autonomiczne hamowanie. Przy typowych prędkościach miejskich system ten jest również w stanie hamować w przypadku wykrycia pojazdów stojących lub przechodzących pieszych. Rozszerzone funkcje pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują m.in. monitorowanie manewru skrętu, tworzenie korytarza awaryjnego, ostrzeganie przy wysiadaniu oraz ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść dla pieszych.
EQA jest też prawdziwym Mercedesem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne. Jego nadwozie bazuje na solidnej konstrukcji GLA, ale zostało dostosowane do szczególnych wymagań stawianych samochodom elektrycznym. Akumulator umieszczono w ramie wykonanej z wytłaczanych sekcji, która bierze na siebie funkcję konstrukcyjną dotychczas spełnianą przez poprzecznice w podwoziu. Osłona akumulatora w jego przedniej części jest w stanie zapobiec przebiciu modułu baterii przez inne elementy. Oczywiście EQA musiał „zaliczyć” szeroko zakrojony program testów zderzeniowych Mercedesa. Obowiązują go również surowe wymogi dotyczące akumulatora i wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.
{{ gallery(3160) }}
Przeczytaj też: Czy samochód elektryczny albo hybryda plug-in pasują do mojego stylu jazdy? Ta aplikacja pomoże podjąć decyzję
Seryjnie EQA oferuje intuicyjny w obsłudze, samouczący się system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) o wysokiej mocy obliczeniowej, z doskonałej jakości ekranami i grafiką oraz konfigurowalnym interfejsem, a także sterowaniem głosowym aktywowanym hasłem „Hej Mercedes”. Lista opcji obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up oraz nawigację z rozszerzoną rzeczywistością.
Ponadto kompleksowe wyposażenie standardowe EQA obejmuje elementy takie jak diodowe reflektory LED High Performance z adaptacyjnym asystentem świateł drogowych, elektrycznie sterowaną tylną pokrywę EASY-PACK, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach do wyboru, fotele z czterokierunkową regulacją podparcia lędźwiowego, kamerę cofania oraz wielofunkcyjną sportową kierownicę obszytą skórą. Nowy model można spersonalizować za pomocą jednej z dwóch linii stylistycznych i wyposażenia: AMG Line i Electric Art, a także zamawiając pakiet Night.
{{ image(33540) }}
W ramach opcji dla EQA oferowany jest hak holowniczy ze stabilizacją ESP. Szczególnie wygodną funkcją jest elektryczne odblokowywanie zaczepu; służący do tego przełącznik odblokowujący, który wraz z lampką kontrolną znajduje się w tylnej pokrywie. Uciąg EQA 250 (przyczepa bez hamulca/z hamulcem) wynosi 750 kg, a dopuszczalny nacisk na hak – 80 kg. Zaczepu można używać w połączeniu z bagażnikiem rowerowym. Warianty 4×4 będą oferować jeszcze większy uciąg.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: