Zima zaskoczyła kierowców. 3-krotnie częściej wzywają assistance
Do najczęstszych zimowych problemów z autami należą: rozładowany akumulator, zamarznięte drzwi i paliwo oraz opony przebite na zaśnieżonych dziurach w jezdni.
W wielu regionach poniedziałek 18 stycznia był najzimniejszym do tej pory dniem 2021 roku. Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że tego dnia kierowcy aż o 200% częściej wzywali assistance – podaje towarzystwo ubezpieczeń Compensa.
Około 75% właścicieli samochodów w Polsce rozszerza obowiązkową polisę OC. Obok NNW zdecydowanie najczęstszym dodatkiem do ubezpieczenia jest assistance, czyli pakiet usług niezbędnych jeśli auto pod domem lub na trasie niespodziewanie odmówi nam posłuszeństwa.
Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny w Compensie za ubezpieczenia komunikacyjne, wyznaje:
Powodów do interwencji jest mnóstwo, a wiele z nich wiąże się z zimą. Świetnie widać to w tym roku. Tylko 18 stycznia, w prawdopodobnie najzimniejszy do tej pory styczniowy dzień, mrozy i śnieżyce doprowadziły do 3-krotnego wzrostu liczby zgłoszeń w porównaniu ze „zwykłym”, niezimowym dniem. Ponad 70% z nich to awarie, spowodowane przede wszystkim niską temperaturą. W 20% przypadków byliśmy wzywani do kolizji. Te interwencje w ponad 90% kończyły się holowaniem.
Przeczytaj też: Tej zimy nie będziesz stał na poboczu, jeśli zastosujesz te środki bezpieczeństwa
W jakich sytuacjach zimą najczęściej przydaje się assistance?
1. Rozładowany akumulator
To zdecydowanie najczęstszy problem z autami w zimie. Awaria akumulatora przede wszystkim powoduje unieruchomienie pojazdu, więc kierowcy potrzebują wsparcia w „odpaleniu” silnika. Często bez pomocy fachowca nie potrafią też wyłączyć „zablokowanego” alarmu.
2. Zamarznięte paliwo lub pusty bak
Przy bardzo niskich temperaturach paliwo słabej jakości potrafi zamarznąć. Poza tym mroźną zimą spalanie jest wyraźnie większe. Kierowcy nieraz o tym zapominają i w rezultacie stają na drodze z pustym bakiem. W jednym i drugim przypadku można liczyć na pomoc w ramach assistance.
3. Przebita opona po najechaniu na zaśnieżoną dziurę w jezdni
Pokrytej śniegiem dziury w jezdni nie widać. Uniemożliwia to jej ominięcie i w wielu przypadkach prowadzi do uszkodzeń – najczęściej przebicia opony. W ramach assistance można liczyć na wymianę koła lub naprawę ogumienia:
Warto też pamiętać, że konsekwencją niskich temperatur i posypywania jezdni solą są nowe ubytki w drogach. Gdy śnieg się roztopi, na dobrze znanych nam ulicach mogą pojawić się dziury, których nie zauważymy jadąc „na pamięć”. Doraźną pomoc tuż po zdarzeniu zapewnia assistance. Jeśli zniszczenie okaże się poważne i nie da się go usunąć od razu, posiadacze autocasco mogą zgłosić jej likwidację z własnej polisy lub ubezpieczenia zarządcy czy właściciela drogi. To na nim spoczywa obowiązek utrzymania jezdni we właściwym stanie.
Przeczytaj też: Zima znów zaskoczyła kierowców. Czas wprowadzić obowiązkową wymianę opon?
4. Zamarznięty zamek w drzwiach
To częsty problem kierowców, którzy parkują samochody na dworze. W wielu przypadkach kierowcy nie zgłaszają go ubezpieczycielowi, bo radzą sobie z zamarzniętymi zamkami w bocznych drzwiach lub bagażniku na własną rękę – stosują odmrażacze lub… wchodzą do auta przez jedne niezamrożone drzwi (np. z tyłu) i ogrzewają pojazd od środka. Jednak nieraz bez interwencji fachowców się nie obędzie.
5. „Parkowanie” w zaspie
Zimą łatwo wpaść w poślizg i wylądować na zaśnieżonym poboczu lub w rowie. Wezwane w ramach assistance wsparcie pomoże kierowcy wyprowadzić auto z powrotem na drogę. Jeśli samochód uległ w takiej sytuacji uszkodzeniu, pomoc drogowa holuje go do warsztatu. Warto pamiętać, że niektóre pakiety assistance zapewniają dostarczenie i montaż łańcuchów na koła, które w bardzo trudnych warunkach mogą okazać się niezbędne.
Damian Andruszkiewicz dodaje:
Ubezpieczyciele umożliwiają kierowcom wybór wariantu assistance. Oznacza to, że kierowca do pewnego stopnia samodzielnie decyduje, z jakich usług może w razie problemów na drodze skorzystać oraz w jakiej odległości od domu przysługuje mu holowanie. Przy zakupie należy poświęcić czas na analizę zakresu assistance, aby mieć pewność otrzymania pomocy niezależnie od pory roku.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Wsielko choralky z bimborkami i kompota a pivo s baźantami a i zapipali