Jak wybrać akumulator?

Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest mi duża moc rozruchowa? Oto nasz poradnik.

Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji.

Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

  • Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.
  • Akumulatory AGM. Dzięki „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
  • Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie – np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Nie tylko pojemność

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1)        Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.

2)        Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C.  Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.

3)        Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Przydatne dodatki

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent. Przykładem mogą być akumulatory z serii Centra Futura o trzyletniej gwarancji (standardowo producenci udzielają gwarancji na okres dwóch lat) i załączanym gratis pakietem Assistance (uprawniającym do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Dlatego też, gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta

Źródło: Exide Technologies

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Bardzo dobre akumulatory. Piszę z własnego 4 letniego doświadczenia. Wiele lat na rynku, kilka opcji do wyboru, cena atrakcyjna.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witajcie! Jakieś opinie o polskich Jenoxach? Kupiłem właśnie auto z tym aku i zbieram opinie chociaż jak do tej pory mogę być spokojny 🙂

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

W moim Mercedesie 250D akumulator żelowy Optima 45Ah pracował bez problemów
15 lat nawet przy -20 stopniach odpalał 5 cylindrowego diesla za pierwszym razem.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Autor jest niestaranny lub nieudolny. Akumulatory żelowe Optima są uważane za jedne z najlepszych akumulatorów rozruchowych , nawet do maszyn ciężkich / Red Top / a seria Yelow Top jako uniwersalne. Ale dziennikarstwo wszędzie schodzi na psy. Jak młodzi ludzie , więc i dziennikarze powierzchowni, typu „kopiuj -wklej”.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze