BMW iDrive świętuje 20 lecie istnienia. Co z tej okazji zaprezentuje na targach CES 2021?
Zmiana paradygmatu w interakcji między kierowcą a samochodem stała się branżowym standardem i była kamieniem węgielnym dla dzisiejszego wielofunkcyjnego środowiska użytkownika opartego na internecie.
Od debiutu pierwszego BMW iDrive minęło 20 lat. Na targach Consumer Electronics Show (CES) 2021 BMW zapowiedziało przyszłą generację systemu wskazań i obsługi, która wprowadzi interakcję między kierowcą a pojazdem w nową cyfrową i inteligentną erę.
Targi CES odbędą się w dniach 11–14 stycznia 2021 roku w formie wyłącznie cyfrowej. BMW wykorzysta wirtualne forum CES, aby dać widzom na całym świecie przedsmak przyszłościowego systemu BMW iDrive, który zostanie oficjalnie zaprezentowany w dalszej części 2021 roku.
Cyfrowa obecność BMW na targach CES 2021 obejmuje również zwiastun filmowy, który w interesujący sposób ilustruje ewolucję środowiska użytkownika samochodów, w szczególności BMW, w ciągu ostatnich dwóch dekad. Bohaterem podróży w czasie jest BMW serii 7 z roku 2001, w którym po raz pierwszy zainstalowano BMW iDrive, oraz BMW iX, które trafi na rynek w 2021 r. i w którym znajdzie się system wyświetlania i obsługi nowej generacji. Ponadto zespół projektantów BMW odpowiedzialny za środowisko użytkownika i interakcję z użytkownikiem zapewnia krótkie spojrzenie za kulisy prac rozwojowych. W tym celu stworzono kolejny odcinek serii wideoklipów „Re‑Thinking Design” udostępnianych przez BMW Group w ramach #NEXTGen 2020.
Dzięki konsekwentnej zmianie paradygmatu przed 20 laty, BMW wygrało bitwę z zalewającymi sektor motoryzacyjny przyciskami. W systemie BMW iDrive, zaprezentowanym po raz pierwszy w 2001 roku w nowym wówczas BMW serii 7, nie tylko zrezygnowano ze starych nawyków, ale także ze stale rosnącej liczby przełączników, przycisków i urządzeń sterujących w kokpicie. W ich miejsce na deskę rozdzielczą trafił kolorowy wyświetlacz, tzw. monitor pokładowy, a na konsolę środkową przycisk obrotowy zwany kontrolerem iDrive. Wielofunkcyjny system oferował możliwość sterowania ustawieniami pojazdu, mediów, nawigacji i komunikacji przy użyciu jednego elementu obsługi. Dodatkowo BMW serii 7 jako pierwsze dysponowało sterowaniem głosowym, które za pomocą komend głosowych pozwalało sterować wybranymi funkcjami.
Dzięki kontrolerowi iDrive oraz sterowaniu głosowemu wyraźnie zwiększył się komfort oraz bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Wcześniej trzeba było znaleźć w kokpicie i nacisnąć osobny przycisk dla każdej funkcji. Dzięki iDrive wystarczyło sięgnąć po ergonomiczny kontroler umieszczony na konsoli środkowej. Poszczególnymi funkcjami można było sterować, przekręcając, wciskając lub przesuwając kontroler. Kierowca mógł szybko i niezawodnie odczytać wskazania na monitorze pokładowym, który został umieszczony centralnie na desce rozdzielczej na wysokości wzroku. Kierowca tylko na chwilę musiał oderwać wzrok od drogi, aby uzyskać informacje. W ciągu kilku lat innowacyjna koncepcja stała się branżowym standardem. Wielu innych producentów samochodów przejęło kombinację wyświetlacza i kontrolera, ponieważ tylko w ten sposób mogli oni opanować rosnącą liczbę funkcji w swoich pojazdach.
Od momentu pojawienia się iDrive BMW zawsze było pionierem na polu innowacyjnej obsługi pojazdu. Nieustający rozwój pozwala na ciągłe powiększanie przewagi. Doprowadziło to do wprowadzenia przycisków ulubionych funkcji do zapisywania indywidualnie wybranych czynności roboczych. W przyciskach tych po raz pierwszy wykorzystano powierzchnie pojemnościowe, które aktywowały podgląd na monitorze pokładowym. Nie zabrakło również przycisków bezpośredniego wybierania umożliwiających bezpośredni dostęp do najczęściej używanych obszarów funkcjonalnych menu oraz kontrolera dotykowego, który umożliwiał wpisywanie znaków. W 2015 roku w BMW serii 7 ponownie zadebiutował monitor pokładowy z funkcją dotykową.
Równocześnie BMW wprowadziło kolejne innowacje mające na celu optymalizację komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy. W 2004 roku BMW było pierwszym producentem, który zaprezentował wyświetlacz Head-Up pokazujący ważne informacje na przedniej szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Światowa premiera sterowania BMW za pomocą gestów w BMW serii 7 w 2015 roku wyniosła obsługę multimodalną na nowy poziom. Również sterowanie głosowe podlegało ciągłemu rozwojowi. Od 2015 roku funkcja Natural Language Understanding umożliwia obsługę poprzez naturalnie wydawane polecenia głosowe, a nie z góry określone komendy.
Jednocześnie BMW iDrive utorował drogę do wprowadzenia usług cyfrowych, które przez cały czas pogłębiają związek między człowiekiem a pojazdem. Usługa BMW Online znalazła zastosowanie w pojazdach już na pierwszym etapie rozwoju systemu. W 2007 roku zainstalowana została wyszukiwarka Google, a rok później BMW jako pierwszy na świecie producent samochodów umożliwiło nieograniczone korzystanie z Internetu w samochodzie. Dynamiczny rozwój smartfonów i stworzonych specjalnie dla nich aplikacji cyfrowych spowodował w 2012 roku wprowadzenie do systemu operacyjnego BMW iDrive możliwość integracji aplikacji od dostawców zewnętrznych.
W 2016 roku więź między kierowcą a samochodem stała się jeszcze silniejsza. Aplikacja BMW Connected jako pierwsza oferowała opcję pełnej integracji samochodu z cyfrowym stylem życia klienta. Cele ustawione w nawigacji można było przesyłać bezpośrednio do pojazdu BMW, a informacje o samochodzie można było odczytywać na smartfonie lub innym cyfrowym urządzeniu końcowym. Obecnie aplikacja My BMW oferuje jeszcze bardziej rozbudowane funkcje.
Wraz z debiutem nowego BMW serii 3 w 2018 roku wprowadzono nowe sterowanie głosowe oparte na Internecie. Inteligentny asystent osobisty BMW działa niczym cyfrowy towarzysz, a jego funkcje są przez cały czas rozszerzane. Umożliwia to modułowe i elastyczne oprogramowanie pojazdu BMW Operating System 7, które jest również podstawą dla wyjątkowo futurystycznej usługi. Funkcja zdalnej aktualizacji oprogramowania zapewnia, że BMW jest zawsze wyposażone w najnowszą technologię cyfrową, i umożliwia późniejszą integrację dodatkowych funkcji w samochodzie.
Dwie dekady temu odważne poszukiwania rewolucyjnej odpowiedzi na wymagania coraz bardziej kompleksowej funkcjonalności pozwoliły firmie BMW zająć pozycję pioniera intuicyjnej obsługi. BMW iDrive utorował również drogę do cyfrowej inteligencji w pojazdach. Umożliwił jeszcze dokładniejsze dostosowanie wrażeń z jazdy do wymagań i życzeń klienta.
Wraz z następną generacją systemu BMW iDrive powiązanie między samochodem BMW a kierowcą zostanie wyniesione na wyższy poziom. Nowy system idealnie wypełnia lukę między technologią analogową a cyfrową. Nieuchronna jest kolejna zmiana paradygmatu, ponieważ liczba funkcji dostępnych w samochodach i ich złożoność stale rosną. Do pojazdów wprowadzoną cyfrową inteligencję. Dzięki zoptymalizowanym czujnikom mogą one rozpoznawać i analizować swoje otoczenie. W coraz większym stopniu pozwala to na automatyzację pewnych obszarów jazdy oraz parkowania. Ponadto osadzone w wirtualnej chmurze usługi wykorzystują coraz większe zasoby danych dostępnych w czasie rzeczywistym.
W wielu sytuacja samochód dysponuje większą dawką informacji niż kierowca. Może na przykład odbierać i wyświetlać ostrzeżenia przed zagrożeniami z floty pojazdów BMW i przewidywać dostępność miejsc parkingowych w miejscu przeznaczenia. Sytuacja nadal będzie się rozwijać w tym kierunku, stawiając system wyświetlania i obsługi przed nowymi wyzwaniami – zarówno dzisiaj, jak i w przyszłości. Nowa generacja BMW iDrive została zaprojektowana tak, aby wykorzystać potencjał inteligentnej komunikacji pojazdu w sposób bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek wcześniej, aby zapewnić jeszcze więcej bezpieczeństwa, komfortu i radości z jazdy.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: