Czujniki śledzące ruch oczu – czy to przyszłość bezpieczeństwa na drogach?
Badacze Seata prowadzą pilotażowe testy z wykorzystaniem okularów monitorujących ruch tęczówek. Badania sprawdzają odruchowe zachowania kierowcy poszukującego informacji na desce rozdzielczej. Uzyskane wyniki pomogą stworzyć bardziej intuicyjny samochodowy system multimedialny oraz ulepszyć aplikacje mobilne.
Zasady bezpieczeństwa wymagają, aby podczas jazdy prowadzący pojazd był skupiony na trasie, a wzrok odrywał od drogi jak najrzadziej i tylko na chwilę. Rubén Martínez, szef działu Smart Quality w firmie Seat, tłumaczy:
Aby zagwarantować jak najkrótszy czas interakcji z ekranem, musimy tak zaprojektować deskę rozdzielczą, aby potrzebne dane i funkcje znajdowały się dokładnie tam, gdzie kierowcy będzie ich intuicyjnie szukał.
W tym celu opracowano innowacyjny system badania odruchów osób prowadzących pojazdy.
Monitorowanie ruchu gałek ocznych odbywa się za pomocą specjalnych okularów, wyposażonych w czujniki na podczerwień i kamerę zamontowaną pośrodku oprawki.
Czujniki w soczewkach wykrywają dokładne położenie tęczówki przez cały czas trwania badania, a kamera rejestruje obraz widziany przez kierowcę. Zebrane przez okulary dane trafiają do komputera, który przy użyciu złożonego algorytmu opartego na modelu 3D oka określa precyzyjnie, na które punkty odruchowo spoglądał badany.
Przeczytaj też: Test Seat Ibiza Cupra – Chilli czy Chillout?
System pozwala obserwować interakcję człowieka z wszelkimi urządzeniami i analizować poziom ich intuicyjności. Technologia wykorzystywana jest także do rozwijania aplikacji mobilnych. Rubén Martínez dodaje:
Dzięki zebranym danym dowiedzieliśmy się, gdzie użytkownicy spodziewają się znaleźć rozmaite informacje, na przykład dotyczące poziomu naładowania akumulatora czy szacowanego zasięgu pojazdu w trybie elektrycznym.
Przeczytaj też: Test Seat Leon ST 1.4 TSI 140 KM – baletmistrz
Wyniki uzyskane w badaniu pomogą zbudować bardziej intuicyjne i wygodne dla użytkownika deski rozdzielcze samochodów przyszłości. Pomiary zdeterminują ułożenie poszczególnych elementów, ich rozmiar oraz sposób przekazywania informacji:
Technologia pomoże nam stworzyć bardziej przyjazny człowiekowi interfejs i polepszyć doświadczenie użytkowania. Dzięki niej z pewności wkroczymy na kolejny poziom jakości systemu multimedialnego.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: