Jessi Combs pobiła rekord prędkości na lądzie sprzed 48 lat!
W 1965 roku Lee Breedlove ustanowiła kobiecy rekord prędkości na lądzie. Wreszcie go pobito!
Na solnej pustyni Salt Lake Flats w stanie Utah w USA Lee Breedlove pojechała ze średnią prędkością 308,51 mil na godzinę (496,49 km/h). Jej wyczyn przez 48 lat nie został pobity, aż do października tego roku, kiedy Jessi Combs udało się rozpędzić do prędkości 392,954 mil na godzinę, czyli 632,39 km/h. Jej pojazd to North American Eagle Supersonic Speed Challenger o mocy 52000 koni mechanicznych.
Jessi Combs pobiła rekord prędkości na lądzie sprzed 48 lat! |
![]() |
Wydarzenie miało miejsce 9-go października na pustyni Alvord Deserd w stanie Orgon. Jessie wykonała dwa przejazdy (choć patrząc na jej pojazd można pomyśleć, że były to dwa przeloty) w odstępie jednej godziny.
Ciekawy jest pojazd, którym Jessi Combs pobiła rekord prędkości. To zmodyfikowany, amerykański samolot myśliwski Lockheed F-104 Starfighter, zdolny do osiągania wysokich prędkości w locie poziomym i podczas wznoszenia. Przerabiając go zachowano kanały wlotowe, oryginalną aerodynamikę i pozostawiono jedynie najmniejsze płaty skrzydeł z przodu nadwozia – wszystko to miało pozwolić na zachowanie stabilności i osiągnęcie dużej prędkości jazdy. Masa pojazdu to 5896 kilogramów, długości od nosa do ogona 17,07 metrów i 2,1 metrów szerokości.
Silnik maszyny (General Electric LM-1500 Turbojet) rozwija wielką moc i jest przy tym niesłychanie paliwożerny. Na minutę jazdy przypada 40 galonów spalonego paliwa – czyli ok. 151 litrów benzyny. Przy pełnym otwarciu przepustnicy jest to aż 80 galonów spalanych w ciągu minuty (co daje prawie 303 litry na minutę).
Oto bolid, jakim Jessi Combs ustanowiła nowy rekord – North American Eagle Supersonic Speed Challenger. |
![]() |
Ponieważ bicie rekordów prędkości wymaga zastosowania się do regulaminów, pojazd musiał zostać tak przerobiony, aby całkowicie spełniał wymagane normy i rekord nim pobity, mógł zostać uznany za prawdziwy. Pojazd zaopatrzono więc w odpowiednie koła, wykonane z aluminium.
Wnętrze kokpitu, jak w przypadku wiekszości samochodów wyścigowych, zostało wyposażone tylko w niezbędne elementy. Aparaturę ograniczono do czujników temperatury silnika, mierników poziomu oleju czy wskaźników prędkości. Kierownica to joystick, który przypomina wolant w prawdziwym samolocie. W przeciwieństwie do tradycyjnych myśliwców, gdzie tlen jest dostarczany do nosa pilota, konstruktorzy wykorzystali butlę z powietrzem, taką samą, z jakich korzystają płetwonurkowie.
Jessi Combs przygotowuje się już do kolejnej próby bicia rekordu, tym razem w pojeździe trójkołowym. Do tej pory rekord prędkości pośród kobiet w takich pojazdach ustanowiła w 1976 roku Kitty O’Neil (512 mph, czyli 824 km/h).
Jessi Combs w kokpicie bolidu. |
![]() |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
jadąc ~630 km/h była dopiero w połowie drogi do prędkości dźwięku, która wynosi ponad 1200 km/h