Honda GL1800 Gold Wing Tour. Dane techniczne
Honda Gold Wing to motocykl, który rósł i zmieniał się w ciągu dziesięcioleci, jednocześnie budując trwałą reputację wysokiej jakości, komfortowej maszyny doskonałej do podróżowania w nieznane.
Silnik i podwozie nowego Gold Winga Tour zostały przeprojektowane z zamiarem przesunięcia pozycji kierowcy do przodu motocykla, by uzyskać bardziej zwarte wymiary całej maszyny. Rama z profili aluminiowych jest skonstruowana wokół mocowania przedniego widelca, co pozwoliło na przesunięcie silnika ku przodowi. Przednie koło porusza się w górę i w dół, w płaszczyźnie bardziej zbliżonej do pionu, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję kontroli ruchów zawieszenia i stabilność przedniej części pojazdu, a to dzięki większej sztywności i mniejszemu tarciu w układzie zawieszenia.
Tłumienie ruchów koła jest regulowane elektrycznie. Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy sześciocylindrowy silnik typu bokser nie stracił nic z mocy, momentu obrotowego czy fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy. Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym (w motocyklach z opcjonalną przekładnią DCT), ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. System regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control – HSTC) ma za zadanie kontrolować przyczepność tylnego koła.
Śmiało pochylona do przodu „czacha” motocykla, wraz z kompaktowymi proporcjami owiewek, tworzą dynamiczny, rozpoznawalny front modelu. Główna linia motocykla, biegnąca przez całą jego długość, zwraca uwagę na zróżnicowane funkcje górnej i dolnej części nadwozia. Centralnym elementem jest owiewka z wyrazistymi, płaskimi powierzchniami i detalami poprawiającymi aerodynamikę.
Dodaje to napięcia, wskazującego na potencjał, jaki oferuje motocykl w zakresie osiągów. Jeśli przyjrzymy się poszczególnym elementom i zespołom: zawieszeniu widelca na podwójnych wahaczach, sześciocylindrowemu silnikowi typu bokser czy układowi wydechowemu, to w każdym dostrzeżemy ich funkcjonalne piękno. Całość wygląda na dzieło ręki jednego konstruktora, tworząc wrażenie wyjątkowej spójności i najwyższego poziomu inżynierii wspomaganej elektroniką.
Całe oświetlenie, w tym podwójne światła przeciwmgielne, wykonano w technologii LED. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę „Jewel-Eye”. Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek. Ich działanie przerywane jest automatycznie, po wyjściu z zakrętu – analiza różnicy prędkości przedniego i tylnego koła pozwala obliczyć, kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w każdej sytuacji drogowej.
Prędkość, ustawiona przełącznikiem tempomatu (znajdującym się po prawej stronie kierownicy), jest pokazywana w lewym dolnym rogu prędkościomierza. Dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW), udało się uzyskać płynne dochodzenie do określonej prędkości oraz bardzo stabilną pracę napędu, szczególnie podczas jazdy pod górę. W przypadku modeli z klasyczną przekładnią, rozłączenie sprzęgła lub obrócenie manetki przepustnicy anuluje działanie tempomatu.
Moc maksymalna 126 KM pojawia się przy 5 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 170 Nm występuje przy prędkości obrotowej 4 500 obr/min. Średnica cylindrów wynosi 73 mm, o takim samym skoku tłoków. Osie lewych i prawych cylindrów przesunięte są względem siebie o 4 mm, a tuleje cylindrowe zostały wykonane z aluminium. Stopień sprężania wynosi 10,5:1. Zastosowano głowice cylindrów typu Unicam. Zawory wlotowe są sterowane za pomocą popychaczy palcowych, a zawory wylotowe za pomocą dźwigienek zaworowych. Rozrząd napędza współosiowy wałek dźwigienek dla zaworów wlotowych i wylotowych.
SILNIK |
|
Typ |
Chłodzony cieczą 4-suwowy, 24-zaworowy DOHC, 6-cylindrowy typu bokser |
Pojemność skokowa |
1833 cm3 |
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
Średnica x skok tłoka |
73 mm x 73 mm |
Stopień sprężania |
10,5:1 |
Dopuszczalna Maksymalna |
126 KM przy 5500 obr/min |
Dopuszczalna Moment obrotowy |
170 Nm przy 4500 obr/min |
Pojemność układu smarowania |
4,4 l (MT) / 5,6 l (DCT) |
Emisja CO2 |
127 g/km |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie |
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Średnica przepustnicy |
50 mm |
Filtr powietrza |
Mokry, z papierowym wkładem |
Zbiornik paliwa |
21,1 litra |
Zużycie paliwa |
5,5 l/100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Rozrusznik |
Zintegrowany z alternatorem (ISG) |
Pojemność akumulatora |
12V/20AH |
Napięcie i prąd alternatora |
12V/120A |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła |
(MT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ze sprężynami śrubowymi, wspomaganie krzywką ślizgową (DCT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ciśnieniowe |
Typ skrzyni biegów |
(MT) 6 biegów z nadbiegiem i z elektrycznym biegiem wstecznym DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny |
Przełożenie wstępne |
1.795 (79/44) |
Przełożenia |
(DCT) 1: 2,167 2: 1,696 3: 1,304 4: 1,038 5: 0,821 6: 0,667 7: 0,522 wsteczny: 1,190 (MT) 1: 2,200 2: 1,417 3: 1,036 4: 0,821 5: 0,667 6: 0,522 |
Przełożenie główne |
Przy silniku 0,972 Przy kole 2,615 |
Przeniesienie napędu |
Zamknięty łańcuch |
RAMA |
|
Typ |
Aluminiowa odlewana dwubelkowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
Dł.: 2615 mm Szer.: DCT 905 mm / Man. 925 mm Wys.: 1430 mm |
Rozstaw osi |
1695 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
30,5° |
Wyprzedzenie |
109 mm |
Promień skrętu |
3,4 m |
Wysokość siedziska |
745 mm |
Prześwit |
130 mm |
Masa własna |
MT: 385 kg / DCT z poduszką powietrzną: 390 kg |
ZAWIESZENIE |
|
Przednie |
Konstrukcja z podwójnym wahaczem |
Tył |
Pro Link |
KOŁA |
|
Przednie |
130/70R 18 |
Tył |
200/55R 16 |
Obręcz przednia |
18 x MT3,5 |
Obręcz tylna |
16 x MT6,0 |
HAMULCE |
|
Typ układu |
Elektronicznie sterowany D-CBS z systemem ABS |
Przednie |
Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali |
Tył |
Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali |
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: