Pierwsza jazda – Opel Adam. Małe rzeczywiście jest piękne?

Nazwano go po męsku - Opel Adam. Czy będzie tworzyć z kobietą zgraną parę? Oto nasze pierwsze wrażenia z jazdy.

Rozgwieżdżone niebo na podsufitce w Oplu Adamie.
fot. Opel

Małe samochody, które uchodzą za damskie, z gruntu mnie denerwują. Z punktu widzenia wielu mężczyzn, ale i projektantów w koncernach motoryzacyjnych, „kobiece auto” (które moim zdaniem nie istnieje) musi być: milusie, uśmiechnięte, przytulne, oraz mieć tak małe wymiary, żeby mieścić się do kieszonki płaszczyka. Ratunku! Sami każcie sobie – drodzy designerzy – jeździć takimi pokrakami! Bez charakteru, krzty funkcjonalności i z wiecznym przekonaniem, że wszystkie pojazdy 4-kołowe na drodze są olbrzymami. Najlepiej jechać więc najbliżej krawędzi prawego pasa, albo w ogóle poboczem. Zapomniałabym – pod maską rzeczonego „kobiecego monstera” musi koniecznie brzmieć jak odkurzacz jakieś trzycylindrowe padło po sterylizacji, którego konie mechaniczne wolą się paść na trawie niż startować spod świateł! I jak tu się dziwić, że niektóre panie bywają niezdecydowane na drodze, jeśli nie mają pewności, czy zdążą swoim quasi pojazdem kogokolwiek wyprzedzić?!

Misz masz w segmencie A
Na szczęście zdarzają się wyjątki od reguły. Gdy na motoryzacyjnym horyzoncie pojawia się auto, które łamie powyższy – i nazwijmy to wreszcie po imieniu – idiotyczny stereotyp, to przyznaję, jestem pod wrażeniem. I tu docieramy do sedna – Opel Adam może stać się wybawieniem!

Nie, nie jest idealny. Wyraźnie po nim widać, że Opel chciał stworzyć mały samochód, który zdecydowanie różni się od Fiata 500, Audi A1, Nissana Micra, czy Volkswagena up! A jakby wrzucić wszystkie te auta do jednego worka, potrząsnąć, dodać odrobinę „oplowskiego sznytu”? I Adam gotowy! Wreszcie to nie jest słodziutkie, ładniutkie autko dedykowane paniom, a pełnowartościowy samochód, którym jednym może się podobać, innym nie, czyli: z konkretnym charakterem. Na szczęście nie jest w ogóle uroczy – za to ma fajny, łobuzerski image; taki miejski urwis z nutą stylizacji rodem z Astry GTC.

Opel Adam na Skwerze Kościuszki w Gdyni.
fot. Motocaina.pl

Osiołkowi w żłoby dano
Co jest więc siłą Adama, ewidentną przewagą nad konkurentami? 600 tysięcy możliwości personalizacji. Jeśli zależy Ci na oryginalności, unikalności samochodu, to Opel oferuje: dwutonową kolorystykę nadwozia i dachu, 12 kolorów nadwozia, 3 kolory dachu, specjalne projekty kół, 6 kolorów wymiennych klipsów na felgi, 4 kolory wnętrza, 15 wersji stylistycznych siedzeń, 19 zestawów dekoracyjnych, z których niektóre są podświetlane, wiele przeróżnych elementów wyposażenia wnętrza, detali dekoracyjnych, 6 rodzajów podsufitki z 3 typami motywów wnętrza, w tym 1 z oświetleniem ambientowym w 8 różnych zestawieniach.

Kobiety docenią bogate możliwości personalizacji Opla Adama.
fot. Opel

To trochę tak, jakby konfigurować swoją nową garderobę oraz wszelkie dodatki mając do wyboru dosłownie wszystko, co tylko Ci przyjdzie do głowy. Zestawienie samochodu może więc zająć równie długo jak wizyta w markowym butiku podczas wyprzedaży.

Jak już to wszystko powybierasz pod ulubioną barwę lakieru na paznokciach, czy kolor przeważający w garderobie, torebkach, butach, to pozostanie jeszcze kwestia nastroju, lub etapu w życiu. Tu też Opel ma patent. Kiedy znudzi Ci się to, co tak mozolnie dobierałaś pod własne preferencje i zechcesz po okresie smutnej zimy zmienić auto na letnio-wesołe lub np. w przyszłości oddać samochód córce, możesz przekazać jej właściwie wersję wyjściową. A to, co ona sobie podobiera do tego samochodu… Cóż, nie koniecznie może Ci odpowiadać. Na przykład gdy zamontuje sobie czadową podsufitkę świecącą gwiazdkami na niebie, wybierze pastelowo różową deskę rozdzielczą z motywami roślinnymi (podobnie na lusterkach zewnętrznych), dorzuci jaskrawo zielone, plastikowe nakładki na ramiona felg (co akurat chroni obręcze przez błędami niedoświadczonego kierowcy) – jej styl, jej samochód. Młoda kobietka na pewno doceni w Adamie pokładowy system multimedialny integrujący pojazd ze smartfonem (z systemem operacyjnym Android lub Apple iOS) i ekran dotykowy, który wyeliminował z konsoli środkowej mnóstwo pokręteł i przycisków. Rozwiązanie idealne?

Podsufitki z nadrukiem to nowość w samochodach. W Oplu Adamie są trzy motywy do wyboru: Sky z nadrukiem chmur, Fly z nadrukiem jesiennych liści lub Go z grafiką w szachownicę. Najbardziej spektakularną nowością jest podsufitka z mapą nocnego rozgwieżdżonego nieba, podświetlana przez 64 diody LED.

 

Bagażnik w Oplu Adamie.
fot. Opel

Mnie w najmniejszym Oplu uraczyła kompatybilność iPhone’ów z iOS 6 – dzięki przyciskowi umieszczonemu na kole kierownicy można wydawać Siri polecenia bez odrywania wzroku od drogi i rąk od kierownicy. To tryb „eyes free”, który umożliwia posługiwanie się iPhone’em wyłącznie za pomocą poleceń głosowych; wystarczy tylko sparować swój telefon przez bluetooth z systemem pokładowym i wszystko jest możliwe: odtwarzanie utworów z iTunes, odsłuchiwanie, wpisywanie i wysyłanie wiadomości SMS, przeglądanie kalendarza i dodawanie terminów spotkań.

Adamie – otwórz się!
Adam ma 3-drzwiowe nadwozie i jest 4-osobowy. Nieco mniejszy od Corsy, mniej więcej wymiarów Agili. Opel montuje w nim silniki benzynowe 1,2 l. 70 KM oraz 1,4 l.w dwóch wariantach mocy: 87 KM i 100 KM – wszystkie jednostki wyposażone są w technologię z systemem start / stop i są skonfigurowane z 5-biegową skrzynią manualną. W ofercie pojawią się w przyszłości także turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa z nowym sześciostopniowym wariantem skrzyni manualnej. Bardzo tego brakuje.

Z gadżetów dostępnych opcjonalnie jest właściwie wszystko, co kobiecie – kierowcy do szczęścia potrzeba: asystent parkowania, podgrzewana kierownica, zintegrowany z pojazdem tylny bagażnik rowerowy, system ostrzegający o przeszkodach w martwym polu, tryb City układu kierowniczego (manewrowanie praktycznie bez użycia siły).

Do bagażnika wejdą codzienne zakupy (170 litrów), podręczne przedmioty, nieduże walizki – pojemność kufra wystarczy na typową, miejską eksploatację samochodu na niedużych dystansach.

Opel Adam – kokpit
fot. Opel

Poduszkę powietrzną chroniącą pasażera siedzącego na przednim fotelu można wyłączyć, aby zamontować fotelik dziecięcy. Dwa tylne fotele są wyposażone w uchwyty isofix (wszystko o isofix przeczytasz tutaj) oraz kotwiczenia top tether umożliwiające łatwiejsze zamocowanie fotelików dziecięcych.

Miejski lans
Tak naprawdę Opel Adam przeznaczony jest dla dwójki dorosłych osób, ewentualnie z „fotelikowym” dzieckiem. Jednak najlepiej jeździć nim w pojedynkę (świetny dla aktywnych kobiet, singielek) – 100 KM mocy jednostki o pojemności 1,4 l. potrafi wtedy uradować. Zapakowanie na pokład koleżanek, a co gorsza typowego polskiego faceta (minimum 90 kilo żywej wagi) równa się ze spadkiem możliwości auta. Adam sam w sobie niestety ma niezłą nadwagę (1120 kg; Fiat 500 z stukonnym silnikiem 1005 kg) – wpływa to wyraźnie na zużycie paliwa. Jeśli więc nie masz zakusów na kierowcę wyścigowego, ani też nie zamierzasz Adamem jeździć poza miastem, mały Opel jest dla ciebie. Pamiętaj jedynie, że gdy nie będziesz stosować zasad eco drivingu, średnie zużycie nie spadnie raczej poniżej 8 l./100 kilometrów.

W Adamie do wyboru jest 12 kolorów nadwozia, których nazwy nawiązują do tytułów popularnych filmów i przebojów muzycznych, np.: I’ll be Black, Papa don’t Peach, Purple Fiction, James Blond, Saturday White Fever, Buzz Lightgreen. Do każdego koloru dopasowany wizualnie jest także kluczyk. Z każdym kolorem karoserii można połączyć 3 kolory dachu: czarny z połyskiem (I’ll be Black ), jasnokremowy (White my Fire) i soczysty brązowy (Man in Brown).

Adamem jeździ się (jak to brzmi!) w mieście bardzo wygodnie. I nie chodzi tu o pokonywanie dziur i kolein bez chrupania podwozia – jest ono dość twardo zawieszone (przód kolumny MacPhersona, tył – belka skrętna). Dzięki temu jednak, gdy Adam dostaje „wiatru w żagle” nie pochyla się w zakrętach niczym jacht i idealnie trzyma się zadanego toru jazdy. Prowadzi się go równie dobrze jak Mini i przypomina to trochę jazdę gokartem. Krótki rozstaw osi i niskie osadzenie nadwozia umożliwiają szybkie i pewne manewry na drodze, a dobrze zestopniowania skrzynia wespół ze 100-konnym silnikiem dają poczucie podróżowania całkiem energicznym autkiem.

Cena
Opel Adam z silnikiem 1,2 l. o mocy 70 KM – od 42 900 złotych.

Opel proponuje 3 poziomy personalizacji: Jam (zakręcony), Glam (szykowny) i Slam (sportowy).

Na tak
– pakiet OPC Line ze zderzakami i spoilerami o bardziej drapieżnym obliczu
– niezłe audio w standardzie
– zawieszenie i skrzynia biegów

Na nie
– spora masa pojazdu
– wysoka cena wersji z najmocniejszym silnikiem

Opel Adam – dane techniczne

Silniki

1.2 / 1.2 ecoFLEX

1.4 / 1.4 ecoFLEX

1.4 / 1.4 ecoFLEX

Klasa emisji

EURO5

EURO5

EURO5

Paliwo

Super

Super

Super

Liczba cylindrów

4

4

4

Pojemność skokowa w cm3

1229

1398

1398

Średnica cylindra / skok tłoka w mm

73,4/72,6

73,4/82,6

73,4/82,6

Maks. moc w kW (KM) / przy obrotach

51 (70)/5 600

64 (87)/6 000

74 (100)/6 000

Maks. moment obrotowy w Nm / przy obrotach

115/4 000

130/4 000

130/4 000

Kompresja

10,5 : 1

10,5 : 1

10,5 : 1

Przełożenie

3,74

3,94

3,94

Pojemność zbiornika paliwa w l

38

38

38

Ciężar i obciążenia osi w kg

 

 

 

Ciężar własny pojazdu z kierowcą (zgodnie z 70/156/EWG)

1086

1120

1120

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu

1455

1465

1465

Ładowność

369

345

345

Dopuszczalne obciążenie osi przedniej

805

805

805

Dopuszczalne obciążenie osi tylnej

680

690

690

Dopuszczalne obciążenie dachu1)

50

50

50

1) Uwzględniając dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się, aby nie przekraczać prędkości 120 km/h przy obciążeniu dachu.

5-biegowa manualna

Maksymalna prędkość

w km/h

Przyspieszenie

od 0 – 100 km/h w s

Elastyczność 80 – 120 km/h na 5. biegu w s

Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)

Miejski

Pozamiejski

Mieszany

1,2 (51 kW)

165

14,9

26,8

7,1

4,2

5,3

1,2 ecoFLEX (51 kW) z systemem Start/Stop

165

14,9

26,8

6,5

4,2

5,0

1,4 (64 kW)

176

12,5

17,8

7,3

4,4

5,5

1.,4 ecoFLEX (64 kW) z systemem Start/Stop

176

12,5

17,8

6,6

4,2

5,1

1,4 (74 kW)

185

11,5

17,8

7,3

4,4

5,5

1,4 ecoFLEX (74 kW) z systemem Start/Stop

185

11,5

17,8

6,6

4,2

5,1

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze