Nagrzewanie silnika zimą – lepiej czekać czy od razu ruszać?
Kierowcy dzielą się na dwie grupy. Jedni uważają, że zimą powinno się rozgrzać silnik przed ruszeniem, a drudzy odwrotnie, że powinno się od razu ruszać po uruchomieniu pojazdu. Kto ma rację?
Kierowcy starszego pokolenia są przekonani, że zimą grzanie silnika przed jazdą jest najlepszym rozwiązaniem dla pojazdu. Dlatego przed ruszeniem z miejsca czekają kilka, a nawet kilkanaście minut, żeby silnik osiągnął odpowiednią temperaturę. Takie rozwiązanie mogło być dobre dla pojazdów z XX wieku, ale nie w dzisiejszych czasach.
Teraz silniki są budowane z szybciej nagrzewających się materiałów i używa się do nich lepszych, syntetycznych olejów, przez co takie zabiegi nie są potrzebne. Co więcej, mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.
W dodatku, pozostawiając uruchomiony pojazd na dłużej niż minutę, łamiemy kodeks drogowy art. 60 ust. 2 pkt. 3, który kierującemu zabrania „pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na drodze”. Za pozostawienie pojazdu z pracującym silnikiem grozi nam mandat w wysokości 100 złotych, a jeśli w dodatku powodujemy ponadprzeciętny hałas oraz nadmierną emisję spalin do środowiska, to zapłacimy 300 złotych.
Przeczytaj także: Zima zła, czyli co może dać się we znaki kierowcom? 5 najczęstszych zimowych awarii
Samochód najlepiej rozgrzewa się podczas jazdy. Czas rozgrzania silnika jest wtedy krótszy niż pozostawienie samochodu na biegu jałowym. Jednak ruszanie z miejsca zaraz po tym jak przekręcimy kluczyk w stacyjce lub naciśniemy przycisk start, też może okazać się złym pomysłem – zwłaszcza przy bardzo niskich temperaturach. W takich okolicznościach powinniśmy chwilę odczekać, ale chodzi tu o kilka lub kilkanaście sekund, a nie minut. W tym czasie płyny eksploatacyjne dotrą tam, dokąd powinny i unikniemy tarcia metal o metal.
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne dla fanów motoryzacji od Bentleya
Oczywistą rzeczą jest, że po ruszeniu nie powinniśmy nadwyrężać silnika, tzn. że nie powinniśmy wprowadzać go na wysokie obroty, aż do momentu, gdy osiągnie odpowiednią temperaturę.
Przeczytaj też: Ile może zająć wymiana silnika?
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: