Wyspa, po której jeżdżą same elektryki – to może się udać!

Volkswagen i rząd Grecji przedstawiają spektakularny projekt: śródziemnomorska wyspa Astypalea przestawia się na elektryczną mobilność, inteligentne rozwiązania z dziedziny transportu i na produkcję „zielonego” prądu.

Koncern Volkswagen i rząd Grecji uzgodniły stworzenie nowoczesnego systemu mobilności na śródziemnomorskiej wyspie Astypalea. Zakłada on przebudowę komunikacji na wyspie poprzez przestawienie jej na pojazdy elektryczne i wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W dłuższej perspektywie Astypalea ma się stać modelowym przykładem rozwiązań z zakresu komunikacji neutralnej dla klimatu.

Deklarację w tej sprawie podpisali w Atenach i w Wolfsburgu Konstantinos Fragogiannis, wiceminister spraw zagranicznych ds. gospodarczych Republiki Greckiej oraz dr Herbert Diess, Prezes Zarządu koncernu Volkswagen. Nowe rozwiązania z zakresu komunikacji, jak car-sharing czy ride-sharing przyczynią się do zmniejszenia natężenia ruchu i jego usprawnienia. Energia elektryczna będzie pochodzić głównie z lokalnych źródeł – z instalacji solarnych i elektrowni wiatrowych. Projekt będzie początkowo prowadzony przez sześć lat.

Głównym elementem projektu jest stworzony od podstaw, niezwykle nowoczesny system komunikacji zawierający inteligentne usługi mobilne, jak np. działająca przez cały rok usługa ride-sharing wykorzystująca pojazdy elektryczne, która usprawni mocno dziś ograniczoną komunikację autobusową. Wraz z miejscowymi partnerami część tradycyjnych wypożyczalni samochodów zostanie przekształcona w car-sharing obejmujący oprócz elektrycznych samochodów także elektryczne hulajnogi marki Seat oraz elektryczne rowery. Już tylko dzięki tym rozwiązaniom znacznie zmniejszy się liczba samochodów na wyspie. W sumie 1500 aut z silnikami spalinowymi ma zostać zastąpionych przez 1000 samochodów elektrycznych. Wprowadzając na rynek nowe elektryczne pojazdy z rodziny ID. Volkswagen prowadzi wielką ofensywę w dziedzinie pojazdów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Oprócz kompaktowego ID.3 i SUV-a ID.4 w następnych latach planuje się produkcję wielu innych modeli. Elektryfikacji mają podlegać również samochody wykorzystywane przez lokalne firmy, służby publiczne (w tym radiowozy i karetki), a także przez sektor publiczny. W tym celu Volkswagen zainstaluje na wyspie ładowarki firmy Elli i stworzy w ten sposób gęstą sieć stacji ładowania akumulatorów.

Astypalea to wyspa o powierzchni około 100 km2 położona w południowej części Morza Egejskiego. Ma około 1300 mieszkańców i jest odwiedzana każdego roku przez 72.000 turystów. Na wyspie funkcjonuje obecnie bardzo ograniczony system publicznej komunikacji, w ramach którego kursują tylko dwa autobusy obsługujące niewielką część wyspy. Zapotrzebowanie na energię elektryczną jest pokrywane niemal wyłącznie ze źródeł kopalnych. W przyszłości Astypalea ma objąć wiodącą rolę w dziedzinie zrównoważonej turystyki. Jej głównym elementem będzie wykorzystanie pojazdów przyjaznych środowisku. Republika Grecka wspiera ten projekt w ramach swojego narodowego planu dotyczącego energii i klimatu.

Koncern Volkswagen zobowiązał się do realizacji celów zawartych w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym. Koncern zamierza osiągnąć w 2050 roku neutralność klimatyczną i opracował w tym celu strategię „goTOzero” w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jej trzon stanowi największa w historii przemysłu samochodowego ofensywa w dziedzinie pojazdów elektrycznych. W ciągu kolejnych pięciu lat Grupa Volkswagena zamierza zainwestować w rozwój elektrycznej mobilności 33 miliardy euro i wprowadzić na rynek do 2029 roku około 75 nowych modeli wyposażonych w napęd elektryczny. Jednym z pierwszych jest kompaktowy ID.3, który od niedawna znajduje się w sprzedaży.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze