Najbardziej obskurny yuppie car z lat 80-tych? Odpowiedź może być zaskakująca…
W latach 80. XX wieku europejskie samochody dominowały w Stanach Zjednoczonych. Ku zmartwieniu producentów samochodów z Detroit nowa klasa dobrze zarabiających młodych ludzi odrzucała Cadillaki, Oldsmobiles, Lincolny, Mercury i Chryslery na rzecz europejskich marek.
BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Saab, a nawet Peugeot odnotowały wzrost sprzedaży w USA. Zamiast próbować ich pokonać, Ford zdecydował się do nich dołączyć, importując własne niemieckie samochody i sprzedając je pod szyldem Merkur. I to był jeden z najbardziej obskurny yuppie car z lat 80-tych.
Pomysł został poparty przez Boba Lutza, ówczesnego szefa Ford of Europe. Z braku lepszej opcji, nowe samochody były sprzedawane przez wybranych dealerów Lincoln-Mercury. Pierwszy był XR4Ti, zamerykanizowana wersja coupe Forda Sierra. Pojawił się w 1985 roku. Drugim modelem był, Merkur Scorpio, który wylądował w USA w połowie 1987 roku jako model z 1988 roku.
Scorpio był niemieckim samochodem typu executive, który konkurował z BMW serii 5, Mercedesem klasy E i Audi 100. W początkowym roku 1986 na swoim rodzimym rynku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku..
Scorpio był oferowany wyłącznie jako czterodrzwiowy hatchback. Silnik V6 o pojemności 2,9 litra przenosił 144 KM na tylne koła, a większość samochodów była wyposażona w czterobiegową automatyczną skrzynię biegów (choć oficjalnie oferowano pięciobiegową manualną). Długi rozstaw osi pozwalał na uzyskanie wyjątkowo dużej tylnej kanapy z funkcją elektrycznie odchylanego oparcia. Układ przeciwblokujący, elektrycznie sterowane szyby i automatyczna klimatyzacja były w standardze. Większość samochodów była również wyposażona w pakiet Touring, który obejmował skórzaną tapicerkę Connolly, elektrycznie sterowany szyberdach i komputer oszczędzający paliwo (pokazujący aktualną i średnią liczbę kilometrów na minutę oraz liczbę kilometrów do opróżnienia).
Ponad 22 000 egzemplarzy Scorpio zostało sprzedanych w ciągu dwóch lat, zanim Ford zamknął Merkur w 1990 roku.
Przeczytaj też: Ford EcoSport Active – bardziej surowy i wszechstronny SUV
Widoczny na zdjęciach, niesamowicie dobrze zachowany Scorpio, jest wystawiony na sprzedaż w serwisie aukcyjnym Cars & Bids. Został prawdopodobnie przyznany pracownikowi Forda jako premia. Pozornie niewdzięczny odbiorca najwyraźniej nie jeździł nim zbyt często, a następnie auto trafiło do kolekcjonera w Tennessee. Jego przebieg wynosi nieco ponad 30 tysięcy kilometrów. Wykończony w kolorze Tuscany Gold ze skórą Spice Brown, wygląda dokładnie tak, jak w 1988 roku, kiedy sen Forda o yuppie jeszcze żył.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: