Hanna Sobota namawia do uzyskania licencji rajdowej

Tych, którzy wykorzystują wakacje na poszukiwanie nowych wrażeń, zainteresować mogą rajdy samochodowe. Ekstremalne wyścigi na czterech kółkach dostarczają emocji, które z pewnością dodadzą energii na cały rok. Jakie cechy powinien mieć kierowca rajdowy i jak zdobyć odpowiednią licencję?

Każdy z nas wie, że ideą rajdów samochodowych jest przejechanie pewnego odcinka w jak najlepszym stylu i w jak najkrótszym czasie. Nie ma tutaj bezpośredniego kontaktu z przeciwnikami, a mimo to najważniejszą cechą kierowcy rajdowego jest – podobnie jak w przypadku wszystkich innych dyscyplin sportowych – umiejętność koncentracji i potrzeba rywalizacji. Podczas rajdów walczymy z czasem i z własnymi słabościami, a nie ze zbliżającym się do nas przeciwnikiem, jak w przypadku wyścigów.

Rajdy samochodowe to niezwykłe emocje i spora dawka adrenaliny, ale w tym sporcie niesłychanie przydaje się również precyzja w działaniu. Kluczem do sukcesu jest dokładna i pewna reakcja. O wyniku naszego przejazdu może zadecydować kąt pod jakim skręciliśmy koła lub ułamek sekundy opóźnienia przy reakcji na polecenie pilota. Wbrew pozorom rajdy samochodowe nie są również sportem dla indywidualistów. Podstawą jest tutaj świetna współpraca kierowcy i pilota, dlatego ważną cechą rajdowca jest umiejętność pracy w zespole.

Hanna Sobota, uczestniczka Silk Way Rally – rosyjskiego Dakaru
fot. Radek Zawiślak

W rajdach płaskich trasa jest zawodnikom znana. Na tzw. rekonesansie odcinek specjalny przejeżdżany jest cywilnym autem z niewielką prędkością. Z kolei w rajdach terenowych trasa jest zawsze wielką niewiadomą na starcie – mówi Hanna Sobota, licencjonowany kierowca rajdowy i wyścigowy z teamu rajdowego Sobota Rally. – Kierowcy rajdowemu przyda się znajomość zasad fizyki, a wiedza  na temat zachowania samochodu podczas jazdy i podstawowe informacje o jego budowie są niezbędne – dodaje.

Swoje predyspozycje do udziału w rajdach samochodowych można sprawdzić w rajdach dla amatorów organizowanych przez automobilkluby. Udział w Konkursowych Jazdach Samochodem, czyli inaczej KJS-ach, nie wymaga posiadania specjalnego samochodu ani licencji. By spróbować swoich sił wystarczy zapisać się do najbliższego automobilklubu i zgłosić chęć udziału w tego typu imprezie. Gdy kierowca zdobędzie już trochę doświadczenia, może zacząć przygotowywać się do egzaminu na licencję kierowcy rajdowego uprawniającą do startu w rajdach płaskich. Licencja jest obowiązkowa również dla pilota.

fot. Marian Chytka

W przypadku rajdów płaskich, aby wystartować w najbardziej prestiżowych rajdach samochodowych na świecie (np. w Rajdowych Mistrzostwa Świata), konieczne jest zdobywanie kolejnych stopni  licencji. Nieco łatwiejsze jest uzyskanie licencji RCC uprawniającej do startów w terenowych rajdach Cross Country. Ubiegający się o tę licencję musi odbyć szkolenie zakończone egzaminem.

Droga do statusu międzynarodowego kierowcy rajdowego jest długa i wymaga sporej determinacji. Warto jednak pamiętać, że rajdy są emocjonującą przygodą już na amatorskim poziomie. KJS-y to fantastyczny początek przygody z rajdami. Sama wielokrotnie brałam w nich udział i do dziś chętnie w nich uczestniczę, traktując je jako doskonały trening- mówi Hanna Sobota, jedna z niewielu w Polsce kobiet z licencją kierowcy rajdowego.

Pełny tekst regulaminu otrzymania licencji można znaleźć na stronie Polskiego Związku Motorowego: http://www.pzm.pl/pliki/zg/samochody/2013/regulaminy/licencje/licencje_pzm_2013_01_24.pdf

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze