Hanna Sobota namawia do uzyskania licencji rajdowej
Tych, którzy wykorzystują wakacje na poszukiwanie nowych wrażeń, zainteresować mogą rajdy samochodowe. Ekstremalne wyścigi na czterech kółkach dostarczają emocji, które z pewnością dodadzą energii na cały rok. Jakie cechy powinien mieć kierowca rajdowy i jak zdobyć odpowiednią licencję?
Każdy z nas wie, że ideą rajdów samochodowych jest przejechanie pewnego odcinka w jak najlepszym stylu i w jak najkrótszym czasie. Nie ma tutaj bezpośredniego kontaktu z przeciwnikami, a mimo to najważniejszą cechą kierowcy rajdowego jest – podobnie jak w przypadku wszystkich innych dyscyplin sportowych – umiejętność koncentracji i potrzeba rywalizacji. Podczas rajdów walczymy z czasem i z własnymi słabościami, a nie ze zbliżającym się do nas przeciwnikiem, jak w przypadku wyścigów.
Rajdy samochodowe to niezwykłe emocje i spora dawka adrenaliny, ale w tym sporcie niesłychanie przydaje się również precyzja w działaniu. Kluczem do sukcesu jest dokładna i pewna reakcja. O wyniku naszego przejazdu może zadecydować kąt pod jakim skręciliśmy koła lub ułamek sekundy opóźnienia przy reakcji na polecenie pilota. Wbrew pozorom rajdy samochodowe nie są również sportem dla indywidualistów. Podstawą jest tutaj świetna współpraca kierowcy i pilota, dlatego ważną cechą rajdowca jest umiejętność pracy w zespole.
Hanna Sobota, uczestniczka Silk Way Rally – rosyjskiego Dakaru |
fot. Radek Zawiślak
|
W rajdach płaskich trasa jest zawodnikom znana. Na tzw. rekonesansie odcinek specjalny przejeżdżany jest cywilnym autem z niewielką prędkością. Z kolei w rajdach terenowych trasa jest zawsze wielką niewiadomą na starcie – mówi Hanna Sobota, licencjonowany kierowca rajdowy i wyścigowy z teamu rajdowego Sobota Rally. – Kierowcy rajdowemu przyda się znajomość zasad fizyki, a wiedza na temat zachowania samochodu podczas jazdy i podstawowe informacje o jego budowie są niezbędne – dodaje.
Swoje predyspozycje do udziału w rajdach samochodowych można sprawdzić w rajdach dla amatorów organizowanych przez automobilkluby. Udział w Konkursowych Jazdach Samochodem, czyli inaczej KJS-ach, nie wymaga posiadania specjalnego samochodu ani licencji. By spróbować swoich sił wystarczy zapisać się do najbliższego automobilklubu i zgłosić chęć udziału w tego typu imprezie. Gdy kierowca zdobędzie już trochę doświadczenia, może zacząć przygotowywać się do egzaminu na licencję kierowcy rajdowego uprawniającą do startu w rajdach płaskich. Licencja jest obowiązkowa również dla pilota.
fot. Marian Chytka |
W przypadku rajdów płaskich, aby wystartować w najbardziej prestiżowych rajdach samochodowych na świecie (np. w Rajdowych Mistrzostwa Świata), konieczne jest zdobywanie kolejnych stopni licencji. Nieco łatwiejsze jest uzyskanie licencji RCC uprawniającej do startów w terenowych rajdach Cross Country. Ubiegający się o tę licencję musi odbyć szkolenie zakończone egzaminem.
Droga do statusu międzynarodowego kierowcy rajdowego jest długa i wymaga sporej determinacji. Warto jednak pamiętać, że rajdy są emocjonującą przygodą już na amatorskim poziomie. KJS-y to fantastyczny początek przygody z rajdami. Sama wielokrotnie brałam w nich udział i do dziś chętnie w nich uczestniczę, traktując je jako doskonały trening- mówi Hanna Sobota, jedna z niewielu w Polsce kobiet z licencją kierowcy rajdowego.
Pełny tekst regulaminu otrzymania licencji można znaleźć na stronie Polskiego Związku Motorowego: http://www.pzm.pl/pliki/zg/samochody/2013/regulaminy/licencje/licencje_pzm_2013_01_24.pdf
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: