Kierowcy z Niemiec „rozrabiają” na polskich drogach, spowodowali najwięcej szkód ze wszystkich obcokrajowców
Można jeździć grzecznie „u siebie”, a u „sąsiada” wciskać gaz do dechy, zapominać o przepisach i powodować wypadki. Z obcokrajowców, to właśnie nasi sąsiedzi, Niemcy, najwięcej „rozrabiają” na polskich drogach. I vice versa, bo za granicą Polacy najwięcej wypadków powodują w Niemczech.
W 2019 roku zagraniczni kierowcy spowodowali na polskich drogach 17 tysięcy wypadków i kolizji. To o 11,8% więcej niż rok wcześniej. Najczęściej sprawcami szkód byli posiadacze samochodów z Niemiec (27%).
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali statystyki udostępnione przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wynika z nich, że w ubiegłym roku firmy ubezpieczeniowe wypłaciły poszkodowanym w wypadkach i kolizjach, których sprawcami byli obcokrajowcy, 114,4 mln złotych.
Przeczytaj też: Kontrole drogowe a liczba wypadków. Czy policja zawsze stoi tam, gdzie powinna?
Do ilu wypadków dochodzi na polskich drogach?
W 2019 roku doszło w Polsce do 485,7 tysięcy zdarzeń drogowych, w tym 30,3 tysięcy wypadków i 455,4 tysięcy kolizji – wynika z danych policji. Z kolei jak informuje Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) sprawcami 17 tysięcy (czyli około 3,5%) z nich byli obcokrajowcy. To o 11,8% więcej niż w 2018 roku, a także o 16,4% niż w latach 2016-2017.
Z jakich krajów pochodzą sprawcy wypadków i kolizji?
Sprawcami największej liczby wypadków i kolizji na polskich drogach byli kierowcy z Niemiec (27%). Mniej szkód spowodowali właściciele samochodów z Ukrainy (11%) i Litwy (8,5%), a także Białorusi (7,8%) oraz Czech (7,6%).
Oznacza to, że sprawcami 61,9% wypadków i kolizji drogowych byli mieszkańcy krajów sąsiadujących z Polską. Z danych PBUK wynika, że ta tendencja utrzymuje się od wielu lat. Jej główną przyczyną jest duży ruch tranzytowy w kierunku wschód-zachód.
Jak Polacy jeżdżą za granicą?
W 2019 roku Polacy za granicą byli sprawcami 73 tysięcy kolizji i wypadków. Czyli średnio 200 dziennie. Widać tutaj też pewną „sąsiedzką zależność”, ponieważ 51% z nich miało miejsce na terenie Niemiec – wynika z danych PBUK. Polska polisa OC chroni w przypadku zdarzenia drogowego za granicą, mimo to 585 sprawców kolizji i wypadków poza granicami naszego kraju takiego ubezpieczenia nie miało.
Przeczytaj też: Bezpieczna jazda jesienią – jak przygotować do niej samochód?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
czyżby Niemcy jeździli zgodnie z przepisami tylko u siebie w kraju?