Nowe rozporządzenia przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce
Ostatnie miesiące były bardzo ważnym okresem dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Mimo trwającej epidemii i okresu wakacyjnego – branża elektromobilna nie miała czasu na odpoczynek. Od czerwca trwały nabory do programu dofinansowań, dzięki któremu wiele osób kupujących samochody elektryczne dostało wsparcie finansowe od państwa.
W ciągu dwóch miesięcy miały miejsce trzy takie nabory, a wyciągnięte z nich wnioski pomogą w projektowaniu i przeprowadzeniu kolejnych. Ale tegoroczne lato upłynęło nie tylko pod znakiem dofinansowań. Był to także czas wzmożonych prac nad potrzebnymi do rozwoju elektromobilności legislacjami.
W ostatnich tygodniach w komisjach sejmowych pojawiły się co najmniej dwa rozporządzenia, na które warto zwrócić uwagę. Pierwsze z nich wynika wprost z ustawy o elektromobilności i jest ściśle powiązane z dyrektywą unijną 844 – ma zagwarantować, by nowe budynki mieszkalne i biurowe były wyposażone w odpowiednie kanały kablowe, które pozwolą na budowę punktów ładowania – powiedział serwisowi eNewsroom Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Drugie rozporządzenie jest jeszcze ważniejsze, ponieważ dotyczy zmian w taryfach korzystania z energii elektrycznej. Dotychczasowe płatności za prąd bardzo utrudniały bowiem tworzenie funkcjonujących i opłacalnych stacji ładowania. Projekt e-taryfy pozwoli na szybszy rozwój infrastruktury elektromobilnej. Taryfa ta ma charakter progresywny – jest dopasowana do tego, jak funkcjonuje i rozwija się konkretna stacja ładowania. Obecnie operatorzy stacji muszą korzystać z taryfy, w której wiodącą rolę odgrywają koszty stałe. Niezależnie więc od tego, jak często jest wykorzystywana infrastruktura – właściciel musi ponosić cały czas te same, bardzo wysokie koszty. Jeśli chcemy widzieć w Polsce dynamiczny rozwój elektromobilności musi powstać grupa taryfowa, która przenosi ciężar z kosztów stałych na koszty zmienne i dopasowuje taryfę do tego, jak faktycznie jest wykorzystywana stacja ładowania. E-taryfa jest więc bardzo ważnym elementem, który znacząco wpłynie na rozwój elektromobilności – wyjaśnia Mazur.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: