Nowy Jeep Wrangler 4xe dołącza do modeli Renegade i Compass 4xe oferowanych w gamie elektrycznych samochodów marki Jeep
Marka Jeep wprowadza na rynek nowego Wranglera 4xe, będącego wyrazem najbardziej zaawansowanego technicznie Wranglera w historii. Wrangler 4xe może poszczycić się maksymalną mocą 375 KM i przejechać około 25 mil (homologacja USA) w trybie czysto elektrycznym, zapewniając zerową emisję podczas codziennych dojazdów i niemal bezgłośną jazdę z otwartym dachem, bez obawy o zasięg.
Marka Jeep zamierza w najbliższych latach zaoferować zelektryfikowane wersje wszystkich modeli, dążąc do zdobycia pozycji lidera w dziedzinie ekologicznych technologii Premium. Wszystkie zelektryfikowane samochody Jeepa będą wyróżniały się emblematem „Jeep 4xe”. Samochody elektryczne marki Jeep mają być najbardziej wydajnymi i ekologicznymi pojazdami w historii, przenosząc jednocześnie osiągi, możliwości 4×4 oraz bezpieczeństwo kierowcy na wyższy poziom.
Christian Meunier, globalny prezes marki Jeep-FCA, wyznał:
Nasze Jeepy 4xe będą najbardziej wydajnymi, ekologicznymi i pełnymi niespotykanych dotąd możliwości modelami. Zależy nam, aby Jeep stał się najbardziej ekologiczną marką SUV-ów. Elektryfikacja gamy Jeepa umożliwi osobom dojeżdżającym do pracy poruszanie się, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną, zapewniając wydajną i komfortową jazdę oraz oferując jeszcze większe możliwości terenowe podczas prawie bezgłośnej jazdy.
Model Jeep Wrangler 4xe będzie dostępny w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku 2021 roku. Modele Renegade 4xe i Compass 4xe, zaprezentowane po raz pierwszy w ubiegłym roku w Genewie, pojawiły się w Europie tego lata. Nowe modele Jeepa 4xe to kolejny krok po wprowadzeniu na rynek chiński w ubiegłym roku modelu Jeep Grand Commander PHEV.
Hybrydowy napęd plug-in Wranglera 4xe jest w stanie pokonać około 25 mil (zgodnie z cyklem homologacji w USA), czyli około 40 km, w trybie elektrycznym, zapewniając zeroemisyjną i niemal bezgłośną jazdę podczas codziennych dojazdów, co czyni go najbardziej zdolnym i ekologicznym samochodem terenowym Jeepa, zapewniającym swobodę jazdy z otwartym dachem, którą oferuje jedynie Wrangler.
Jednostka napędowa Wranglera 4xe ma zapewniać wyjątkowe wrażenia z jazdy zarówno na drodze, jak i w terenie dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych, pakietu akumulatorów wysokonapięciowych, zaawansowanego technologicznie 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R4 i solidnej ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów TorqueFlite. Najbardziej zaawansowany układ napędowy, jaki dotychczas opracowano dla Jeepa Wranglera, maksymalizuje wydajność, eliminując jednocześnie obawy o zasięg, zapewniając jazdę w trybie czysto elektrycznym podczas większości codziennych dojazdów do pracy.
Moment obrotowy z silników elektrycznych w hybrydowym układzie napędowym Wranglera 4xe przekazywany jest natychmiast na żądanie kierowcy. Układ napędowy zapewnia ponadto płynną pracę silnika przy niewielkim zużyciu paliwa.
Układ napędowy Jeepa Wranglera 4xe łączy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z oszczędnym, czterocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Taka konfiguracja maksymalizuje sprawność elementów napędu hybrydowego i łączy je ze znanym na całym świecie i sprawdzonym układem napędowym Wranglera. Do kluczowych elementów układu napędowego Wranglera 4xe wyróżniającego się mocą 375 KM (280 kW) i momentem obrotowym 470 lb.-ft. (637 Nm) należą:
- Dwulitrowy silnik I-4 z turbodoładowaniem.
- Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy silniku.
- Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy skrzyni biegów. zintegrowany z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów (ZF 8P75PH).
- 400-woltowy, 17-kWh, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych z technologią NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt).
Dwulitrowy silnik R4 z turbodoładowaniem należy do rodziny Global Medium Engine FCA. Zaawansowany technologicznie silnik z bezpośrednim wtryskiem wykorzystuje turbosprężarkę typu Twin Scroll o niskiej bezwładności zamontowaną bezpośrednio przy głowicy cylindrów a także specjalny obwód chłodzenia turbosprężarki, powietrza dolotowego i korpusu przepustnicy, zapewniając wyjątkową szybkość reakcji, osiągi i oszczędność paliwa.
Wysokonapięciowy, chłodzony cieczą generator wspomagający silnik montowany jest z przodu silnika, zastępując tradycyjny alternator. Wytrzymały pasek łączy generator silnika z kołem pasowym wału korbowego. Generator obraca silnik, zapewniając płynny rozruch przy niewielkim zużyciu paliwa i generując energię elektryczną potrzebną akumulatorowi. Wrangler 4xe nie korzysta z tradycyjnego 12-woltowego rozrusznika. Wrangler 4xe jest wyposażony w akumulator 12 V do zasilania akcesoriów.
Drugi wysokonapięciowy generator silnika jest zamontowany z przodu obudowy skrzyni biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego automatycznej skrzyni biegów.
Podwójne sprzęgło pozwala przekazać moc i moment z silnika elektrycznego i spalinowego. Sprzęgło binarne (on/off) jest zamontowane między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Gdy sprzęgło jest otwarte brak jest mechanicznego połączenia między silnikiem spalinowym a e-silnikiem, a jazda Wranglerem 4xe odbywa się jedynie w trybie elektrycznym.
Kiedy podwójne sprzęgło binarne jest zamknięte, suma momentu obrotowego z silnika 2.0 i silnika elektrycznego przenoszona jest poprzez automatyczną skrzynię biegów.
Zmienne sprzęgło zamontowane za silnikiem elektrycznym zarządza sprzężeniem z przekładnią, aby poprawić właściwości jezdne i wydajność.
400-woltowy, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych Jeepa Wrangler 4xe o pojemności 17-kWh wykorzystuje technologię NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt). Pakiet akumulatorów i sterowniki są zamontowane pod siedzeniami drugiego rzędu, gdzie są chronione przed elementami zewnętrznymi. Drugi rząd foteli Wranglera 4xe został przeprojektowany, umożliwiając przesuwanie siedziska do przodu w celu uzyskania dostępu do akumulatora.
Umieszczony w aluminiowej obudowie pakiet akumulatorów jest wyposażony w specjalny układ ogrzewania i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę, a tym samym gwarantuje najlepszą wydajność. Obwód kontroli temperatury zawiera specjalną grzałkę i schładzacz, który wykorzystuje czynnik chłodniczy do klimatyzacji Wranglera, aby w razie potrzeby obniżyć temperaturę płynu chłodzącego.
System napędu hybrydowego Wranglera 4xe obejmuje zintegrowany moduł podwójnego ładowania (IDCM), który łączy ładowarkę akumulatorów i przetwornicę DC/DC w jednym urządzeniu, bardziej kompaktowym niż miałoby to miejsce w przypadku dwóch oddzielnych komponentów oraz nowej generacji moduł inwertera mocy (PIM), którego rozmiary zostały zmniejszone. Elementy te są umieszczone w stalowej obudowie chroniącej przed uszkodzeniem i zamontowanej pod pakietem akumulatorów.
Cały elektroniczny układ wysokiego napięcia, w tym przewody łączące pakiet akumulatorów z silnikiem elektrycznym, jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. Podobnie jak wszystkie Jeepy Wranglery z certyfikatem Trail Rated, również we Wranglerze 4xe głębokość brodzenia wynosi do 30 cali (76 cm).
Port ładowania znajduje się pod otwieraną pokrywą umieszczoną na lewym, przednim błotniku Wranglera 4xe, co umożliwia wygodne parkowanie przodem przy ładowarce. Port ładowania dysponuje też wskaźnikami LED informującymi o stanie naładowania. Monitor LED poziomu naładowania akumulatora jest zamontowany na górze tablicy rozdzielczej, co ułatwia sprawdzanie jego stanu naładowania jednym spojrzeniem.
Kierowca Jeepa Wranglera 4xe może dostosować hybrydowy układ napędowy do konkretnej podróży, niezależnie od tego, czy spełniać będzie potrzeby większości osób codziennie dojeżdżających do pracy w trybie tylko elektrycznym, czy będzie to nocna jazda po mieście, czy też ciche eksplorowanie przyrody podczas jazdy w terenie.
Hybrydowy zespół napędowy Wranglera 4xe ma trzy tryby działania, zwane E Selec. Kierowca może wybrać żądany tryb napędu za pomocą przycisków znajdujących się na kokpicie, po lewej stronie kierownicy. Niezależnie od wybranego trybu, Wrangler 4xe przełącza się na hybrydę, gdy akumulator zbliża się do minimalnego stanu naładowania.
- Hybrydowy: tryb domyślny łączy moment obrotowy z silnika 2,0-litrowego i silnika elektrycznego. W tym trybie układ napędowy najpierw będzie korzystał z akumulatora, a następnie dodawał napęd z 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R4, gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania.
- Elektryczny: układ napędowy działa przy bezemisyjnym wytwarzaniu energii elektrycznej, dopóki akumulator nie osiągnie minimalnego poziomu naładowania lub kierowca nie potrzebuje większego momentu obrotowego (szeroko otwarta przepustnica), wówczas uruchamia się 2,0-litrowy silnik benzynowy.
- eSave: daje priorytet napędowi z 2,0-litrowego silnika spalinowego, oszczędzając akumulator do późniejszego wykorzystania, np. do jazdy terenowej EV w terenie lub w mieście, gdzie napęd spalinowy jest ograniczony. Kierowca może również wybierać pomiędzy oszczędzaniem i ładowaniem akumulatora w trybie eSave poprzez „Hybrid Electric Pages” na ekranie Uconnect.
Aby zoptymalizować korzyści płynące z trybów E Selec, wyświetlacz z informacjami dla kierowcy oraz ekran dotykowy Uconnect Wranglera 4xe posiada informacje Eco Coaching. Okna Eco Coaching pozwalają właścicielom monitorować przepływ mocy oraz zobaczyć wpływ hamowania rekuperacyjnego, planować czas ładowania, aby wykorzystać niższe stawki za energię elektryczną a także przeglądać historię jazdy ze szczegółami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej i benzyny.
Hamowanie rekuperacyjne jest kluczową częścią ekologicznego podejścia Wranglera 4xe. Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, sterowanie zespołem napędowym uruchamia maksymalne dostępne hamowanie rekuperacyjne (do 0,25 g) z silników elektrycznych, by spowolnić pojazd, wzbogacone o tradycyjne hamulce cierne Wranglera. Funkcja hamowania rekuperacyjnego wydłuża również okres do kolejnej wymiany klocków hamulcowych.
Po włączeniu napędu 4×4 wszystkie cztery koła dostarczają moment obrotowy w celu uzyskania hamowania rekuperacyjnego, maksymalizując odzysk energii. Energia pochodząca z hamowania rekuperacyjnego jest dostarczana do zestawu akumulatorów w celu podtrzymania lub zwiększenia poziomu naładowania.
Wrangler 4xe oferuje również możliwość zmaksymalizowania produkcji energii odnawialnej za pomocą wybieranej przez kierowcę funkcji Max Regen. Po włączeniu funkcji Max Regen następuje bardziej asertywna kalibracja hamowania rekuperacyjnego, gdy samochód wykrywa zerowe położenie przepustnicy (funkcja wolnego biegu). Max Regen może spowolnić Wranglera 4xe szybciej, niż standardowe hamowanie rekuperacyjne i wygenerować więcej energii dla zestawu akumulatorów. Po wybraniu, funkcja Max Regen pozostaje tak długo włączona, aż kierowca jej nie dezaktywuje.
Połączenie energii elektrycznej z układem napędowym 4×4 wynosi Wranglera 4xe na nowy poziom osiągów w terenie.
Miłośnicy marki przekonają się, że natychmiastowa dostępność momentu obrotowego silnika elektrycznego Wrangler 4xe zapewnia bardziej precyzyjną i kontrolowaną jazdę podczas wspinania się i pełzania, nie ma potrzeby zwiększania obrotów silnika, aby ruszyć kołami, minimalizuje to gwałtowne przeciążenie układu napędowego i maksymalizuje kontrolę prędkości.
W trybie EV Wrangler 4xe porusza się lekko i cicho, oszczędzając paliwo i pozwalając pasażerom skupić się wyłącznie na widokach i dźwiękach natury.
Nowy Jeep Wrangler 4xe jest dostępny w trzech wersjach: 4xe, Sahara 4xe i Rubicon 4xe. Modele Wrangler 4xe i Wrangler Sahara 4xe są wyposażone w systemy 4×4 full-time, przednie i tylne osie Dana 44 kolejnej generacji i są wyposażone w system Selec-Trac z dwubiegową skrzynią rozdzielczą z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1. Intuicyjny system pozwala kierowcy na ustawienie go i zapomnienie o nim w każdym otoczeniu.
Dostępny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok zapewnia lepszą przyczepność i lepsze możliwości poruszania się w trudnych warunkach, jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie.
Model Wrangler Rubicon 4xe wyposażony jest w system Rock-Trac 4×4, który obejmuje dwubiegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu redukcyjnym równym 4:1, system 4×4 full-time, oś przednią i tylną Dana 44 kolejnej generacji, elektroniczną blokadę przedniej i tylnej osi Tru-Lock. Wrangler Rubicon 4xe ma maksymalne przełożenie pełzające równe 77,2:1, dzięki czemu pokonanie jakiejkolwiek przeszkody staje się dziecinnie proste. Model Rubicon oferuje ponadto wyższy poziom artykulacji zawieszenia oraz skok kół, dzięki elektronicznie rozłączanemu stabilizatorowi poprzecznemu. Wszystkie te elementy wspólnie przyczyniają się do maksymalnej sprawności jazdy w terenie, z której znany jest Wrangler Rubicon.
Wrangler 4xe wyposażony jest w system kontroli prędkości Selec-Speed Control z funkcją Hill-ascent oraz Hill-descent Control. Dzięki temu kierowca może kontrolować prędkość samochodu podczas jazdy w górę i w dół za pomocą dźwigni zmiany biegów.
Wrangler 4xe zachowuje charakterystyczne kanciaste wzornictwo, które jest odważne i funkcjonalne, z szerokim rozstawem osi i trapezoidalnymi poszerzeniami błotników.
Wyposażenie stanowi o tym, że Jeep Wrangler 4xe jest najbardziej zaawansowanym technologicznie Wranglerem w historii. Na tle czarnych zderzaków wyróżnia się nowa kolorystyka Electric Blue przednich i tylnych haków holowniczych. Charakterystyczny, niebieski kolor pojawia się także na pokrywie silnika w nazwie Rubicon, emblematach Jeep i Trail Rated. Niektóre akcenty stylistyczne utrzymane są również w odcieniu „electric blue”. Czarna naklejka na pokrywie silnika obrysowana jest specjalnym kolorem z napisem „4xe”, przez którą prześwituje kolor nadwozia.
We wnętrzu Wranglera 4xe Rubicon znajdują się unikatowe przeszycia Electric Blue na siedzeniach i tapicerce.
Kiedy nowy, hybrydowy Jeep Wrangler 4xe plug-in dołączy jeszcze w tym roku do globalnej gamy samochodów elektrycznych marki Jeep, Jeep Performance Parts i Mopar będą już mogły zaoferować szeroki wybór fabrycznie zaprojektowanych, przetestowanych pod względem jakości części i akcesoriów do tego najbardziej wydajnego, zaawansowanego technicznie i przyjaznego dla środowiska Wranglera w historii.
Obszerna oferta ponad 300 produktów do Jeepa Wranglera będzie obejmować ekskluzywne Jeep Performance Parts (JPP), dzięki czemu klienci będą mieli możliwość wzbogacenia swoich doświadczeń podczas jazdy po zwykłych drogach i w terenie. Pierwszy w branży, opracowany fabrycznie 2-calowy lift zawieszenia JPP został specjalnie zaprojektowany i dostosowany do hybrydowego Wranglera.
Inne produkty to m.in. koła z pierścieniem beadlock, off-roadowe zderzaki, off-roadowe światła LED i progi ochronne. Bardziej szczegółowe informacje dostępne będą tuż przed wprowadzeniem na rynek.
Oferta akcesoriów może się różnić w zależności od regionu, ze względu na różne lokalne zasady homologacji.
Ponadto, Jeep Performance Parts i Mopar będą oferować 240 V domową ładowarkę do samochodów elektrycznych (EV), dostępną na Amazon.com oraz wysokiej jakości usługi instalacyjne, dając klientom możliwość szybkiego i wygodnego doładowania swoich samochodów w domu.
W przeciwieństwie do innych ofert dostępnych na rynku posprzedażnym, Jeep Performance Parts i akcesoria są objęte pełną gwarancją producenta. Produkty są tworzone przy ścisłej współpracy z marką Jeep, zespołami inżynierskimi i biurami projektowymi ds. rozwoju, testowania i zatwierdzania produktów. Rygorystyczne standardy i dane fabryczne, informacje niedostępne na rynku posprzedażnym, są wykorzystywane do kompleksowego łączenia części i akcesoriów tak, by zapewnić kompletną jednolitość, od właściwego dopasowania, wykończenia i jakości aż po kolor i wygląd każdego produktu.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: