Dwusprzęgłowa przekładnia DCT – Honda produkuje i stosuje ją już od 10 lat w motocyklach. Jak działa?
Honda odnotowuje dziesięciolecie pojawienia się dwusprzęgłowej przekładni Dual Clutch Transmission (DCT) w ofercie jednośladów marki. Jak działa DCT?
Po raz pierwszy przekładnia DTC Hondy trafiła do sprzedaży w całej Europie w sportowo‑turystycznym motocyklu VFR1200F, od tego czasu pozostając unikatowym rozwiązaniem w świecie jednośladów z silnikiem spalinowym. W sumie w Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli z DCT. W roku 2019 aż 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wingów sprzedanych w Europie było wyposażonych w przekładnię DCT.
Przekładnia DCT odniosła sukces dzięki stałej ewolucji technicznej, udoskonaleniom w zakresie płynności i synchronizacji zmian biegów, a także dostosowaniu jej charakterystyk do właściwości jezdnych wielu różnych modeli motocykli. Przykładem może być używany w jeździe terenowej przełącznik „G” zintegrowany z przekładnią w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizacja z systemami Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop.
DCT jest zautomatyzowaną, elektrohydrauliczną skrzynią biegów z obsługą sprzęgieł i zmiany biegów, składającą się z pary niezależnych modułów sprzęgłowych umieszczonych w jednym zespole, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów – jedno sprzęgło obsługuje pracę biegów 1, 3 i 5, drugie pracuje z biegami 2, 4 i 6.
Zmiany biegów dokonywane są albo w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy, albo w trybie automatycznym według przestrzennego algorytmu z wykorzystaniem non-stop monitorowanych parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach odbywa się to bez korzystania z dźwigni sprzęgła lub nożnej zmiany biegów. Podczas zmiany biegów, gdy jedno ze sprzęgieł jest rozłączane, drugie sprzęgło jednocześnie włącza bieg docelowy, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów, bez przerw w przekazywaniu napędu na tylne koło.
Poza naturalnymi zaletami przy sportowym stylu jazdy, DCT pozwala kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści to mniejsze zmęczenie kierowcy, niski poziom stresu podczas jazdy w mieście, wykluczenie możliwości zgaśnięcia silnika i znaczne zmniejszenie szarpnięć motocykla podczas zmiany biegów.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: