Samochodowe fotele przyszłości – jak będą wyglądać i z czego będą wykonane?

Ewolucja fotela samochodowego to praktycznie te same dzieje, jak w przypadku nadwozi aut - od starodawnej kanapy, po supernowoczesne siedzisko. Jak było kiedyś, a jak będzie nam wygodnie w przyszłości?

Wobec nasilonej konkurencji między producentami samochodów wnętrze pojazdu ma coraz większe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupu przez klientów. A przecież fotele samochodowe są codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom. Muszą też spełniać liczne oczekiwania: wyróżniać się stylem, możliwością personalizacji, dawać poczucie bezpieczeństwa i komfortu, które są inne w zależności od regionu świata. Przyjrzyjmy się na przykładzie foteli Peugeota, jak rozwijała się koncepcja miejsc dla kierowcy i pasażerów auta.
 

Fotele samochodowe – historia

Na przestrzeni sześćdziesięciu lat fotele przeszły kilka ważnych etapów technologicznych. W 1955 roku w samochodach wielkoseryjnych pojawiła się możliwość regulacji foteli (kąta pochylenia oparcia, wysokości siedziska itd.). Peugeot reklamował wówczas siedzenia-kuszetki swojego ówczesnego flagowego modelu, Peugeot 403. W samochodach dostawczych możliwość dostępu do tylnych siedzeń pojawiła się w 1957 roku. Kolejne innowacje są już nam bliższe w czasie. Dzielona tylna kanapa w układzie 1/3-2/3 została wprowadzona na przykład w modelu 306, a składany trzeci rząd foteli w 5008. W 2007 roku francuska marka rozpocząła pracę nad modułowym szkieletem przednich foteli przeznaczonym do różnych modeli w gamie. Tę modułową konstrukcję odnajdziemy w kolejnej generacji 308-ki wprowadzonej w 2013 roku. Nowa konstrukcja umożliwiła obniżenie masy samochodu, a jednocześnie poprawiła bezpieczeństwo i komfort. Fotele stały się lżejsze, bardziej zaawansowane technologicznie i tańsze. Modułowe szkielety foteli zostały również wykorzystane w samochodach zbudowanych na platformie CMP i wprowadzone do produkcji w Europie, Chinach i Ameryce Łacińskiej.
 

Różne oczekiwania w różnych regionach świata

Fotele są obecnie traktowane na równi z pozostałymi podzespołami samochodów. Mają duże znaczenie ekonomiczne, bo koszt ich produkcji może przekroczyć kilka tysięcy euro. Zestaw siedzeń składający się z fotela kierowcy, fotela pasażera i tylnej kanapy liczy 150 części. Fotele samochodowe są również codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom:
muszą być wytrzymałe (budowa i masa ciała klientów są bardzo zróżnicowane),
odporne na zużycie (użytkownicy będą z nich korzystać przez kilka lat czy nawet dekad),
i na temperaturę (we wnętrzu samochodu może być bardzo ciepło lub bardzo zimno).
 
Jednak pojęcie komfortu różni się w zależności od regionu świata.
 
  • W Europie klienci oczekują głównie komfortowych foteli w pierwszym rzędzie z możliwością precyzyjnego ustawienia, dobrego podparcia bocznego i kształtu zapewniającego wygodę na dalekich trasach. W przypadku siedzeń drugiego rzędu ważna jest możliwość ich złożenia. 
     
  • W Chinach ważny jest komfort przednich siedzeń i tylnej kanapy. Siedzenia powinny być miękkie i mieć tylko lekko wyprofilowane boki. W samochodach z segmentu premium klienci mają wysokie oczekiwania w odniesieniu do wyposażenia i akcesoriów tylnych siedzeń.
     
  • W Ameryce Południowej liczy się optymalna zdolność pochłaniania wstrząsów i wibracji zarówno przednich jak i tylnych siedzeń.

Samochodowe fotele przyszłości – moda i wygoda

Z punktu widzenia klienta fotele muszą spełniać trzy podstawowe funkcje: umożliwić siedzenie, chronić i być atrakcyjne wizualnie. 
Klient już na pierwszy rzut oka i po zajęciu miejsca w fotelu powinien rozpoznać markę samochodu. W przyszłości na wygląd foteli będzie miała większy wpływ moda odzieżowa. Kolorystyka i materiały wykorzystywane do obić foteli będą inspirowane trendami widocznymi w kolekcjach prêt à porter i meblarstwie. Konstruktorzy foteli przykładają również dużą wagę do komfortu. Jedną z ostatnich innowacji są komory powietrzne wbudowane w piankę siedzenia. Umożliwiają dostosowanie kształtu fotela do budowy ciała użytkownika. Marki oferują również w opcji system masażu pleców. 
 
W dobie samochodów autonomicznych fotele nabierają coraz większego znaczenia w wyposażeniu wnętrza. Będą musiały zapewnić wiele możliwości aranżacji wnętrza jak w samochodzie koncepcyjnym Peugeot e-Legend. Czas spędzony w samochodzie powinien się zmienić w chwilę relaksu i bliskości z innymi użytkownikami. Wkrótce materiały kompozytowe częściowo zastąpią metalową konstrukcję i umożliwią projektowanie cieńszych, bardziej finezyjnych foteli, co zapewni więcej miejsca w kabinie.
 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze