Jean Bloxam: królowa Astona Martina
Jean Bloxam od najmłodszych lat kochała samochody, a pod koniec lat 50. przeżyła krótką, ale pełną sukcesów karierę, kiedy ścigała się z najlepszymi kierowcami tamtych czasów na słynnych torach, jak Goodwood, Silverstone, Mallory Park, Crystal Palace czy Nürburgring.
Szybka, nieustępliwa i czarująca Jean Bloxam, była jedną z nielicznych kobiet kierowców wyścigowych, w zdominowanym przez mężczyzn świecie sportów motorowych w latach 50. XX wieku. Bloxam stała się jedną z najwybitniejszych brytyjskich kobiet kierowców wyścigowych, szczególnie za kierownicą różnych Astonów Martinów.
Ściganie Jean rozpoczęła w 1954 roku za namową swojego ówczesnego męża Roya, który nic jej nie mówiąc zgłosił ją do wyścigu kobiet w Goodwood. Jean wtedy pierwszy raz zmierzyła się ze słynnymi zawodniczkami, jak Nancy Mitchell, Pat Moss czy Patsy Burt. W debiucie zajęła trzecie miejsce.
Przeczytaj też: Pat Moss: kariera w cieniu brata
Później w tym samym roku Bloxam zajęła pierwsze i trzecie miejsce w dwóch wyścigach na Silverstone. Jechała wtedy DB2 z silnikiem o pojemności 2,9 litra, dzięki czemu zwróciła uwagę znanego dyrektora technicznego Astona Martina, Johna Wyera. Po awarii silnika ekipa Astona zaproponowała Jean, że naprawią jej samochód.
Na czas naprawy swojego Astona Bloxam przesiadła się do Lotusa-MG Mk 8 i MG Magnette ZA, którym wygrała kobiecy wyścig w Crystal Palace w 1956 roku.
W odnowionym DB2 Jean Bloxam wygrała saloon car handicap w Goodwood, finiszując 8 sekund przed drugim zawodnikiem. Kolejnymi zawodami, w których wzięła udział było Muskett Trophy, które Jean również wygrała. Na Silverstone była bliska wygranej w Motor Sport Trophy, ale na ostatnim okrążeniu jej Aston Martin został wyprzedzony przez Jaguara typu D Henry’ego Taylora. Bloxam wygrała także handicap division Arthur Bryant Memorial Trophy dla zespołu Astona Martina, któremu szefował David Brown.
Pod koniec roku Jean Bloxam otrzymała nagrodę Peter Bell Trophy dla kierowcy Astona Martina, który odniósł największe sukcesy w sezonie 1957.
Przeczytaj też: Hazel Dunham: tajemnicza zawodniczka
W 1958 roku Jean nabyła coupe Aston Martin DB3S, które z indywidualną tablicą rejestracyjną Jean JB16 stało się symbolem zawodniczki na brytyjskich torach wyścigowych. Niestety, hamulce bębnowe były piętą achillesową tego auta, więc w 1959 roku, Bloxam zastąpiła go fabrycznym DBS3.
W 1961 roku zdarzyła się tragedia – mąż Jean, Roy, zginął w wypadku na torze Goodwood. Jean postanowiła przestać się ścigać. Dalej jednak pozostała związana z samochodami i sportem, jako dyrektor Gerrards Cross Motor Company oraz poprzez późniejsze małżeństwo ze znanym kierowcą wyścigowym Michaelem Salmonem.
Jean Bloxam zmarła 9 września 2016 roku, w wieku 89 lat.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: