Iveco LMV – włoski Hummer?

LMV, o którym kilka lat temu pisano jako o włoskim Hummerze, należy do wyjątkowo ciekawych konstrukcji lekkich samochodów opancerzonych. Był on jednym z kandydatów w organizowanym niedawno przez MON przetargu na LOSP (lekki opancerzony samochód patrolowy). Przetarg anulowano, a konstrukcja LMV zdobywa kolejne rynki w Europie.

Obecne konflikty militarne wymuszają pilną potrzebę zapewnienia żołnierzom nie tylko ochrony przed skutkami ostrzału z broni palnej, ale i zabezpieczenia przed następstwami eksplozji min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych (fugasów). Do ciekawych konstrukcji, które mogą sprostać tym wymaganiom, należy opracowany przez wojskowy oddział Iveco DVD (Defence Vehicles Division) model M65E19WM 4×4, czyli lekki pojazd wielozadaniowy LMV (Light Multirole Vehicle).

O sukcesach LMV pisałyśmy tu.

Prace nad tym pojazdem rozpoczęły się w 1999 roku. O solidnym podejściu do etapów konstrukcyjnych świadczy zniszczenie w trakcie badań 11 prototypów. W efekcie powstał pojazd dopracowany i przemyślany, którego produkcja seryjna nastąpiła dopiero w 2003 roku, czyli 4 lata po zakończeniu etapu koncepcyjno-projektowego.

Fot. D. Szulim

LMV ma modułową budowę. Po pierwsze składa się z czterech podstawowych elementów – ramy podwozia z zawieszeniem, mostami, wałami napędowymi i skrzynią rozdzielczą, przedziału silnika z silnikiem i skrzynią biegów, kabiny załogi i tylnej skrzyni ładunkowej.

Traktując samochód jako bazę, można zainstalować wewnątrz kabiny różne wyposażenie i przygotować wiele wersji docelowych z odmiennymi nadwoziami. Pojazd otrzymał m.in. montowane w samochodach dostawczych silnik i skrzynię biegów, jednak jego ramę podwozia i nadwozia przygotowano od podstaw. Tworzą ją wzmocnione, odporne na skręcanie i zginanie, pełniące pomocniczą rolę w zapewnieniu wysokiego stopnia ochrony przeciwminowej podłużnice i poprzeczki. Środkową część ramy obniżono, co pozwoliło niżej zainstalować kabinę, zredukować wysokość pojazdu i obniżyć położenie środka ciężkości.

Głównym celem projektantów LMV było zagwarantowanie przewożonym żołnierzom jak najlepszej ochrony balistycznej i przeciwminowej, dlatego najważniejszym elementem pojazdu jest przedział załogi – specjalna klatka, zwana cytadelą.  Zastosowany 190-konny silnik zapewnia współczynnik moc / masa na bardzo wysokim poziomie (20 kW/t) i współpracuje z 6-biegową, automatyczną skrzynią przekładniową z przekładnią hydrodynamiczną oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczą. Obydwa mosty są napędzane stale i zaopatrzone w blokady mechanizmów różnicowych oraz pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 325/85R16. Pojazd wyposażono również w oparte na sprężynach i wyróżniające się dużym skokiem niezależne zawieszenie wszystkich kół, wysoko umieszczone, solidne zderzaki, system ABS dostosowany do warunków terenowych, system ADM (o którym przeczytasz więcej tu) i centralny system pompowania kół CITIS (więcej o nim piszemy tu) pozwalający na zmianę ciśnienia w ogumieniu z kabiny, także podczas jazdy.

LMV może brodzić przy głębokości 0,85, a nawet 1,5 m po zamontowaniu wyżej wydechu oraz instalacji snorkela (wysoko, w tym przypadku ponad kabinę, wyprowadzonego wlotu powietrza). Auto może być wykorzystywane w różnych warunkach klimatycznych, w zakresie temperatur od -32 do +49°C. Przy rozstawie osi 3230 mm pojazd charakteryzuje się niezłą zwrotnością –  średnica zawracania wynosi 14,5 m. 

Samochód bez problemów można przewozić nie tylko koleją, promami czy w ładowniach samolotów klasy ciężkiej, jak C5 albo C17, ale i klasy średniej, jak A400M i C130. Gwarantowany poziom ochrony balistycznej wynosi 3 wg Stanag 4569.

O poziomach odporności więcej dowiesz się tu.

Fot. D.Szulim

Jednym z najważniejszych zadań dla LMV jest zapewnianie ochrony przeciwminowej. Zgodnie z przyjętymi założeniami, energia wybuchu, w celu osłony cytadeli, powinna być w maksymalnym stopniu rozproszona lub zaabsorbowana. Jednym z podstawowych elementów odpowiedzialnych za rozproszenie energii wybuchu jest mocowana na stałe od dołu do ramy podwozia, solidna, kształtem przypominająca spłaszczoną literę V, stalowa płyta. W rozproszeniu energii wybuchu pomagają też specjalne deflektory wzdłuż wnęk kół. Za absorpcję energii odpowiadają zaś m.in. duże, szerokie opony z wkładkami pozwalającymi na jazdę po przebiciu czy przestrzeleniu.

Ze względu na ochronę wyłącznie cytadeli, konstrukcyjnie dopuszczalne jest nawet całkowite zniszczenie w następstwie wybuchu komory silnika i tylnej skrzyni, gdyż one chronione nie są. W efekcie mogą przejąć czy rozproszyć znaczną część energii. Ponadto każdy z żołnierzy siedzi w specjalnym, indywidualnym, minimalizującym skutki eksplozji fotelu. Fotel ten ma optymalne kształty, pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa i jest mocowany nie do podłogi, lecz elastycznie, od tyłu, do struktury nośnej kabiny, co zapobiega bezpośredniemu przenoszeniu fali uderzeniowej. Stopień ochrony przeciwminowej wynosi 2a (Stanag 4569).

Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 130 km/h, kąt natarcia 58°, kąt zejścia 45°, prześwit minimalny wynosi 315 mm, przechył boczny 30°, zdolność pokonywania wzniesień 60% przy prędkości 10 km/h oraz 2% przy prędkości 100 km/h.

Masa własna nie przekracza 5000 kg (zależy od wyposażenia), długość całkowita (bez wciągarki z przodu i koła zapasowego z tyłu) wynosi 4790 mm, szerokość 2200 mm, a wysokość (do górnej powierzchni dachu) 2050 mm.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze