Lilian Bryner: pierwsza kobieta, która wygrała długodystansowy wyścig na Spa
Wyścig Spa 24 Hours w 2004 roku przeszedł do historii sportów motorowych. Lilian Bryner stała się nie tylko pierwszą kobietą, która wygrała belgijski klasyk, ale także pierwszą zwyciężczynią jednego z najważniejszych 24-godzinnych wyścigów. Z kolei Ferrari triumfowało po raz pierwszy w tych zawodach.
Lilian Bryner rozpoczęła karierę w sportach motorowych w 1993 roku od startów w wyścigach Porsche Supercup, gdzie z dorobkiem sześciu punktów uplasowała się na 22 pozycji w klasyfikacji generalnej. W tym samym roku szwajcarska zawodniczka wzięła udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie GT, jednak nie ukończyła zawodów. Rok później poszło jej już znacznie lepiej. Bryner razem z Ecurie Biennoise zajęła drugie miejsce w klasie GT2 i dziewiąte w klasyfikacji generalnej.
Przeczytaj też: 24-godzinny wyścig Le Mans odbędzie się wirtualnie!
W sezonie 1998 Szwajcarka ścigała się w zespole Autosport Racing w International Sports Racing Series (później znane jako FIA Sportscar Championship), gdzie dwa razy stała na podium. W 2001 roku dołączyła do BMS Scuderia Italia, zdobywając dla zespołu 50 punktów i dwa razy finiszując na podium. Pojawiła się także w stawce Global GT Championship, French GT Championship, Sports Racing World Cup, Grand American Rolex Series, American Le Mans Series oraz FIA GT3 European Championship.
Swoją karierę Bryner związała głównie z FIA GT Championship, w których ścigała się w latach 1997-2005. Pierwszy pełny sezon w tych mistrzostwach zaliczyła w 2003 roku w barwach Care Racing samochodem Ferrari 550 Maranello. Bryner zdobyła jedno pole position i sześć razy stawała na podium, dzięki czemu jej zespół zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Sezon później Lilian Bryner dołączyła do BMS Scuderia Italia i zapisała się na zawsze w historii sportów motorowych, wygrywając wyścig Spa 24 Hours. Została wtedy pierwszą kobietą, która wygrała belgijski klasyk oraz pierwszą zwyciężczynią jednego z najważniejszych 24-godzinnych wyścigów.
W niedzielne popołudnie 1 sierpnia 2004 roku, Lilian Bryner przypadł zaszczyt minięcia w Ferrari 550 Maranello flagi w biało-czarną szachownicę. Zwycięstwo współdzieliła z Fabrizio Gollinim, Lucą Cappellarim i Enzo Calderarim. Zespół przejechał 558 okrążeń, bijąc przy okazji poprzedni rekord dystansu na torze Spa-Francorchamps o 30 okrążeń.
Zespół startował z czoła stawki, dzięki niesamowitemu okrążeniu kwalifikacyjnemu Gollina. Włoch przejechał okrążenie w czasie 2:15.047. Eksperci przewidywali, że dla kwartetu z BMS Scuderia Italia największym zagrożeniem będzie trio samochodów Ferrari 575GTC Maranello oraz zespół Vitaphone Racing z samochodem Saleen S7-R.
Po wyścigu zachwycona Bryner powiedziała mediom:
Dziś jest Święto Narodowe Szwajcarii i z pewnością jest to dla mnie wyjątkowy dzień. Chcę bardzo podziękować wszystkim moim współkierowcom, którzy wykonali wspaniałą pracę przez całą dobę jazdy, oraz całemu zespołowi, który również był wspaniały.
Co ciekawe Bryner nie była jedyną kobietą, która stanęła na podium podczas 24-godzinnego wyścigu na Spa w 2004 roku. W klasie G3 Vanina Ickx była częścią załogi Mühlner Motorsport Porsche 911 GT3, która zwyciężyła. Na podium dołączyła do niej także Sylvie Delcour, która pomogła ekipie EBRT w Lotusie Elise zająć trzecie miejsce.
Przeczytaj też: Louise Bryden-Brown: pierwsza kobieta-szef w F1
Sezon 2005 był ostatnim sezonem FIA GT Championship w karierze Lilian Bryner. Wystartowała wtedy trzykrotnie w barwach Larbre Competitio.
Po zakończeniu kariery Bryner została profesjonalnym pilotem oraz instruktorem lotów helikopterem i pracuje na lotnisku Ambrì-Piotta.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: