Jak kupować motocykl? Poradnik
Sezon motocyklowy zbliża się ku końcowi. Dla wielu z nas okres jesienno-zimowy będzie momentem kupna nowego motocykla, być może też - pierwszego lub po prostu zmiany na inny, lepszy. Przypominamy, na co warto zwrócić uwagę podczas oględzin przed zakupem, by nie popełnić błędu.
Motocykl najlepiej jest nabyć u autoryzowanego sprzedawcy – wówczas mamy pewność, że maszyna nie była wcześniej w ciągłej eksploatacji i jesteśmy jej pierwszymi właścicielami. Z uwagi na to, że niewiele osób może pozwolić sobie na takie udogodnienie, skazani jesteśmy na przegląd wielu ofert, spośród których należy wybrać najlepszą.
Bardzo istotne jest zadanie obecnemu właścicielowi podstawowych pytań: czy motocykl uległ wypadkowi? ilu właścicieli dokonywało eksploatacji motocykla wcześniej? czy przebieg z licznika pokrywa się z realnym przebiegiem? Bez względu na to, czy odpowiedzi będą zgodne z prawdą, warto mieć u swego boku doświadczonego motocyklistę, który może dojrzeć wiarygodność podawanych nam odpowiedzi.
Warto wiedzieć, czy motocykl nie uległ wcześniej wypadkowi |
fot. materiały prasowe
|
Na tę wiarygodność składa się wiele czynników, po których obecności, jej braku lub stanie użycia części można wywnioskować wiele. Niezbędna jest oczywiście jazda próbna, dzięki której możemy określić prawidłowość pracy silnika, skrzyni biegów, hamulców oraz tego, czy jaki kierunek utrzymuje motocykl przy jeździe prosto – to pozwala zweryfikować, czy rama nie jest skrzywiona.
Ponadto, należy również zwrócić uwagę na stan ogólny maszyny: czy lakier jest jeszcze błyszczący, czy nie ma śladów wypadku? Te ostatnie bardzo łatwo dojrzeć można na kierownicy, owiewkach i podnóżkach.
Co więcej, łańcuch dotkinięty korozją nie świadczy o dbałości w użytkowaniu motocykla. Oznacza to, że jego wymiana jest konieczna, i co za tym idzie – dość droga, co istotne jest w odpowiedniej negocjacji ceny.
„Łyse” opony, to również znak, że należy dokonać ich wymiany. Stan zużycia bieżnika jest bardzo istotny w przyszłej eksploatacji pojazdu.
Poza tym, niech nie umknie umkną Waszej uwadze:
- skrzynia przekładniowa – czy biegi włączają się lekko? czy sprzęgło nie ślizga się?
- napęd – czy łańcuch lub pasek nie są przypadkiem zużyte?
- konserwacja – jaka jest jakość lakieru? czy na powierzchni jest wiele zadrapań, które mogą świadczyć o wcześniejszym wypadku?
- silnik – czy równomiernie pracuje? jaka jest szczelność silnika?
- układ wylotowy – czy jest seryjny?
To tylko jedne z wielu kwestii, jakich nie można przeoczyć. Istotna jest też wiedza ogólna – zdolność porównania do innych modeli i orientacja w cenach. Najważniejsze jednak, by nie pozwolić na wiarę w obietnice i zapewnienia sprzedawcy, który w transakcji widzi jedynie cele pieniężne, a jego opinia może znacznie odbiegać od stanu faktycznego.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: