Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
Azjatyckie marki samochodowe zalewają Europę, a Polska nie jest wyjątkiem. Czy jednak klienci są gotowi na chińską motoryzację? I czy sami Chińczycy nie przesadzają z ofensywą nowości?
Spis treści
- Chińska ofensywa: od tanich SUV-ów po luksusowe limuzyny
- Co zaskakuje w chińskiej ofercie?
- BYD – elektryczna ofensywa w Polsce
- Omoda i Jaecoo – ciekawy styl
- Voyah – chińska elegancja w elektrycznym wydaniu
- Maxus – elektryfikacja segmentu pick-upów
- MG – brytyjskie dziedzictwo z chińskim wsparciem
- Słabe punkty chińskich samochodów
- Mocne strony chińskich samochodów
- Czy chińskie marki podbiją polski rynek?
„Jakie zna pani chińskie marki samochodów?” – takie pytanie zadał w swoim poście znany dziennikarz motoryzacyjny, Artur Włodarski, prowadzący świetnego bloga iqcars.pl.
Wydawało się, że mógłby otrzymać zaskakująco długą listę w odpowiedzi, ale tylko wówczas, gdyby trafił na ekspertkę od motoryzacji z Państwa Środka. Bo taka Pani Malinowska, czy Pan Kowalski, który zna się na chińskich samochodach, po prostu nie istnieje. Nawet dziennikarze motoryzacyjni gubią się w markach i modelach, które każdego miesiąca pojawiają się na polskim rynku. Wnioski? Po pierwsze Chińczycy mają poważny problem z rozpoznawalnością ich marek w Polsce, a po drugie – wprowadzając na rynek kilkanaście brandów i dziesiątki modeli jednocześnie, ryzykują, że rzeczeni Kowalski z Malinowską po prostu pogubią się w gąszczu nazw i specyfikacji.
Przeczytaj, jak wyglądała do niedawna oferta chińskich marek w Polsce:
Te chińskie auta już kupisz w Polsce – lista modeli i ceny
A poniżej artykuł o ofercie chińskich motocykli na polskim rynku:
Chińskie motocykle 125 cc na kat. B – propozycje i ceny. Jaki wybrać?
Chińska ofensywa: od tanich SUV-ów po luksusowe limuzyny
Na polskim rynku dostępne są już samochody kilkunastu chińskich marek, oferujące szeroki wachlarz modeli – od niedrogich SUV-ów po luksusowe limuzyny i potężne pick-upy. Oto krótki przegląd najważniejszych graczy:
- BAIC: wicelider sprzedaży wśród chińskich marek w Polsce w 2024 roku. Oferuje m.in. rodzinny SUV BAIC 5 (od 184 900 zł), terenowy BJ60 (od 259 900 zł) oraz hybrydowy BJ30e.
- BYD: znany głównie z samochodów elektrycznych, takich jak BYD Atto 3, BYD Han czy BYD Tang.
- MG: brytyjska marka z chińskim kapitałem, oferująca popularne modele MG ZS, MG HS i MG5.
- Voyah: luksusowa marka należąca do koncernu Dongfeng, z modelami takimi jak Voyah Free.
- Omoda: marka skoncentrowana na młodych klientach, z modelem Omoda 5.
- Jaecoo: kolejna marka skupiająca się na SUV-ach, z modelem Jaecoo 7.
- Skywell: producent samochodów elektrycznych, z modelem Skywell ET5.
- GAC: marka znana z modeli GAC GS3 i GAC GS4.
- NIO: producent luksusowych samochodów elektrycznych, z modelami NIO ES8 i NIO ET7.
- Maxus: marka specjalizująca się w samochodach dostawczych i vanach, z modelami Maxus Deliver 9 i Maxus eDeliver 3.
- DFSK: oferuje m.in. niedrogiego SUV-a plug-in DFSK E5 (od 153 900 zł).
- Forthing: marka z modelami Forthing T-Five i Forthing V-Tour.
- Foton: producent pick-upów Tunland V7 i Tunland V9.
- Kove: marka motocykli.
Co zaskakuje w chińskiej ofercie?
Każda marka stara się wyróżnić nie tylko designem, ale także ceną lub stylem. Oto najciekawsze modele, które ewidentnie stawiają na konkretny, wyrazisty projekt – często przypominający europejskie, lub amerykańskie modele, lub ofertę, która jest wyjątkowo konkurencyjna w stosunku do zachodnich rywali.
- BAIC BJ60 – to chińska odpowiedź na Toyotę Land Cruiser, oferująca luksusowe wnętrze i dobre właściwości terenowe w niższej cenie.
- Forthing T-Five: SUV o sportowym wyglądzie, przypominający Lamborghini Urus.
- Forthing V-Tour: luksusowy van z napędem hybrydowym i ogromną atrapą chłodnicy.
- DFSK E5: najtańszy SUV plug-in na rynku, z ceną od 153 900 zł.
- Foton Tunland V7 i V9: dwa potężne pick-upy w stylu amerykańskim, z zaskakująco małymi silnikami diesla.
BYD – elektryczna ofensywa w Polsce
BYD w Polsce także nie zwalnia tempa i wprowadza na polski rynek dwie nowości: sportowo wyglądającego SUV-a SEALION 7 oraz przestronnego, 7-miejscowego SUV-a TANG.
BYD SEALION 7 ma łączyć sportowe osiągi z praktycznością i nowoczesnym designem. Wyposażony jest w ciekawej konstrukcji baterię Blade i technologię Cell-to-Body – ma oferować zasięg do 502 km (WLTP) i przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Ceny zaczynają się od 219 900 zł.
BYD TANG to z kolei propozycja dla rodzin poszukujących przestronnego, 7-osobowego SUV-a z napędem na wszystkie koła i zasięgiem do 530 km (WLTP). Auto ma oferować komfort jazdy, mieć najnowsze technologie na pokładzie i bogate wyposażenie. Cena BYD TANG w Polsce to 320 000 zł.
Omoda i Jaecoo – ciekawy styl
Omoda i Jaecoo to dwie marki, które w krótkim czasie zdobyły niezłą rozpoznawalność na polskim rynku, oferując bogato wyposażone SUV-y.
Omoda skupia się na połączeniu stylu, technologii i zrównoważonego rozwoju. W ofercie znajdują się nastęujące modele:
- Omoda 5: dostępny z silnikiem benzynowym 1.6 TGDI o mocy 147 KM w wersjach wyposażenia Comfort (od 115 500 zł) i Premium (od 129 500 zł).
- Omoda E5: elektryczny SUV z silnikiem o mocy 204 KM, baterią 61 kWh i zasięgiem do 402 km (WLTP). Cena wersji Premium to 164 900 zł.
- Omoda 9: planowana premiera w kwietniu 2025. Segment D-SUV.
- Omoda 7: planowana premiera w drugiej połowie 2025 roku. Segment C-SUV.
Jaecoo to marka dla osób ceniących aktywny styl życia, łączący miejski zgiełk z przygodami na łonie natury. W ofercie znajdują się modele:
- Jaecoo 7: dostępny z silnikiem benzynowym 1.6 T o mocy 147 KM w wersjach Urban (od 139 900 zł – napęd na przednie koła) i Offroad (od 157 900 zł – napęd na wszystkie koła).
- Jaecoo 5: planowana premiera w drugiej połowie 2025 roku. Segment B-SUV.
W 2025 roku Omoda i Jaecoo planują wprowadzenie nowych modeli, w tym hybrydowego Jaecoo 7 z technologią SHS Super Hybrid System, który ma oferować zasięg do 1200 km (WLTP). Marki chcą również rozbudować swoją sieć dealerską w Polsce.
Voyah – chińska elegancja w elektrycznym wydaniu
Voyah to marka premium należąca do chińskiego giganta motoryzacyjnego Dongfeng. W swoich modelach stawia na dobre osiągi, najnowsze technologie i ciekawy design, inspirowany chińską kulturą.
Pierwszym modelem Voyah dostępnym w Polsce jest Voyah Free, elektryczny SUV klasy premium, którego design powstał we włoskim studiu ItalDesign. Model ten ma:
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, moc 489 KM.
- spory zasięg: do 500 km (WLTP).
- 20 systemów wspomagających kierowcę, pneumatyczne zawieszenie, system night vision, szklany dach, nagłośnienie Dynaudio.
- luksusowo wykończone wnętrze, materiałami dobrej jakości.
- atrakcyjny program gwarancyjny: 8 lat / 160 tys. km na baterię, 5 lat / 100 tys. km na samochód.
Voyah Free jest obecnie w fazie programu pilotażowego w Polsce, który ma zbadać zainteresowanie marką i jej modelami.
Maxus – elektryfikacja segmentu pick-upów
Maxus, marka należąca do chińskiego giganta SAIC, wkracza w nową erę za sprawą modelu eTERRON 9. To pierwszy w pełni elektryczny pick-up z napędem na cztery koła dostępny w Europie. Samochód oferuje:
- moc 442 KM, dwa silniki elektryczne.
- duży zasięg: do 430 km (WLTP).
- ładowność 620 kg, możliwość holowania przyczepy do 3,5 tony, funkcja V2L.
- pneumatyczne zawieszenie, bogate wyposażenie.
- system All-Terrain z sześcioma trybami jazdy.
Maxus eTERRON 9 to zapowiedź ofensywy modelowej marki w Europie, która w najbliższych latach planuje wprowadzenie wielu nowych pojazdów elektrycznych. Premiera rynkowa eTERRona 9 planowana jest na początek 2025 roku.
MG – brytyjskie dziedzictwo z chińskim wsparciem
MG to brytyjska marka z chińskim kapitałem, która szybko zyskuje popularność w Polsce. W 2024 roku MG weszło do TOP 20 najlepiej sprzedających się marek samochodów w Polsce, z wynikiem 6763 zarejestrowanych pojazdów.
W ofercie MG znajdują się zarówno samochody spalinowe, jak i elektryczne. Najpopularniejsze modele to:
- MG ZS: kompaktowy SUV, dostępny z silnikiem benzynowym i elektrycznym. Ceny od 89 990 zł.
- MG HS: przestronny SUV, dostępny z silnikiem benzynowym i hybrydowym typu plug-in. Ceny od 114 990 zł.
- MG4 Electric: kompaktowy hatchback z napędem elektrycznym. Ceny od 139 990 zł.
- MG5: kombi z napędem elektrycznym. Ceny od 161 990 zł.
MG przyciąga klientów atrakcyjnymi cenami, bogatym wyposażeniem i długim programem gwarancyjnym 3×7, obejmującym 7 lat gwarancji, assistance i bezpłatnych przeglądów. Marka planuje dalszy rozwój swojej oferty w Polsce w 2025 roku.
Słabe punkty chińskich samochodów
Z pewnością są jednak elementy, w których chińskie marki odbiegają od europejskich odpowiedników lub konkurentów. Są to przede wszystkim:
- ograniczony wybór silników – w ofercie dominują małe silniki benzynowe, które często spalają więcej paliwa niż jednostki konkurencyjnych marek.
- bezpłciowy design – wiele modeli wygląda jak mieszanka europejskich i amerykańskich wzorców, brakuje im oryginalności, własnego stylu, czy nawet azjatyckiego sznytu.
Mocne strony chińskich samochodów
Przewag chińskich marek można wymieniać znacznie więcej. Są to:
- atrakcyjna cena – Chińskie samochody są często tańsze od porównywalnych modeli europejskich czy japońskich marek.
- bogate wyposażenie – w standardzie oferują wiele elementów, za które u konkurencji trzeba dopłacać.
- brak 3-cylindrowych silników, które europejczycy kupują, bo muszą – Chińczycy stawiają na 4-cylindrowe jednostki, które oferują lepszą kulturę pracy.
Czy chińskie marki podbiją polski rynek?
Wszystkie chińskie marki prognozują dynamiczny wzrost sprzedaży w Polsce. Czy te optymistyczne założenia są realne? W 2024 roku Chińczycy zarejestrowali w Polsce ponad 10 tysięcy samochodów osobowych, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Jeśli uda im się utrzymać tempo rozwoju, za kilka lat mogą osiągnąć sprzedaż na poziomie ponad 50 tysięcy sztuk rocznie.
Kluczem do sukcesu będzie zwiększenie rozpoznawalności marek i przekonanie polskich klientów do jakości i niezawodności chińskich samochodów. Jeśli Chińczycy poprawią design swoich modeli, rozszerzą ofertę silników i zadbają o dobrą obsługę posprzedażną, mają szansę stać się poważnym graczem na polskim rynku motoryzacyjnym.
Najnowsze
-
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
Wożenie kabli rozruchowych nie każdemu pasuje. Warto sprawdzić te metody, aby zapobiec problemom. -
Peugeot 5008 GT Hybrid – TEST. Rodzina może się zdziwić
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Porsche Polska w Warszawie – nowa siedziba właśnie rozpoczyna działalność
-
Test: Nissan Ariya e-4orce – 306 KM w elektryku robi różnicę
Zostaw komentarz: