Antonina Garba

Renault Embleme – showcar, który robi wrażenie

Showcar Renault Embleme ucieleśnia wizję marki, która chce sprostać wyzwaniom związanym z dekarbonizacją mobilności

Oto Renault Embleme, które będzie prezentowane na stoisku marki podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w dniach 14–20 października 2024 roku. To wizja rodzinnego samochodu, swoiste laboratorium innowacji Renault, Ampere i ich partnerów, których celem jest spełnienie wymogów związanych z odejściem od paliw kopalnych.

Największym wyzwaniem w ramach tego projektu był niespotykany dotąd poziom dekarbonizacji samochodu w całym cyklu życia samochodu (from cradle to grave, czyli „od kołyski aż po grób”). Renault Embleme wpisuje się w przedsięwzięcie rozpoczęte wraz z koncepcją Scenic Vision H2 Tech z 2022 roku, ale idzie o krok dalej – emituje o 90% mniej gazów cieplarnianych (ekwiwalentu CO2 lub CO2e) w porównaniu z równoważnym samochodem produkowanym obecnie. Tym samym wytwarza tylko 5 ton CO2e w całym cyklu życia (patrz metodologia opisana na końcu komunikatu).

Aby to osiągnąć, przeanalizowano wiele różnych inteligentnych, niezawodnych i możliwych do wdrożenia kombinacji elementów, takich jak: surowce z recyklingu o niskim śladzie węglowym lub pochodzenia naturalnego, produkcja w 100% z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, szerokie zastosowanie idei drugiego życia i obiegu zamkniętego itp. Dotyczy to również wielu rozwiązań technicznych, w tym silnika.

Nowy kanon stylizacji nadwozi marki Renault

Renault Embleme uosabia zmianę podejścia w projektowaniu samochodu w kierunku spojrzenia holistycznego. Zewnętrzny wygląd samochodu łączy w sobie sportowy charakter, elegancję i emocje zamknięte w zmysłowych, wyrazistych liniach nadwozia sugerujących jednocześnie zaawansowanie technologiczne modelu. To wszystko czyni Renault Embleme prawdziwym przedmiotem pożądania. Stylistyka nadwozia jest również efektem drobiazgowej optymalizacji aerodynamiki w celu zapewnienia maksymalnej wydajności w duchu zrównoważonego rozwoju bez uszczerbku dla estetyki. Renault Embleme nie ma na przykład lusterka wstecznego ani lusterek bocznych, które zostały zastąpione dwiema kamerami wbudowanymi w nadkola, przednie wycieraczki zostały schowane pod maską, a klamki drzwiowe reagujące na dotyk („e latch”) są zlicowane z karoserią. Dwa deflektory na masce i dwa wloty powietrza w zderzaku kierują strumienie powietrza odpowiednio w kierunku szyby przedniej i za koła. Same koła są wyposażone w pełne obręcze, które wspomagają przepływ powietrza wzdłuż samochodu. Płaska podłoga inspirowana rozwiązaniami ze świata Formuły 1 jest wyposażona w aktywny dyfuzor odchylany w dół i do tyłu, który równoważy strumienie powietrza i minimalizuje opór aerodynamiczny.

Design samochodu został starannie dopracowany dzięki technologii cyfrowego bliźniaka i zaawansowanym narzędziom do symulacji cyfrowej udostępnionym przez stajnię BWT Alpine F1 Team w ramach owocnej współpracy z zespołami Renault i Ampere. Wymiana fachowej wiedzy i doświadczeń umożliwiła optymalizację biernych i czynnych właściwości aerodynamicznych oraz uzyskanie wydajnej cyrkulacji powietrza wokół samochodu. Renault Embleme wykazuje się bardzo dobrym współczynnikiem Cx wynoszącym 0,25.

Elegancja rodzinnego „shooting brake”

Opływowa stylistyka nadwozia typu „shooting brake” Renault Embleme jest uwydatniona przez zielony kolor nadwozia z efektem dichroicznym: odcień różni się w zależności od kąta patrzenia. W projekcie nadwozia w elegancki sposób połączono szeroki rozstaw osi (2,90 m), typowy dla kombi, z niewielką wysokością (1,52 m) i bardzo niską linią dachu, charakterystycznymi dla coupé.

Długość 4,80 m pozwala wygodnie wyruszyć w rodzinną podróż wraz z pasażerami i bagażem. Stanowi również potwierdzenie, że Renault wiąże swoją przyszłość z innowacjami w segmentach C i wyższych, zgodnie ze strategią marki ukierunkowaną na generowanie wartości. Sygnatura świetlna, która jest owocem poszukiwań stylistycznych inspirowanych nowym, wyrazistym logo Renault, nadaje modelowi bardzo „techniczny”, a jednocześnie charakterystyczny wygląd.

Masa samochodu, wynikająca częściowo z jego wymiarów, wpływa na wytwarzanie emisji na wielu etapach: w trakcie wydobywania surowców, produkcji samochodu, jego transportu, eksploatacji (ponieważ cięższy samochód zużywa więcej energii do poruszania się) i w końcu podczas utylizacji. Zgodnie z zasadami ekologicznego projektowania inżynierowie i projektanci musieli pozbyć się z konstrukcji każdego nadmiarowego kilograma, tak aby masa auta z akumulatorami nie przekroczyła 1750 kilogramów. Renault Embleme jest dzięki temu lżejsze niż większość hybrydowych SUV ów i samochodów elektrycznych o podobnych wymiarach.

Ciekawy silnik elektryczny

Renault Embleme ma silnik elektryczny zasilany z dwóch źródeł energii: „klasycznego” akumulatora trakcyjnego, wystarczającego do codziennych dojazdów, oraz wodorowego ogniwa paliwowego na dłuższe trasy. Odpowiednia konstrukcja napędu na platformie podłogowej AmpR Medium umożliwia pomieszczenie wszystkich elementów układu napędowego (silnik elektryczny, akumulator, ogniwo paliwowe i zbiornik wodoru), a przy tym zachowuje możliwie najniższy środek ciężkości i idealny rozkład masy, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i wydajność.

Silnik elektryczny Renault Embleme z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW – niezawierający metali ziem rzadkich – jest zasilany z małego akumulatora litowo-niklowo-manganowo-kobaltowego (o pojemności 40 kWh), który jest lżejszy, tańszy, mniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska niż typowe akumulatory w rodzinnych samochodach o dużym zasięgu. Samochód oferuje przy tym zasięg sięgający kilkuset kilometrów, co w zupełności wystarczy do codziennych podróży. Z kolei ogniwo paliwowe PEMFC 30 kW zasilane niskoemisyjnym wodorem ze zbiornika o pojemności 2,8 kg dostarcza energię niezbędną do jazdy na dłuższych trasach z maksymalną wydajnością blisko 60%.

Auto jest w stanie przejechać nawet do 1000 km w podobnym czasie co samochód spalinowy bez ładowania akumulatora na dwóch pełnych tankowaniach wodoru, z których każde zajmuje 5 minut i daje zasięg do 350 km. Podczas typowej podróży między Paryżem a Marsylią 75% energii elektrycznej zużywanej przez samochód jest wytwarzane przez ogniwo paliwowe, bez emisji innych niż woda.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze