Ewa Kania

Podstawowe zasady jazdy po nierównej drodze. Jeśli ich nie znasz, mechanik już czeka

Czasy gdy polskie drogi przypominały ser szwajcarski już dawno minęły, ale nadal ich stan często pozostawia sporo do życzenia. Dlatego dobry kierowca wie, jak zachować się na nierównej nawierzchni, aby przedwcześnie nie musieć robi remontu zawieszenia.

Spis treści

Z jaką prędkością jechać po wyboistej drodze?

Najbardziej podstawowa zasada pokonywania nierównych odcinków dróg, to oczywiście odpowiednia prędkość. Dzięki niej możemy w porę dostrzegać co poważniejsze wertepy i dziury i odpowiednio na nie reagować. Jest to szczególnie istotne na nieznanych nam odcinkach dróg, ale nie tylko. Jeśli nawierzchnia jest zniszczona, to zwiększa się ryzyko pojawiania się kolejnych ubytków, których wcześniej nie widzieliśmy.

Trzeba wziąć pod uwagę też to, że nie zawsze uda nam się ominąć każdą nierówność. Wtedy niska prędkość zmniejszy ryzyko uszkodzenia felgi, opony oraz zużycia elementów zawieszenia.

Jak właściwie hamować na nierównej drodze?

Sytuacja za kierownicą zawsze jest nieprzewidywalna i zawsze może zdarzyć się sytuacja, że musicie gwałtownie zahamować. Na nierównej drodze powodem hamowania może być to, że zbyt późno zauważyliście jakąś dużą dziurę. Odruchem jest mocne wciśnięcie hamulca, ale trzeba pamiętać o jednym.

W momencie wjeżdżania na nierówność nie możecie mieć nogi na hamulcu. Podczas hamowania duża część masy pojazdu jest przenoszona na przód. Tak dociążone koło znacznie łatwiej ulegnie uszkodzeniu. Zwłaszcza, że ugięte zawieszenie nie da możliwości kołu na „ucieczkę” do góry. Nastąpi wtedy mocne dobicie zawieszenia, które może uszkodzić łączniki stabilizatorów, a w gorszym przypadku wahacze lub nawet mocowania amortyzatorów.

Czy można wyprzedzać na autostradzie prawym pasem? Odpowiedź jest prosta, a mandat wysoki

Jak najechać na dziurę w drodze, żeby nie uszkodzić samochodu?

Nie zawsze niestety mamy możliwość uniknięcia wjechania do dziury. Na przykład na ruchliwej drodze, gdzie niemożliwa jest jazda slalomem, a gwałtowne hamowanie może grozić stłuczką. Jak się wtedy zachować>

Zwykle najbezpieczniejszym sposobem jest najechanie centralnie na uszkodzony element asfaltu. Bieżnik stanowi dodatkowe zabezpieczenie opony, którego brak na jej rantach, przez co to najbardziej wrażliwy element. Uszkadzając rant łatwo uszkodzić także krawędź felgi.

W przypadku większych dziur i ubytków w asfalcie, dobrze jest ocenić, czy któraś z jej stron nie ma ostrych krawędzi. Trzeba ich unikać, ponieważ one najłatwiej mogą przeciąć oponę.

Gdy jedziesz nierówną drogą, sprawdzaj też pobocze

To najbardziej karkołomna zasada, ale ją również trzeba wziąć pod uwagę. Może okazać się, że asfalt jest w takim złym stanie, że już lepiej zjechać kołami przynajmniej jednej strony na pobocze.

Trzeba być przy tym bardzo ostrożnym, ponieważ nieutwardzone pobocze może być zaskakująco równe, ale i zaskakująco zdradliwe. Pamiętajmy również, że na drogach w złym stanie, krawędź asfaltu może być poszarpana i dziurawa, więc każda próba zjechania z niego, może być niebezpieczna.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze