Kto ponosi winę za kolizję podczas jazdy na suwak? Jeden błąd i obaj kierowcy dostaną mandat
Jazda na suwak nadal jest czymś nowym w Polsce, podczas gdy na zachodzie stosowana jest bardzo wielu lat. Podczas wprowadzania obowiązku stosowania tej zasady zrobiło się sporo medialnego szumu, co pomogło w edukacji, ale nadal wielu kierowców albo o jeździe na suwak nie słyszało, albo nie rozumie związanych z nią przepisów.
Spis treści
- Przepisy dotyczące jazdy na suwak
- Typowe błędu podczas jazdy na suwak
- Kto jest inny, jeśli dojdzie do kolizji podczas jazdy na suwak?
Przepisy dotyczące jazdy na suwak
Na temat zasad jazdy na suwak można przeczytać w art. 22, ust. 4 Kodeksu drogowego. Sam ust. 4 mówi o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa kierowcy znajdującemu się na pasie ruchu, który chcemy zająć, a ust. 4a informuje o wyjątku od tej reguły:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Sprawa jest więc prosta. Jeśli jest korek i jeden z pasów zanika, to kierowcy na pasie drugim muszą wpuścić kierujących z pasa kończącego się. Zgodnie z tym co sugeruje nazwa, samochody niczym zęby zamka błyskawicznego, wchodzą jeden przed drugiego. Każdy kierowca na pasie kontynuowanym, wpuszcza przed siebie jednego kierującego z pasa zanikającego.
Trochę inaczej wygląda to w przypadku drogi mającej więcej, niż dwa pasy ruchu, co określa art. 22, ust. 4b:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Nie dla osób o słabych nerwach. Oto co bandyci zrobili z Porsche Taycanem
Zasada właściwie identyczna, tylko z tą różnicą, że wpuszczamy przed siebie dwóch kierowców – najpierw jednego z prawej, a potem drugiego z lewej strony.
Typowe błędu podczas jazdy na suwak
Czego można w tej zasadzie nie rozumieć? Są kierowcy, którym się udaje znaleźć niejasności. Do podstawowych błędów można zaliczyć:
- niewpuszczanie przed siebie innego kierowcy
- wymuszanie na innym kierowcy ustąpienia miejsca
- próba jazdy na suwak, kiedy ruch jest płynny
Kto jest inny, jeśli dojdzie do kolizji podczas jazdy na suwak?
Przedstawione wyżej błędy nie raz prowadziły już do nieporozumień, kłótni, a także kolizji. Najczęściej jeden kierowca nie chce wpuścić przed siebie drugiego, więc ten drugi próbuje się przed niego wepchnąć. Kto będzie wtedy winny ewentualnego zderzenia?
Część osób mylnie rozumie, że kierowca na pasie zanikającym ma pierwszeństwo. To nieprawda. Kierowca na pasie kontynuowanym ma obowiązek go wpuścić, ale pierwszy musi zaczekać, aż drugi obowiązek ten spełni. Jeśli go nie spełnia, nie można w żaden sposób wymuszać na nim zrobienia miejsca.
Jeśli mimo to ktoś spróbuje wymusić na innym kierującym jazdę na suwak i dojdzie do kolizji, to mandat zapłacą… obaj. Ten który nie chciał wpuścić zapłaci mandat za niestosowanie się do obowiązku jazdy na suwak. Natomiast wpychający się będzie uznany winnym kolizji i za jej spowodowanie też otrzyma mandat.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: