Zaniedbałeś swój samochód? Będzie automatycznie wyrejestrowany i to na zawsze!
To nie żart. Już niedługo zaczną obowiązywać nowe przepisy, na podstawie których automatyczny system będzie wyrejestrowywał pojazdy z systemu CEPiK. Oznaczać to będzie oficjalne uznanie, że pojazd fizycznie już nie istnieje i nie będzie można go ponownie zarejestrować. Którym samochodom grozi taki los?
Spis treści
- Co to są samochodowe martwe dusze?
- Automatyczne wyrejestrowanie pojazdu – kryteria
- Czy z polskich dróg znikną samochody z czarnymi tablicami rejestracyjnymi?
Co to są samochodowe martwe dusze?
Zadaniem nowych przepisów jest pozbycie się części fikcji ze statystyk na temat polskich samochodów. W systemie CEPiK figuruje nawet kilka milionów tak zwanych martwych dusz, czyli pojazdów pokroju Maluchów, Syren i Dużych Fiatów, które zgniły gdzieś zapomniane w krzakach, ale nikt nigdy oficjalnie ich nie wyrejestrował. Zaśmiecają one system, psują statystyki Polski na tle innych krajów i są wodą na młyn dla aktywistów, uparcie dowodzących, że Polak uzależniony jest od samochodu i jeździ tylko rozpadającymi się gratami.
Jak podawał w zeszłym roku Instytut Samar, na około 27 mln pojazdów zarejestrowanych w Polsce, aż 7 mln tak naprawdę dawno przestała istnieć. To samochody, których od lat nikt nie ubezpieczał, ani nie był nim na przeglądzie. Nie miała miejsca również od lat żadna zmiana właściciela.
Obecnie żadne oficjalne statystyki (np. Eurotaxu) tego nie uwzględniają, przez co z wiarygodnych źródeł można dowiedzieć się, że w Polsce mamy aż 700 samochodów na 1000 mieszkańców, a średnia wieku auta w naszym kraju to ponad 24 lata! Jak jednak tłumaczy Samar:
W kontekście parku auto osobowych w naszym kraju warto też walczyć z mitem, że Polska „goni Luksemburg” czy „jest drugą Szwajcarią” pod względem liczby aut przypadających na 1000 mieszkańców. Jeśli nawet teoretycznie mamy ich 700, realnie, po wyeliminowaniu „martwych dusz” zostaje 517.
Masz bezterminowe prawo jazdy? Lepiej przygotuj się na wymianę
Jeśli odliczymy martwe dusze, średnia wieku pojazdu w Polsce to niecałe 16 lat.
Automatyczne wyrejestrowanie pojazdu – kryteria
Nowe przepisy nie sprawią, że problem zostanie całkowicie rozwiązany, ale będą ważnym krokiem w dążeniu do zakończenia fikcji. Przyjęte kryteria zakładają, że automatycznie wyrejestrowany zostaną następujące pojazdy:
Decyzje o rejestracji pojazdu wydane przed dniem 14 marca 2005 r. dotyczące pojazdów nieposiadających ważnego okresowego badania technicznego, w stosunku do których ich posiadacze nie dopełnili obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli pojazd im podlega, przez okres dłuższy niż 10 lat, przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wygasają z dniem 10 czerwca 2024 r.
Wymogi są więc dwa. Po pierwsze rejestracja przed 14 marca 2005 roku, a po drugie od 10 lat pojazd nie ma OC ani ważnego przeglądu. Nie są to kryteria restrykcyjne, ale biorąc pod uwagę średni wiek 7 mln aut stanowiących martwe dusze, który Samar szacuje na 36 lat (!), pozwolą one na usunięcie sporo samochodów, które istnieją już tylko wirtualnie.
Należy też pamiętać, że właściciel pojazdu nie będzie informowany o procedurze wyrejestrowania pojazdu. Jeżeli więc macie jakieś „zaniedbane” auto, które wrasta gdzieś, ale od lat obiecujecie sobie, że kiedyś je wyremontujecie, to może być na to ostatnia szansa. Automatyczne wyrejestrowanie będzie miało miejsce 10 czerwca 2024 roku.
Czy z polskich dróg znikną samochody z czarnymi tablicami rejestracyjnymi?
Docelowo znikną. Automatyczne wyrejestrowanie z CEPiK-u dotyczyć będzie pojazdów, których i tak już dawno nikt na drodze nie widział, więc to akurat nie będzie dużym problemem. Natomiast w tym roku w życie weszły inne przepisy, zgodnie z którymi po zakupie pojazdu, trzeba go obowiązkowo zarejestrować. Większość osób i tak to robiła, ale wielu „graciaży”, kupujących (dla przyjemności lub z konieczności, ewentualnie z obu powodów) samochody za kilka tysięcy złotych, wolała oszczędzać czas i pieniądze, poświadczając bycie właścicielem tylko na podstawie umowy kupna. Często cenią oni też możliwość jazdy starym autem na czarnych blachach, co wyróżnia auto na drodze. Teraz już nie będzie takiej możliwości.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Komentarze: