Konrad Maruszczak

Nowa Toyota GR Yaris. Jeszcze mocniejsza i z automatem

Nowa Toyota GR Yaris miała swoją premierę 12 stycznia podczas Tokyo Auto Salon. Auto ma teraz wydajniejszy układ chłodzenia, więcej mocy i dostępne jest z nową automatyczną skrzynią biegów.

Spis treści

Toyota GR Yaris okazała się spektakularnym sukcesem marki. Samochód, który powstał na bazie doświadczeń ze startów w rajdach zespołu Toyota Gazoo Racing, zdominował segment hot-hatch i szybko zyskał grono wiernych fanów.

W ciągu ostatnich trzech lat od debiutu inżynierowie oraz kierowcy testowi pracowali nad ulepszeniem GR Yarisa, by stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Co jeszcze oferuje teraz nowa Toyota GR Yaris?

Nowa Toyota GR Yaris teraz z nową automatyczną skrzynią

Nowa Toyota GR Yaris otrzymała nową wersję turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika, który teraz ma większą moc i wyższy moment obrotowy, jego moc została podniesiona o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy jest o 30 Nm wyższy i wynosi 390 Nm. Nowością jest opcjonalna ośmiobiegowa skrzynia automatyczna.

Oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów zostało tak dostosowane, by na bieżąco analizować użycie pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowy „automat” przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia nawet przed zmianą zachowania auta, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy.

Auto korzysta też z nowego systemu kontroli momentu obrotowego oraz kompaktowego elektromagnesu liniowego o wysokiej czułości. Dzięki zastosowaniu wysoce odpornego na ciepło materiału w sprzęgle oraz dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego uzyskano ultraszybkie zmiany biegów.

Kierowca może korzystać z trzech trybów jazdy – Sport, Normal oraz Eco. Dostosowują one auto do codziennych potrzeb poprzez zmianę ustawień wspomagania kierownicy, pracy klimatyzacji, reakcji na pedał przyspieszenia czy układ zegarów przed kierowcą.

Nowa Toyota GR Yaris ma więcej ulepszeń

Nowy japoński hot-hatch ma wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy zyskał nowy materiał, zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia.

Zawieszenie dostrojono, by zapewniało doskonałą przyczepność pracując w ekstremalnych warunkach. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory.

Samochód będzie oferowany tylko z pakietem Sport, który ma dodatkowe elementy układu chłodzenia jak nowa dolna chłodnica poprawiająca niezawodność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.

Zadbano także o odpowiednią sztywność nadwozia, co pozytywnie wpłynęło na lepsze prowadzenie auta i większe poczucie przyczepności. Toyota GR Yaris powstała na platformie GA-B z modelu Yaris, a z tyłu wykorzystano platformę GA-C z modeli o segment większych.

W środku GR Yarisa jest bardzo sportowo

Design nowego hot-hatcha podkreśla, że to auto zostało stworzone z myślą o kierowcy. Zmieniono rozmieszczenie przycisków i przełączników korzystając z doświadczeń kierowców rajdowych i wyścigowych. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz umieszczone bliżej kierowcy, a sięgnięcie do nich nie będzie trudne nawet, gdy kierowca będzie ciasno zapięty w sportowych pasach bezpieczeństwa. Przed pasażerem powiększono półkę na desce rozdzielczej, co ułatwia zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów dla pilota rajdowego.

Poprawiono widoczność poprzez obniżenie górnej krawędzi deski rozdzielczej o 50 mm, zmianę umiejscowienia lusterka wstecznego oraz przechylając o 15 stopni w kierunku kierowcy panel sterowania.

Kierowca przed sobą widzi teraz 12,3-calowe cyfrowe zegary z dwoma trybami wyświetlania – normal oraz sport, w którym prezentowanych jest więcej danych związanych z osiągami auta. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów wyświetlana jest także temperatura oleju w przekładni, a także wizualne ostrzeżenie o zbyt wysokich obrotach przed próbą redukcji biegu.

Poprawiono także pozycję za kierownicą. Obniżono o 25 mm fotel kierowcy i dostosowano do tych zmian umiejscowienie koła kierownicy. Zgodnie z sugestią Akio Toyody, prezesa japońskiej marki, który w rajdach i wyścigach startuje jako „Morizo”, żeby zmienić bieg na wyższy w automatycznej skrzyni biegów kierowca przyciąga lewarek do siebie, a żeby zredukować przełożenie, popycha go.

Nowa Toyota GR Yaris w dwóch wersjach specjalnych

Japońska marka wprowadzi dwie limitowane wersje specjalne GR Yarisa inspirowane dwoma rajdowymi mistrzami świata. Sébastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition będą bazować na GR Yarisie pokazanym w Tokio i zostaną zaprezentowane podczas Rajdu Monte Carlo, który w dniach 25-28 stycznia zainauguruje sezon 2024 w WRC.

Auto będzie dostępne w Europie od lata 2024 roku. Ceny i zbieranie zamówień rozpocznie się wkrótce.

Nowa Toyota GR Yaris – dane techniczne

Długość (mm)3995
Szerokość (mm)1805
Wysokość (mm)1455
Rozstaw osi (mm)2560
Masa własna (kg)1280 (1300 z aut. skrzynią)
SilnikRzędowy, 3-cylindrowy turbo z intercoolerem
Pojemność (cc)1618
Moc maks.(KM/kW przy obr./min.)280/206 przy 6500
Maks. moment obr. (Nm przy obr./min.)390 przy 3250-4600
Skrzynia biegów6-stopniowa manualna lub 8-biegowa automatyczna Gazoo Racing Direct
KołaBBS z kutego aluminium, opony 225/40/18 Michelin Pilot Sport S
Zbiornik paliwa 50 litrów
NapędAWD, z wielopłytkowym sprzęgłem

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze