SCT w Krakowie ustanowiona bezprawnie. Takiego wyroku sądu radni się nie spodziewali
Przygotowany przez krakowskich urzędników projekt Strefy Czystego Transportu od początku budził duże kontrowersje, ale włodarze miasta nie zamierzali ugiąć się pod naciskami. Niespodziewanie jednak sytuacja się zmieniła, po dzisiejszym wyroku sądu.
Spis treści
- SCT w Krakowie unieważniona przez sąd
- Jak miała wyglądać Strefa Czystego Transportu w Krakowie?
- Co oznacza unieważnienie SCT w Krakowie przez sąd?
SCT w Krakowie unieważniona przez sąd
Spore zastrzeżenia co do kształtu proponowanej przez władze Krakowa Strefy Czystego Transportu, mieli mieszkańcy i różne organizacje, ale miał je także Łukasz Kmita – wojewoda małopolski. Złożył on skargę w tej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
W uzasadnieniu wskazał na niezgodność przepisów przyjętych przez krakowską radę miasta z przepisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jego zdaniem urzędnicy nie określili w sposób właściwy granic obszaru SCT oraz nie przygotowali żadnych regulacji, dotyczących sposobu organizacji ruchu wewnątrz strefy. Zarzucił też radzie miasta zbyt daleko posuniętą ingerencje w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, poruszania się oraz równość wobec prawa.
Kraków wprowadza absurdalną zasadę. Chcesz wjechać do miasta? Musisz się najpierw prosić o zgodę
Dzisiaj Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do skargi wojewody małopolskiego i w całości unieważnił uchwałę wprowadzającą Strefę Czystego Transportu w Krakowie.
Jak miała wyglądać Strefa Czystego Transportu w Krakowie?
Według projektu przyjętego przez krakowskich radnych, Strefa Czystego Transportu w tym mieście miała objąć cały administracyjny obszar. Były to plany całkowicie bezprecedensowe. SCT są już znane w wielu miastach na zachodzie Europy, ale zwykle obejmują jakiś wycinek miasta, zwykle samego centrum oraz ulic, na których odnotowywano najwyższe zanieczyszczenie powietrza. Nigdzie nie obejmowano strefą całego miasta.
Ponadto władze Krakowa nie przewidziały żadnych możliwości warunkowego wjazdu samochodem na teren Strefy Czystego Transportu. Na przykład w Londynie jest to możliwe, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Zwolnieni z przestrzegania zasad mieliby być tylko seniorzy powyżej 70 roku życia, pod warunkiem, że sami prowadzą swój pojazd. Pozostali mieliby podporządkować się poniższym zasadom:
Co oznacza unieważnienie SCT w Krakowie przez sąd?
Przeciwnicy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie odnieśli pewne zwycięstwo, ale strefa w mieście i tak powstanie. Jest to wymóg wynikający z zapisów KPO – każde miasto powyżej 100 tys. mieszkańców, w którym przekraczane są normy roczne zanieczyszczenia, musi utworzyć SCT. W Polsce dotyczy to czterech miast:
- Krakowa
- Warszawy
- Wrocławia
- Katowic
Obecnie tylko władze ostatniego z nich, nie zapowiedziały wprowadzenia takiej strefy. Z uwagi na wyrok WSA, krakowscy urzędnicy będą musieli stworzyć nowy projekt SCT, który nie będzie budził takich zastrzeżeń, jak obecny. Wiele wskazuje na to, że Strefa Czystego Transportu w Krakowie, tak jak w innych miastach, obejmie tylko pewien obszar wokół centrum. Może złagodzone zostaną też zasady wobec mieszkańców miasta. Pierwotnie SCT miała zostać wprowadzona od 1 lipca 2024 roku i obecnie trudno powiedzieć, czy radni zdążą z nowym projektem do tego czasu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze: