Który kierunkowskaz wrzucić, skręcając w lewo na rondzie? Odpowiedź oburzy wielu kierowców
Rondo ma wiele zalet, a do najważniejszych należy uspokajanie i upłynnianie ruchu. Same z siebie działają doskonale, ale problemem są niedouczeni kierowcy, którzy nie znają przepisów lub dopowiadają sobie własne. Powoduje to sporo nieporozumień i przyczynia się do powstawania niebezpiecznych sytuacji. Dużo emocji budzi na przykład włączanie kierunkowskazu podczas skrętu w lewo na rondzie.
Spis treści
- Co na temat ronda mówią przepisy?
- Który kierunkowskaz włączyć, skręcając w lewo na rondzie?
- Dlaczego nie należy używać lewego kierunkowskazu na rondzie?
Co na temat ronda mówią przepisy?
Przyczyną wielu nieporozumień związanych z rondem jest fakt, że ustawa Prawo o ruchu drogowym w ogóle nie porusza jego kwestii. Na temat skrzyżowania o ruchu okrężnym możemy przeczytać jedynie w rozporządzeniu w Sprawie Znaków i Sygnałów:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Brak konkretnych zapisów oznacza, że należy stosować przepisy ogólne. Eksperci nie mają wątpliwości, które z nich są tu właściwe. Przykładowo w kwestii używania kierunkowskazów, należy kierować się takim przepisem:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Niestety nie wszyscy kierowcy właściwie odnoszą je do rond, bo i sami nie rozumieją jak odbywa się ruch na rondach.
Który kierunkowskaz włączyć, skręcając w lewo na rondzie?
Wielokrotnie spotkaliście pewnie kierujących, którzy zamiar skrętu w lewo na rondzie, włączali lewy kierunkowskaz. Czasami robili to jeszcze przed wjazdem na rondo, ponieważ pamiętają, że manewry sygnalizuje się z wyprzedzeniem. Może sami nawet należycie do tej grupy kierowców.
Ceny paliw 2024 – aż o 13,2 proc. wzrośnie opłata paliwowa. Co to oznacza dla kierowców?
Jeśli tak, to mamy złe wiadomości. Na rondzie nie da się skręcić w lewo. Po obwiedni ronda poruszamy się dookoła, ale nie zmieniamy kierunku jazdy. Dla wielu osób to nielogiczne, ale wystarczy wyobrazić sobie, że jedziemy po zakręcie, albo pokonujemy nawrót – skręcamy kierownicą i jedziemy w inną stronę, ale pozostajemy na swoim pasie ruchu, który przecież nie musi biec idealnie na wprost. Zaś pasy na rondzie wyznaczone są tak, że choć jeździmy dookoła, to pozostajemy na tym samym pasie ruchu.
Z ronda możemy zjechać jedynie skręcając w prawo i dopiero wtedy zmieniamy kierunek ruchu, więc mamy obowiązek użyć kierunkowskazu (prawego). Lewy kierunkowskaz przydać się może tylko wtedy, gdy poruszając się prawym pasem ronda, chcemy zjechać na lewy. Zmianę pasa ruchu sygnalizuje się zawsze, bez względu na przebieg drogi. W pozostałych sytuacjach nigdy nie używamy lewego kierunkowskazu na rondzie.
Dlaczego nie należy używać lewego kierunkowskazu na rondzie?
Bo na rondzie, jak wspomnieliśmy, nie można skręcić w lewo. Bez względu na to, jak interesujący nas zjazd, jest umiejscowiony względem naszej pozycji przed wjechaniem na rondo, zawsze skręcimy w niego w prawo. Używanie lewego kierunkowskazu jest błędne o dowodzi nieznajomości lub niezrozumienia przepisów.
Przypomnijmy też, że rondo nie zawsze ma cztery zjazdy. Może mieć na przykład trzy albo pięć – który wtedy zjazd jest tym „lewym”? Zasady jazdy po rondzie są proste i zawsze takie same, bez względu na jego rozmiary. Nie warto dopisywać własnych, wymyślonych zasad, tylko trzymać się tych obowiązujących. A zgodnie z nimi rondo to szczególny rodzaj skrzyżowania, na którym obowiązują takie same zasady, jak na wszystkich innych skrzyżowaniach.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: