Ewa Kania

Wsiadasz rano do auta, a tam choinka i różne błędy? To nie usterka, tylko pora roku

Im więcej elektroniki w samochodzie, tym więcej rzeczy może się zepsuć. O prawdziwości tej zasady coraz częściej przekonują się zwłaszcza właściciele nowszych samochodów. Ale spokojnie, jeśli teraz właśnie dopadła was seria błędów i problemów, wcale nie musi to oznaczać prawdziwej usterki.

Spis treści

Asystenci kierowcy nie lubią asystować zimą

Elektroniczne systemy wsparcia kierowcy nie są już niczym nowym i już dekadę temu, można było je zamówić do popularnych modeli. Ich działanie czasami bywa nieocenione. Potrafią skorygować nasz tor jazdy, wykryć pojazd w martwym polu lusterek, ostrzec o zbliżającym się pieszym, a nawet zapobiec wypadkowi.

Warunkiem ich właściwej pracy, jest odpowiedni dopływ informacji, które czerpią z kamer, radarów oraz czujników. Z tym w warunkach zimowych może być problem.

Samochód zgłasza błędy systemów bezpieczeństwa? Sprawdź szybę

Rozmieszczenie poszczególnych czujników w samochodzie, różni się w zależności od modelu, ale wiele rozwiązań takich jak wykrywanie linii na drodze, asystent świateł czy wykrywanie znaków drogowych, korzystaj z kamer i czujników umieszczonych w górnej części szyby, koło lusterka wstecznego. Łatwo je rozpoznać, spoglądając na auto z zewnątrz.

Zwykle zestaw czujników i kamer umieszczony jest tak, żeby obejmowały go swoim zasięgiem wycieraczki. Lecz zimą, kiedy szyba potrafi być wiecznie brudna lub częściowo zamarznięta, to może być za mało. W razie wystąpienia błędów, warto zatrzymać się i sprawdzić, czy nie trzeba dodatkowo oczyścić szyby.

Czy to największy świąteczny złoczyńca? Ukradł choinkę z samochodu samemu Jezusowi!

Nie działa tempomat albo czujniki parkowania? Popatrz na zderzak

Innym miejscem, gdzie umieszcza się czujniki i radary, jest przedni zderzak oraz grill. Niektórzy producenci maskują je w ten sposób, że udają znaczek marki, podczas gdy to tylko płaska płytka (będąca głowicą radaru) z namalowanym emblematem.

Niestety podczas jazdy w złych warunkach atmosferycznych, szczególnie podczas opadów śniegu, przód auta może być mocno zabrudzony lub pokryty warstwą śniegu. Warto wcześniej sprawdzić gdzie i jakie czujniki są umieszczone w pasie przednim naszego auta, żeby w razie potrzeby szybko móc sprawdzić, czy newralgiczne miejsca wymagają oczyszczenia.

Jakie problemy z elektroniką powodują warunki zimowe?

Powyżej opisane miejsca najczęściej są wykorzystywane przez producentów do umieszczania w nich czujników. Warto jeszcze wymienić lusterka z systemem wykrywania pojazdów w martwym polu. Co do zasady, dobrze jest sprawdzić w instrukcji, gdzie dokładnie producent przewidział umiejscowienie czujników, radarów, kamer oraz innych sensorów, żeby łatwo móc je odnaleźć.

Teoretycznie istnieje też możliwość, że w niektórych miejscach osadzi się lód i to on będzie powodował problemy. Największa szansa na to jest, kiedy umyjemy samochód w czasie mrozu. Myjnie automatyczne suszą pojazdy, ale niedokładnie i w różnych zakamarkach może zostać odrobina wody, która potem zamarznie. Najlepszym rozwiązaniem jest wtedy pozostawienie auta w miejscu, gdzie temperatura jest dodatnia. Wtedy problem powinien zniknąć.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze