8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Rondo czyli inaczej skrzyżowanie o ruchu okrężnym - panują na nim taki same zasady, jak na każdym innym skrzyżowaniu, ale uspokaja ono ruch i poprawia bezpieczeństwo. Tylko dlaczego polscy kierowcy się na nich gubią i stale popełniają te same błędy? Sprawdźcie czy też ich czasem nie popełniacie.
Spis treści:
Złe określenie pierwszeństwa na rondzie
Przyzwyczajeni jesteśmy, że chcąc wjechać na rondo, należy najpierw przepuścić znajdujące się na rondzie pojazdy. Tak zwykle jest, ale nie wynika to z zasad panujących na rondzie, tylko ze znaku A-7 „ustąpi pierwszeństwa”, który stoi przed większością z nich. Gdyby go nie było, pierwszeństwo miałby pojazd wjeżdżający na rondo.
Takie ronda niezwykle trudno spotkać, ale trzeba być uważnym i zawsze zwracać uwagę na znaki. Trzeba też uważać na to, czy inni zauważyli, jakie zasady panują na tym rondzie.
Nieustąpienie pierwszeństwa tramwajowi na rondzie
Ustępowanie pierwszeństwa pojazdom szynowym to ogólnie skomplikowana kwestia i mało który kierowca prawidłowo wskaże kolejność przejazdu w każdej możliwej sytuacji. Problem pojawia się też na rondzie.
Tramwaj nie ma pierwszeństwa podczas wjeżdżania na rondo, bo jego też obowiązuje znak „ustąp pierwszeństwa” (jeśli jest tam ustawiony). Kiedy z kolei tramwaj znajduje się na wyspie i chce opuścić rondo, znaku A-7 już nie ma. Zgodnie z ogólnymi zasadami, kiedy tramwaj jest w sytuacji równorzędnej z samochodem, to pojazd szynowy ma pierwszeństwo.
Zatrzymywanie się przed tramwajem wjeżdżającym na rondo
Analogicznie zdarzają się kierowcy, którzy uważają, że tramwaj ogólnie zawsze ma pierwszeństwo. Zatrzymują się więc na widok tramwaju zbliżającego się do ronda, chociaż motorniczy ma przed sobą znak „ustąp pierwszeństwa”.
Wymuszenie pierwszeństwa podczas wjeżdżania na rondo
Rondo jednopasmowe zwykle nie nastręcza tylu problemów, co rondo mające przynajmniej dwa pasy ruchu. Jeśli na pasie wewnętrznym jest jakiś pojazd, a wy chcecie pojechać zewnętrznym, to możecie na rondo wjechać. Pomaga to upłynnić ruch.
Znamy szczegóły nowego fragmentu Zakopianki. Ruch w tym miejscu gwałtownie rośnie
W takiej sytuacji jest pułapka. Jeśli zaczniecie wjeżdżać, gdy inny kierowca zacznie zmieniać pas, to wy będziecie winni wymuszenia pierwszeństwa.
Błąd podczas zmiany pasa ruchu na rondzie
Na rondach mających dwa lub więcej pasów często można spotkać kierujących, trzymających się kurczowo prawego pasa. Nie łamie to przepisów, chociaż utrudnia ruch. Powód takiego zachowania jest prosty. Podczas jazdy po rondzie można dowolnie zmieniać pasy, ale trzeba przy tym ustępować pojazdom, które się na tych pasach znajdują. Na rondzie szczególnie łatwo nie zauważyć innego pojazdu i doprowadzić do kolizji.
Złe używanie kierunkowskazów na rondzie
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Tyle przepisy mówią na temat rond. Jedziecie na nim dookoła wyspy, niczym po łuku drogi. Czy jeśli na tym łuku znajduje się zjazd w prawo w inną drogę, to czy wrzucicie wcześniej lewy kierunkowskaz?
Prawdopodobnie popukacie się teraz w głowę. Lecz wielu kierowców uważa, że rondo z czterema wlotami, to takie dziwne skrzyżowanie czterech dróg. Skoro przed wjechaniem na nie widzą, że droga ich interesująca znajduje się po ich lewej stronie, to włączają lewy kierunkowskaz. Zupełnie nie przeszkadza im w tym fakt, że na rondzie można zjechać tylko w prawo.
Brak sygnalizowania zjazdu z ronda
Są kierowcy którzy nadużywają kierunkowskazów na rondzie, ale są też tacy, którzy w ogóle ich nie używają. Spotkaliście ich pewnie nie raz, czekając na możliwość wjazdu na rondo, po to tylko by przekonać się, że gdyby włączyli kierunkowskaz, już dawno byście mogli ruszyć.
Błąd podczas zjeżdżania z ronda
Kierowca może poruszać się po rondzie pasem wewnętrznym i bezpośrednio zjechać z niego ze skrzyżowania. Zdarza się, że wtedy zajeżdżają drogę osobie poruszającej się pasem zewnętrznym. Inny błąd ma miejsce, gdy pojazdy z obu pasów zjeżdżają tym samym zjazdem z ronda, ale kierowca z lewego nie kieruje się na lewy, tylko wcina się na prawy.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: