Latvala wygrywa na Sardynii
To niewiarygodne – passa zwycięstw Sebastiana Loeba w Rajdowych Mistrzostwach Świata została przerwana. W Rajdzie Włoch na Sardynii dojechał na metę jako czwarty. Dublet ustrzelili kierowcy Forda – Jari-Matti Latvala i Mikko Hirvonen.
Latvala na mecie Rajdu Sardynii |
Fot. Ford
|
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila prowadzili od startu do mety, by w niedzielne popołudnie odnieść swoje drugie w karierze zwycięstwo w rundzie WRC.
Po trzech dniach rywalizacji na śródziemnomorskiej wyspie Finowie wjechali na metę w Porto Cervo
z przewagą 29.4 sekundy nad kolegami z zespołu, Mikko Hirvonenem i Jarmo Lehtinenem. Latvala cieszył się z wygranej po raz pierwszy od czasu swojego pierwszego w karierze zwycięstwa
w ubiegłorocznym Rajdzie Szwecji, a zespół Forda zdobył komplet punktów pierwszy raz od podobnego sukcesu w Rajdzie Japonii w 2008 roku. Na półmetku tegorocznych mistrzostw świata zespół BP Ford Abu Dhabi wciąż jest na drugim miejscu w klasyfikacji zespołów fabrycznych, ale komplet punktów pozwolił zmniejszyć stratę do Citroena do 29 punktów.
Kierowcy pokonali 17 OS-ów o łącznej długości 347.12 km, wytyczonych na wąskich, nierównych, szutrowych drogach w okolicach miasta Lobia, gdzie temperatura sięgała 35ºC. Zwycięstwo nie przyszło Latvali łatwo. Jako lider rajdu, w sobotę i w niedzielę jechał pierwszy w kolejności i musiał czyścić drogę rywalom. Po sobotnich OS-ach miał 9.9 sekundy przewagi nad Hirvonenem, co mogło nie wystarczyć do obrony pierwszego miejsca przed kolegą z zespołu. W niedzielny poranek panowała jednak bezwietrzna pogoda i wszyscy poza jadącym na czele stawki Latvalą przemierzali trasy spowite tumanami kurzu. Dzięki temu 24-letni Fin powiększył przewagę nad rywalami i osiągnął metę na pierwszej pozycji.
Kierowcy Focusów zajęli dwa pierwsze miejsca |
Fot. Ford
|
– Przed rokiem byłem tu trzeci i powiedziałem sobie, że tym razem chcę wygrać Rajd Sardynii – powiedział Latvala. – Nie było łatwo, ponieważ przez dwa dni musiałem otwierać stawkę. Jestem zaskoczony, ale też zachwycony. Myślałem, że Mikko pokona mnie dziś rano. To dla mnie bardzo ważne zwycięstwo. Od czasu mojej pierwszej wygranej przeżyłem wiele trudnych chwil, ale teraz ponownie stanąłem na najwyższym stopniu podium. Prawdę mówiąc, zacząłem już sobie zadawać pytanie o swoją rolę w zespole, ale udowodniłem, że zespół miał rację pokładając we mnie nadzieje. Bardzo za to dziękuję Malcolmowi Wilsonowi. Zobaczyliście na Sardynii nową ewolucję Latali – dodał z uśmiechem Jari-Matti. Hirvonen i Lehtinen walczyli z gorączką podczas rajdu, nic więc dziwnego, że 28-letni Fin osiągnął metę w stanie fizycznego wyczerpania. – Po prostu nie miałem siły. Jeszcze nigdy nie byłem tak zmęczony na mecie rajdu – powiedział. Trzecie miejsce wywalczył Sebastien Loeb. Sędziowe jednak ukarali go 20 sekundami, gdyż Elena rozpiął pasy bezpieczeństwa jeszcze w trakcie jazdy, przed zatrzymaniem samochodu w celu wymiany przedziurawionej opony. Dzięki tej decyzji ostatnie miejsce na podium zajął Petter Solberg w Xsarze WRC.
Drugą połowę sezonu WRC rozpoczyna szutrowy grecki Rajd Akropolis (Acropolis Rally of Greece), który odbędzie się w dniach 11 – 14 czerwca. A już za miesiąc cyrk WRC przybędzie na Mazury,
by walczyć w Rajdzie Polski.
Liderzy klasyfikacji Mistrzostw Świata JWRC Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak po zaciętej walce według nieoficjalnej klasyfikacji Rally d’Italia Sardegna zajęli drugie miejsce tracąc do Martina Prokopa 13,2 sekundy. Trzecie miejsce w JWRC zajął kolega Michała z zespołu Suzuki Sport Europe Aaron Burkart ze stratą +8.14,8 minut.
Kościuszko w akcji na oesie |
Fot. KRT
|
– Jesteśmy na mecie, drugie miejsce i czwarte z rzędu podium w tym sezonie i bardzo ważne 8 punktów, dzięki którym umocniliśmy się na pozycji lidera w klasyfikacji JWRC. W ubiegłym roku my wygraliśmy Sardynię w tym roku wygrał Martin. On był tutaj szybszy. Próbowaliśmy z nim walczyć, ale nie udało się zwyciężyć. Dzisiaj nie obyło się bez przygód. Na pierwszym oesie wygrywając z Martinem na trzecim międzyczasie 10,2 sekundy złapaliśmy kapcia, przez co przegraliśmy cały odcinek o 11,5 sekundy. Później na bardzo dużym skoku wylądowaliśmy na przodzie i uszkodziliśmy chłodnicę. Silnik zaczął się przegrzewać, nie mogliśmy jechać na 100%. Był to bardzo udany rajd, jesteśmy na mecie i mamy kolejne punkty. Atmosfera w trakcie całego rajdu była świetna, pomimo wysokich temperatur i kurzu towarzyszyło nam tysiące kibiców – powiedział Michał Kościuszko.
Klasyfikacja końcowa
1. J-M Latvala Ford Focus RS 4h 00min 55.7s
2. M Hirvonen Ford Focus RS 4h 01min 25.1s
3. P Solberg Citroen Xsara 4h 02min 53.3s
4. S Loeb Citroen C4 4h 04min 39.4s
5. E Novikov Citroen C4 4h 06min 07.5s
6. M Wilson Ford Focus RS 4h 08min 25.0s
7. M Østberg Subaru Impreza 4h 14min 16.3s
8. H Solberg Ford Focus RS 4h 14min 16.9s
9. N Al-Attiyah Subaru Impreza 4h 20min 39.4s
10 P Sandell Skoda Fabia 4h 20min 40.9s
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: