Ewa Kania

Co różni benzynę Pb95 od Pb98? Czy to prawda, że na „98” auto jedzie szybciej i mniej pali?

Chyba każdy słyszał kiedyś opowieść kierowcy, który postanowił zatankować na bogato i wlał do baku benzynę 98. Natychmiast po ruszeniu poczuł wyraźny przyrost mocy, a po przejechaniu większego dystansu, także niższe spalanie. Ile jest prawdy w podobnych opowieściach?

Spis treści

Czym różni się benzyna Pb95 od Pb98?

Każdy wie, że oznaczenia 95 oraz 98 odnoszą się do liczby oktanowej. Wiadomo, że im więcej tym lepiej. A co dają te oktany? Często usłyszeć można, że dają więcej mocy, jakby chodziło o „kaloryczność” paliwa i więcej oktanów oznaczało, że zapłon mocniej popchnie tłok w cylindrze.

To oczywiste bujdy. Faktycznie samochody z silnikami o dużych mocach powinny być zalewane benzyną Pb98, ale to nie ona jest źródłem ich osiągów. Liczba oktanowa odnosi się do odporności na spalanie stukowe.

Czym jest spalanie stukowe?

O tym zjawisku słyszał pewnie niejeden kierowca, ale znacznie trudniej o kogoś, kto będzie potrafił je wyjaśnić. W dużym uproszczeniu – kiedy tłok w cylindrze znajduje się w górnym położeniu, mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zapalona od iskry wytwarzanej przez świecę. Moment ten jest bardzo precyzyjnie określony.

Jeśli nie będzie, może dojść do samozapłonu mieszanki, spowodowanego dużym ciśnieniem lub zbyt wysoką miejscową temperaturą. Taki niekontrolowany wybuch nazywany jest właśnie spalaniem stukowym. W nowoczesnych samochodach nie jest ono problemem, ponieważ komputer sterujący zapłonem, potrafi dostosowywać go do panujących warunków.

Benzyna Pb98, dzięki swojej większej odporności na spalanie stukowe, sprawia że proces spalania może przebiegać dłużej i płynniej, poprawiając wydajność silnika. Czy to oznacza, że tankując paliwo wysokooktanowe, poprawimy możliwości jednostki napędowej?

Co dalej z programem budowy 100 obwodnic? Powstaje niewielki ułamek

Czy można zatankować Pb98 zamiast Pb95? A czy można wlać Pb95 do auta przystosowanego do Pb98?

Podczas wyboru paliwa, które tankujecie, powinniście przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta. Często można znaleźć je na naklejce widocznej po otworzeniu klapki. Wtedy silnik pracował będzie optymalnie.

Nie ma jednak przeciwskazań, aby wlać benzynę 98 zamiast 95. Elektronika wykryje zmienione parametry paliwa i odpowiednio dostosuje kąt wyprzedzenia zapłonu. Nie ryzykujemy więc uszkodzeniem niczego, ale przy tym niczego nie zyskujemy. Silnik zestrojony na paliwo o mniejszej liczbie oktanowej, nie zacznie nagle generować więcej koni mechanicznych.

Nie ma też obaw przed odwrotną sytuacją, czyli kiedy zamiast benzyny 98 wlejecie 95. Praca silnika zostanie odpowiednio dostrojona do paliwa. W tym jednak przypadku, ponieważ jednostka była projektowana z myślą o paliwie wysokooktanowym, nie będzie mogła osiągnąć pełni swoich możliwości. Różnica będzie jednak na poziomie kilku lub kilkunastu koni mechanicznych, zależnie od mocy silnika, co powinno być niezauważalne dla kierowcy.

Czy można mieszać benzynę Pb95 i Pb98?

Co w sytuacji, kiedy jeździliśmy na paliwie o jednej liczbie oktanowej, a potem zalaliśmy takie o innej? Czy możemy zatankować na próbę benzynę Pb 98, jeśli wcześniej tankowaliśmy 95? Nie ma z tym najmniejszego problemu, podobnie jak z odwróconą sytuacją.

Tak jak wspomnieliśmy, komputer sterujący zapłonem odpowiednio dostosowuje się do paliwa i nie jest tak, że ma tylko dwie „pozycje” – 95 i 98 oktanów. Nie musimy się więc obawiać mieszania paliw o różnej liczbie oktanowej.

Komentarze:

Robert - 26 września 2023

A co z silnikami z bezpośrednim wtryskiem wyposażonych w instalację LPG które ma wyższą liczbę oktanową.
Jak sterownik silnika sobie z tym radzi?

Odpowiedz

Janusz - 25 września 2023

A w przypadku awarii prądu , to co wtedy? Jednak trójkąt jest niezbędny

Odpowiedz

Krajan - 26 września 2023

Czytaj że zrozumieniem.

Odpowiedz

West - 23 września 2023

Nie jest to prawdą co tu piszą. Spalanie stukowe nie jest od samozaplonu czyli niekontrolowane go spalania. Stukowe to spalanie detonacyjne. Detonacyjne to gwałtowne. Poprostu zamiast spalać się z prędkością 200 metrów na sekundę to się spała z prędkością 2000 metrów na sekundę. Proch strzelnicy spała się z prędkością 4000m/s. Dlatego detonacyjne rozwala silnik.

Odpowiedz

Jan kowalski - 25 września 2023

A kolejnym następstwem spalania detonacyjnego jest samozapłon. To są czynniki występujące po sobie. Jednak fakt, w sprawnym silniku nie powinno dochodzić do nich, jeśli występują trzeba szukać przyczyn w przegrzewaniu lub zużyciu świec. Spalanie detonacyjne mamy jak benzyniaka męczy się na niskich obrotach. Silnik nie rozwija mocy a cała energia ze spalania zamieniana jest w ciepło. Sprawni inaczej kierowcy mogą doprowadzić nawet do zniszczenia silnika.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze