Ewa Kania

Słyszałeś o ukrytych funkcjach lusterek? Twoje auto może mieć ich sporo

W tak zwanych dawnych czasach lusterka zewnętrzne pełniły tylko jedną funkcję, a pożądanym dodatkiem była możliwość regulowania ich z kabiny, a potem regulacja elektryczna. Obecnie lusterka samochodowe mogą mieć długą listę dodatkowych funkcji.

Spis treści

Synchroniczna regulacja lusterek

Elektryczna regulacja lusterek to obecnie żaden luksus, ale producenci rozwijają dostępne funkcje. Jedną z nich jest synchroniczna regulacja lusterek. Polega ona na tym, że gdy regulujemy lusterko lewe, to prawe powinno odpowiednio zmienić pozycję. W ten sposób odpada konieczność osobnej regulacji raz jednego a raz drugiego lusterka.

W razie gdyby jednak wymagana była jakaś korekta lusterka prawego, wystarczy przełączyć się na jego obsługę – wtedy kontrolować będziemy tylko je. Aktywacja samej funkcji synchronicznej regulacji lusterek aktywowana jest zwykle w ustawieniach samochodu.

Automatyczne obniżanie lusterek

Ta funkcja zwykle dotyczy tylko lusterka prawego, chociaż można spotkać wyjątki. Polega ona na tym, że gdy wrzucimy wsteczny bieg, lusterko obniży się, abyśmy mogli obserwować podłoże i prawe tylne koło. Ułatwia to na przykład zaparkowanie wzdłuż krawężnika bez obawy, że porysujemy felgę.

Po wrzuceniu jedynki i pojechaniu dalej, lusterko wraca do wcześniejszej pozycji. Funkcja może działać domyślnie, albo wymagać aktywacji w ustawieniach.

Elektryczne składanie lusterek

To często spotykany dodatek i bardzo praktyczny. Ułatwia przechodzenie koło auta zaparkowanego na ciasnym parkingu, zmniejsza ryzyko, że ktoś zahaczy o nasze lusterko i pomaga wjechać na przykład do ciasnego garażu.

Składanie lusterek aktywujemy przełącznikiem umieszczonym obok innych przycisków związanych z lusterkami. Wiele samochodów automatycznie składa lusterka, gdy je zamkniemy. Ewentualnie opcja taka może być aktywowana w ustawieniach pojazdu.

Czy przejeżdżanie przez skrzyżowanie na żółtym świetle jest dozwolone? To zależy

Ogrzewanie lusterek

To całkiem popularny i często spotykany dodatek. Przydatny jest nie tylko dla „leniwych”, którym nie chce się zdrapywać rano lodu z lusterek. Zależnie od warunków atmosferycznych lusterka mogą też na przykład zaparować, a ogrzewanie szybko rozwiąże ten problem.

Ogrzewanie lusterek zwykle można włączyć odpowiednim przyciskiem przy przełącznikach obsługujących ich sterowanie. W niektórych autach jest to połączone z ogrzewaniem tylnej szyby.

Automatyczne przyciemnianie lusterek

Lusterka elektrochromatyczne są często spotykane, ale kiedy mowa o lusterkach wewnętrznych. Zewnętrzne są znacznie mniej podatne na oślepianie przez światła jadącego za nami pojazdu. Ale nadal może się ono zdarzyć, więc spotkać można (zwykle w droższych samochodach) także samościemniające się lusterka zewnętrzne.

Czujnik martwego pola

To z kolei przykład tego, że lusterka mogą pełnić nie tylko rolę pokazywania obrazu za pojazdem. Martwe pole to zdradliwe zjawisko, przez które możemy nie zobaczyć innego pojazdu, chociaż jest tuż koło nas. To rodzi potencjalne ryzyko kolizji.

Problem rozwiązano stosując czujnik martwego pola, którego dioda zwykle znajduje się na tafli bocznych lusterek. Jeśli świeci się na pomarańczowo, to znaczy, że wykryty został inny pojazd. Może mrugać, gdy włączymy kierunkowskaz, a gdy podejmiemy próbę zmiany pasa, powinna zaświecić się na czerwono, zacząć migać oraz powinien pojawić się ostrzegawczy dźwięk.

Wykrywanie martwego pola domyślnie jest włączone, ale można je dowolnie aktywować i dezaktywować. W niektórych modelach da się również regulować czułość systemu, natężenie światła diody ostrzegawczej oraz obecność sygnału dźwiękowego.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze