Ewa Kania

Wciskasz lewy pedał przed każdym skrzyżowaniem? Przygotuj się na nieuchronną karę

Kierowcy mają różne przyzwyczajenia i nawyki, które bronią twierdząc, że taki styl jazdy jest dla nich naturalny i wygodny. Nie biorą pod uwagę, że ponad ich przywarami powinna stać prawidłowa technika jazdy oraz troska o stan techniczny samochodu. Jednym z takich złych przyzwyczajeń jest nadużywanie lewego pedału.

Spis treści

Jaka jest zasada działania sprzęgła?

Mówiąc o lewym pedale, mamy oczywiście na myśli pedał sprzęgła. Samo sprzęgło jest bardzo istotnym elementem samochodu, bez którego jazda jest właściwie niemożliwa. Oddzielenia ono skrzynię biegów od wału korbowego, dzięki czemu moment obrotowy silnika przestaje być przenoszony na koła. Gdy wciskamy pedał sprzęgła, następuje odłączenie się tarczy sprzęgła od koła zamachowego (przymocowanego do wału korbowego), dzięki czemu możemy swobodnie zmienić przełożenie w skrzyni biegów.

Jaki wniosek płynie z tego uproszczonego opisu? Ze sprzęgła korzystamy tylko wtedy, gdy chcemy zmienić bieg. Każde jego wciśnięcie powoduje zużywanie się jego elementów, a poza momentem wyboru przełożenia, nie ma żadnego powodu go używać.

Jak prawidłowo używać sprzęgła?

Nie wszyscy kierowcy biorą sobie do serca powyższą zasadę i nadużywają pedału sprzęgła. Robią to już na samym początku jazdy, podczas ruszania. Aby zrobić to płynnie, musimy pobalansować sprzęgłem i gazem, ale jedynie przez sekundę, dwie. Tymczasem niedouczeni kierowcy po ruszeniu nie odpuszczają całkowicie sprzęgła. Taka jazda na półsprzęgle powoduje przyspieszone zużywanie się jego elementów.

Czasami wydaje się to nieuniknione, kiedy na przykład ruszacie pod strome wzniesienie, ale wtedy również powinniście dążyć do jak najszybszego puszczenia sprzęgła. Jazda pod górę z wciśniętym sprzęgłem to szybki przepis na spalenie go, o czym świadczy charakterystyczny zapach.

Czy można dostać mandat za zasłonięty albo nieczytelny znak drogowy? Kluczowa jest jedna rzecz

Bardzo popularnym błędem jest też dojeżdżanie do świateł na sprzęgle. Kierowca widzi z dala sygnał czerwony, więc zamiast tylko zdjąć nogę z gazu, wciska sprzęgło. Po co? Żeby auto dalej zajechało siłą rozpędu, ale żeby w razie potrzeby móc szybko kontynuować jazdę? To poważny błąd. Do skrzyżowania (czy innego miejsca, gdzie chcemy się zatrzymać), powinno się dojeżdżać na biegu, a sprzęgło wcisnąć dopiero pod sam koniec, w celu wybrania luzu.

Bez sensu jest też oczekiwanie na zielone światło z wciśniętym sprzęgłem i wrzuconym biegiem. Niepotrzebnie zużywacie wtedy sprzęgło. Jeśli chcecie być gotowi na ruszenie, kiedy tylko zapali się zielone, możecie łatwo przewidzieć kiedy przyjdzie wasza kolej, obserwując jak zmieniają się światła dla innych uczestników ruchu

Jakie są objawy zużytego sprzęgła?

Najczęstszym objawem zużytego sprzęgła jest tak zwane ślizganie się. Zjawisko to łatwo rozpoznać – występuje jeśli całkowicie zwolnimy sprzęgło, a pojazd jeszcze przez moment zachowuje się, jakby nadal było ono częściowo wciśnięte. To już objaw poważnego zużycia.

Wcześniej pogarszającą się kondycję sprzęgła można zauważyć, kiedy wysoko „bierze”, czyli auto nie reaguje na początkową fazę odpuszczania sprzęgła, ale na przykład dopiero w połowie. To oznaka zużycia okładzin ciernych.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Koszt wymiany sprzęgła może bardzo różnić się, zależnie od tego, jaki mamy samochód. Najtańsze komplety można kupić już za kilkaset złotych, do czego trzeba doliczyć kolejne kilkaset złotych za samą wymianę. Coraz więcej samochodów, również tych mających trochę lat na karku (szczególnie diesli), ma dodatkowo dwumasowe koła zamachowe, które powinno wymieniać się razem ze sprzęgłem. Takie zestawy są już droższe, a ceny mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze