Widzisz taki znak – wrzucisz kierunkowskaz lewy czy prawy? To odwieczny spór kierowców
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym to często spotykane rozwiązanie na naszych drogach. Mimo to kierowcy często mają problemy z prawidłowym sygnalizowaniem swoich zamiarów w takich miejscach.
Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym oznaczane jest tablicą T-6, występującą w kilku wariantach, wskazującą przebieg drogi z pierwszeństwem. W takich sytuacjach droga ta nie przebiega prosto, tylko skręca w lewo lub w prawo, co symbolizuje gruba kreska na tablicy. Cienkie to z kolei drogi podporządkowane.
Tablica T-6 umieszczana jest pod znakiem D-1 „droga z pierwszeństwem przejazdu” lub A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. To jasny sygnał dla kierowcy dotyczący pierwszeństwa, a szczegóły organizacji ruchu i przebiegi drogi z pierwszeństwem, ma właśnie na wspomnianej tablicy.
Którego kierunkowskazu używać na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
Na przykładowym zdjęciu powyżej, tablica T-6 informuje was, że droga z pierwszeństwem skręca w lewo, a na wprost znajduje się droga podporządkowana. Pytanie brzmi, czy kontynuując jazdę drogą główną wrzucicie lewy kierunkowskaz, czy żaden? A gdybyście chcieli wjechać na drogę podporządkowaną, dacie kierunkowskaz prawy, czy pojedziecie bez?
Szkoły dotyczące zachowania w takich sytuacjach są dwie, a wyznawcy obu mają swoje logiczne argumenty. Ale tylko jeden wariant jest poprawny.
Przekroczył prędkość o 32 km/h, zapłaci ponad pół miliona złotych mandatu! To prawdziwa historia
Jedni jadąc w lewo nie dali by kierunkowskazu, a jadąc prosto, daliby prawy. Dlaczego? Podążając drogą z pierwszeństwem, traktują ją jak jazdę po łuku. Jadąc cały czas tą samą drogą, więc nie zmieniają kierunku jazdy (chociaż skręcają). Za to chcąc opuścić drogę główną, muszą odbić z niej w prawo, stąd prawy kierunkowskaz.
Druga szkoła mówi, że nie liczy się która droga gdzie skręca. Skoro ta z pierwszeństwem skręca w lewo, to trzeba dać lewy kierunkowskaz. Jeśli droga podporządkowana jest na wprost, to nie dajemy kierunkowskazu, bo przecież jedziemy prosto.
Która z tych argumentacji zgodna jest ze stanem prawnym? Właściwa jest druga z nich. Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym oznacza inny przebieg drogi z pierwszeństwem, ale nie wpływa na żadne inne przepisy ruchu drogowego. Dlatego kierunkowskazów używamy tu jak na każdym innym skrzyżowaniu.
Jaki jest mandat za złe używanie kierunkowskazów?
Niewłaściwe sygnalizowanie manewru lub zupełne niesygnalizowanie go, zagrożone jest mandatem w wysokości 200 zł. Przypomnijmy przy okazji, kiedy należy włączać kierunkowskaz:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Sygnalizuje się więc zamiar, a nie manewr. Kierunkowskaz musicie włączyć przed wykonaniem skrętu, a nie w jego trakcie. Za zbyt późne go włączenie mandatu pewnie nie dostaniecie, ale takie zachowanie nie poprawia bezpieczeństwa na drogach ani płynności ruchu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Andreas Anschuetz - 16 czerwca 2023
Ten artykuł niczego nie wyjaśnia.