Ewa Kania

Unia chce bardziej kontrolować kierowców, Niemcy się sprzeciwiają. Kto wygra w tym sporze?

UE bardzo lubi ingerować w różne dziedziny życia obywateli i regularnie na przykład pojawiają się pomysły, które w założeniu mają poprawić bezpieczeństwo na drogach. Tym razem pomysł unijnych przedstawicieli, nie spotkał się z aprobatą.

Spis treści

Nowe zasady dotyczące praw jazdy w Unii Europejskiej

Parlament Europejski od kilku miesięcy zajmuje się już kwestią unifikacji prawa dotyczącego praw jazdy w krajach członkowskich. Przy okazji pojawiły się plany wprowadzenia dwóch istotnych nowości:

  • obniżenie wieku pozwalającego na ubieganie się o prawo jazdy kategorii B oraz C do 17 lat
  • obowiązkowe badania lub inna weryfikacja umiejętności kierowania, dla kierowców powyżej 70. roku życia

17-latkowie będą mogli prowadzić ciężarówki?

Wiele lat temu w Polsce już 17-latkowie mogli posiadać prawo jazdy kategorii B. Powrót do tej zasady można jeszcze zrozumieć. Lecz skąd pomysł, żeby nieletni mogli prowadzić ciężarówki?

Powodem jest niedobór zawodowych kierowców. Pozwolenie 17-latkom na prowadzenie pojazdów ciężarowych miałby pomóc w walce z kryzysem w branży transportowej. Obecnie w Polsce trzeba mieć 21 lat, żeby uzyskać kategorię C.

Seniorzy będą musieli przechodzić badania lub egzaminy kontrolne?

Problem seniorów za kierownicą, jest poruszany przy różnych okazjach i budzi sporo emocji. Obrońcy „praw obywatelskich” głośno protestują, mówiąc o nierównym traktowaniu oraz odbieraniu godności. Zwolennicy badań starszych kierowców wskazują, że osoba, która zdawała egzamin pół wieku temu, mogła się od tego czasu trochę zmienić.

Starsi kierowcy mogą mieć problemy z koncentracją, szybkością reakcji oraz sprawnością ruchową niezbędną do prowadzenia pojazdu. Z wiekiem często też pogarsza się wzrok, a nikt nie sprawdza czy senior ma na przykład dobrze dobrane okulary oraz czy nie cierpi na którąś z często spotykanych w tym wieku chorób oczu.

Skończył mi się przegląd samochodu – czy mogę pojechać na badanie na kołach? Nie mamy dobrych wieści

Patrząc na problem z innej strony – czy starsi kierowcy są na bieżąco ze zmianami w przepisach o ruchu drogowym? Czy dobrze radzą sobie w dzisiejszym ruchu i przy dzisiejszej infrastrukturze? Tego nie wiemy i dowiedzieć możemy się tylko w momencie, gdy jakiś senior spowoduje zagrożenie na drodze i policja skieruje go na odpowiednie badania.

Bruksela proponuje, żeby obowiązkowej weryfikacji byli poddawani kierowcy, którzy skończyli 70. rok życia i mieliby być jej poddawani co 5 lat. Mogłyby to być:

  • badania lekarskie
  • egzaminy sprawdzające ich wiedzę i umiejętności
  • kursy doszkalające

Wybór konkretnego rozwiązania miałby należeć do krajów członkowskich.

Niemcy sprzeciwiają się propozycjom Komisji Europejskiej

Sceptycznie na temat pomysłu wprowadzenia weryfikacji wobec kierowców seniorów, wypowiedział się niemiecki minister transportu Volker Wissing, który powiedział:

Pytanie brzmi, czy jest w ogóle jakikolwiek powód, by stawiać przed kierowcami dodatkowe wymagania.

Dziwne pytanie, jak na ministra transportu. Jakby nie rozumiał, że obecnie żaden przepis nie powstrzymuje niedołężnego staruszka przed zajęciem miejsca za kierownicą i stwarzaniem zagrożenia na drodze. Najpierw musi dojść do nieszczęścia, żeby jakiekolwiek służby się nim zainteresowały.

Zdaniem ADAC problem nie jest jednak duży, ponieważ w Niemczech 22 proc. kierowców ma ponad 65 lat, a odpowiadają oni tylko za 17,4 proc. wypadków drogowych. Naszym zdaniem, takie wyliczenie niewiele jednak mówi – należałoby raczej przeliczyć, ile kilometrów ci kierowcy pokonują, w porównaniu do reszty populacji. Emeryci nie dojeżdżają codziennie do pracy, ani po dzieci do szkoły, a część wiekowych kierowców, zdając sobie sprawę ze stanu swojego zdrowia, w ogóle rezygnuje z jazdy samochodem, chociaż nikt im prawa jazdy nie zatrzymał.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze