Kręcisz w ten sposób kierownicą podczas parkowania? To stary trik kierowców, zapobiegający problemom
Kierowcy starszej daty mieli sporo sposobów i trików, pozwalających rozwiązywać problemy wynikające z przeciętnej jakości samochodów jakimi jeździli, a także stanu w jakim te auta często się znajdowały. Obecnie większość z nich nie ma już realnego zastosowania, ale niektóre wciąż mogą okazać się przydatne.
Dlaczego kierowcy parkują samochody na skręconych kołach?
Zwróciliście kiedyś uwagę na zaparkowane wzdłuż drogi samochody, które mają skręcone koła? Czasami to tylko niedbalstwo kierowcy, który nie prostuje kół po zakończeniu manewru. Ale niektórzy kierujący celowo pozostawiają skręcone koła i to nie w taki sposób, żeby mogli natychmiast wyjechać z miejsca parkingowego. Wręcz przeciwnie.
To jeden z trików, dobrze znany kierowcom starszej daty. W czasach gdy na polskich drogach królowały Maluchy i Polonezy, wielu kierujących nie ufało do końca swoim hamulcom ręcznym. Dlatego parkując na pochyłej drodze i ustawiając się przodem w dół, pozostawiali auto na biegu wstecznym oraz z kołami skręconymi w stronę krawężnika. Niektórzy wręcz opierali koło o krawężnik.
Logika takiego działania jest prosta. Jeśli hamulec ręczny zawiedzie, auto powinno utrzymać samo to, że jest na biegu, służącym do jazdy w przeciwnym kierunku, niż pojazd chce się toczyć. Aby jednak nie ryzykować, że auto ruszy z miejsca choć kawałek i uszkodzi inny samochód, skręcamy tak kierownicę, by oparło się o krawężnik. Proste i skuteczne.
Po to kupił minivana, żeby niczego w nim nie wozić. Łóżko z Ikei położył na dachu i pojechał
Czy parkowanie na skręconych kołach szkodzi samochodom?
Opisany powyżej sposób, chociaż działa niemal bezbłędnie, bywał krytykowany. Pojawiały się głosy, że konstrukcja zawieszenia oraz układu kierowniczego przewiduje głównie utrzymywanie kół na wprost, a skręcanie jest czymś okazjonalnym i krótkotrwałym. Ich zdaniem skręcone koła powodują naprężenia w całym układzie i jeśli pozostawimy tak auto na dłużej, to coś może ulec uszkodzeniu lub będziemy mieli problemy z geometrią.
Podobne obawy można włożyć między bajki. Samochód musi przecież być konstrukcyjnie przygotowany na to, by poruszać się czy stać ze skręconymi kołami. To nie jest tak, że gdy skręcimy kierownicą, nagle wszystkie wahacze i drążki napinają się i mogą tak wytrzymać tylko krótką chwilę. Dlatego nie należy obawiać się parkowania ze skręconymi kołami. Pamiętajcie tylko, żeby nie najechać oponą na krawężnik i nie pozostawić tak auta z wbijającym się krawężnikiem. To akurat nie jest naturalna pozycja postojowa dla opony.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: