Czy trzeba włączyć kierunkowskaz na pasie do skrętu? Przecież i tak można tam tylko skręcać! A jednak mandaty się sypią
Kierunkowskaz pełni ważną funkcję, informowania innych uczestników ruchu o naszych zamiarach. Lecz co w sytuacji, kiedy nasz zamiar sygnalizujemy w inny, doskonale widoczny i zrozumiały sposób? Czy kierunkowskaz na pasie do skrętu jest konieczny?
Spis treści
- Czy stojąc na pasie skrętu trzeba włączać kierunkowskaz?
- Używanie kierunkowskazów – co mówią przepisy?
- Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
- Kierunkowskaz na pasie do skrętu – warto wiedzieć
Wydaje się, że kierunkowskaz na pasie do skrętu nie jest potrzebny, bo przecież i tak nie możemy z niego pojechać prosto. A jednak warto dowiedzieć się jakie są przepisy w tej kwestii i jak Policja interpretuje prawo drogowe.
Czy stojąc na pasie skrętu trzeba włączać kierunkowskaz?
Pytanie takie nie jest bezzasadne – wystarczy przyjrzeć się kierowcom na polskich drogach. Wielu z nich owszem, włączy kierunkowskaz zajmując na przykład pas do skrętu w prawo, ale potem go wyłącza. Najczęściej, kiedy na skrzyżowaniu jest akurat czerwone światło i chwilę trzeba poczekać na jego zmianę.
Ci kierowcy wydają się mieć mocne argumenty. Jeśli stoją na pasie, z którego można tylko skręcić w prawo lub w lewo, to żaden uczestnik ruchu nie powinien mieć wątpliwości co do tego, jakie mają zamiary i gdzie zamierzają pojechać. Czy mimo wszystko muszą wtedy włączyć kierunkowskaz?
7 podstawowych błędów polskich kierowców na autostradzie. Sprawdź, czy też ich nie popełniasz
Używanie kierunkowskazów – co mówią przepisy?
Czy powyższy przykład rozumowania ma sens? Może i trochę ma, ale tym co obowiązuje w ruchu drogowym, są przepisy zawarte w Kodeksie drogowym. Ten zaś mówi jasno:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Nie ma tu zatem żadnego pola do rozważań czy dodatkowych interpretacji. Kierowca ma obowiązek sygnalizować zamiar wykonania manewru, a robi to za pomocą kierunkowskazu. Wyjątków nie przewidziano.
Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Z tego też powodu, że nie ma wyjątków, nie mamy co liczyć na pobłażliwość policjantów. Tłumaczenia w stylu „no przecież było oczywiste, gdzie będę jechał” też raczej nie pomogą.
Mandat za brak właściwego sygnalizowania manewru, to 200 zł i 2 punkty karne.
Kierunkowskaz na pasie do skrętu – warto wiedzieć
Jak zatem powinniśmy się zachować na pasie do skrętu? Zawsze należy włączać kierunkowskaz przed zjechaniem na pas do skrętu i po prostu go nie wyłączać aż do zakończenia manewru. Wówczas zachowujemy się zgodnie z przepisami i nie narażamy się na mandat.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Komentarze:
Wojciech J. - 7 marca 2023
Bzdury !
Po wjechaniu na pas do skrętu w lewo i zawracania, jeśli nie zawracamy to powinno się mieć kierunkowskaz wyłączony, bo to myli co do intencji kierowcy jadącego przed nami – czy skręca w lewo czy zawraca, gdzie ostatni manewr wymaga mniejszej szybkości, przez co wielu jadących z tyłu niemal uderza w tył auta zwracającego.
Zatem w tych przypadkach włączony lewy kierunkowskaz na pasie już tylko do skrętu w lewo i zawracania powinien oznaczać jedynie zawracanie.
Tym bardziej, że producenci samochodów nie zaopatrzyli je w dodatkowy kierunkowskaz sygnalizujący jedynie zawracanie.
Niech to polscy spece z policji przemyślą, a nie hurtowo na ślepo wystawiają mandaty.
T