Nowe ceny egzaminów na prawo jazdy w 2023 roku już weszły w życie
Rozpoczęty właśnie rok 2023 oznacza niejedną podwyżkę dla kierowców, ale także dla kandydatów na kierowców. Już od początku stycznia obowiązują nowe, wyższe stawki za egzaminy na prawo jazdy.
Nowe opłaty za egzaminy na prawo jazdy
1 stycznia 2023 roku weszła w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Zgodnie z tą nowelizacją, wysokość opłaty za egzamin na prawo jazdy, określany jest przez sejmik województwa. Odbywa się to na drodze uchwały i jest to akt prawa miejscowego. Innymi słowy, w różnych województwach koszt egzaminu państwowego może być różny.
Ustawa określa jedynie maksymalne stawki, jakie mogą zostać ustanowione. Wyglądają one następująco:
- egzamin teoretyczny – 50 zł
- egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii AM,A1,A2,A,B1,B,C1,D1, T – 200 zł
- egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B+E, C1+E,C,C+E,D,D+E, D1+E – 250 zł
Do końca ubiegłego roku idąc na egzamin na kategorię B, płaciliśmy 30 zł za część teoretyczną oraz 140 zł za praktyczną.
Zmieniły się także zasady wynagradzania egzaminatorów
Możliwość ustanowienia wyższych opłat za egzaminy na prawo jazdy, to nie jedyne zmiany, jakie weszły 1 stycznia. Sejmiki wojewódzkie określają teraz także warunki, na jakich wynagradzani będą egzaminatorzy.
Jak czytamy w ustawie, pod uwagę ma być brany charakter pracy egzaminatorów oraz zadbanie o odpowiedni poziom wykonywanych przez nich zadań. Z zastrzeżeniem, że warunki wynagradzania nie mogą być gorsze, niż obecnie.
WORD-y będą dofinansowywane przez województwa
Wprowadzona nowelizacja ma także zakończyć trwającą od dawna walkę Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego o państwowe pieniądze. Do tej pory musiały się finansować samodzielnie, ale jednocześnie nie mogły podnosić cen za egzaminy, dostosowując się do sytuacji rynkowej i rosnących kosztów własnych.
Teraz mogą one ubiegać się o dotacje z budżetów województw. Maksymalna wysokość dotacji nie może przekroczyć połowy kosztów działalności danego WORD-u.
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Zostaw komentarz: