Ceny paliw 2023 – mimo podwyżki VAT zmiany niewielkie
Spis treści
- Ceny paliw 2023 – obniżka w hurcie pod koniec roku
- Ceny paliw 2023 – mamy Nowy Rok, obniżek ciąg dalszy
- Ceny Paliw 2023 – obniżki hurtowe skompensowały wzrost VAT
- Ceny na stacjach paliw 2023 – brak podwyżek = powód do radości?
- Ceny na stacjach paliw 2023 – w Polsce cenami steruje nie tylko rynek
Od dziś, tj. 1 stycznia 2023 roku, w cenie paliwa, za które płacimy na stacjach mamy już 23-procentowy, a nie 8-procentowy, jak do końca ubiegłego roku, podatek VAT. Wielu obawiało się drastycznych podwyżek cen paliwa. Jednak obawy te okazały się płonne. Brak znacznych podwyżek wynika z dość tajemniczych ruchów na rynku hurtowym.
Ceny paliw 2023 – obniżka w hurcie pod koniec roku
W ostatni dzień starego, 2022 roku, PKN Orlen obniżył stawki hurtowe. Jeszcze 30 grudnia 2022 roku metr sześcienny (1000 litrów) benzyny bezołowiowej Eurosuper 95 wyceniany był na 5936 zł. 31 grudnia 2022 roku, cena ta spadła do 5245 zł za 1000 litrów. Spadki odnotowała również w tym samym okresie hurtowa cena benzyny Super Plus 98 (z 6265 zł do 5543 zł za 1000 litrów) oraz olej napędowy Ekodiesel (z 6895 zł do 6057 zł za 1000 litrów). To ok. 12 procentowa obniżka cen hurtowych zaledwie w ciągu doby.
Ceny paliw 2023 – mamy Nowy Rok, obniżek ciąg dalszy
1 stycznia 2023 roku większość paliw (bo już tym razem nie wszystkie) ponownie potaniała. Oto lista zestawiająca poszczególne paliwa i trzy wartości, odpowiednio z 30 grudnia, 31 grudnia 2022 oraz 1 stycznia 2023 roku:
- Cena Eurosuper 95 – 5936 zł / 5245 zł / 5106 zł
- Cena Super Plus 95 – 6265 zł / 5543 zł / 5470 zł
- Cena ON Ekodiesel – 6895 zł / 6057 zł / 6094 zł
Jak widać ceny benzyny (zarówno 95, jak i 98) ponownie poszły w dół, choć w mniejszym stopniu niż w przeciągu ostatniej doby starego roku, ale już olej napędowy nieznacznie podrożał, choć wciąż w hurcie jest tańszy o ponad 10 proc. w stosunku do kwot z 30 grudnia 2022.
Ceny Paliw 2023 – obniżki hurtowe skompensowały wzrost VAT
Jak zauważa ekonomista Rafał Mundry komentujący nie wynikające z mechanizmów rynkowych, takich jak cena ropy na światowych rynkach czy siła waluty, obniżki cen paliw w hurcie, przeprowadzona obniżka pozwala skompensować wzrost cen wynikający ze wzrostu podatku VAT o 15 punktów procentowych (z 8% do 23%). Paliwa w ciągu ostatnich dwóch dni potaniały o 13-14 procent. Efekt? Różnice na stacjach są bardzo niewielkie lub wręcz żadne w stosunku do kwot jakie na pylonach prezentowane były jeszcze do końca 2022 roku.
Ceny na stacjach paliw 2023 – brak podwyżek = powód do radości?
W naturalnym odruchu można się cieszyć, że ceny paliw nie wzrosły mimo wzrostu podatku VAT w cenie paliwa, niemniej takie pozarynkowe sterowanie cenami oznacza tak naprawdę, że przez ostatnie kilkadziesiąt dni, kiedy to ceny mimo obniżki cen ropy i innych korzystnych dla konsumentów zjawisk rynkowych jakie miały miejsce w okolicach października i listopada 2022 roku, polscy kierowcy tak naprawdę przepłacali za paliwo. Gdyby wyłącznie rynek sterował mechanizmami cen paliw, wówczas w październiku, listopadzie i grudniu 2022 roku ceny na stacjach paliw powinny być niższe od tego, co faktycznie obserwowaliśmy.
Ceny na stacjach paliw 2023 – w Polsce cenami steruje nie tylko rynek
Jak możemy przeczytać na stronie PKN Orlen:
Ceny paliw w Polsce ustalane są przez producentów na podstawie uwarunkowań rynkowych sterowanych zjawiskami zachodzącymi na światowych rynkach produktów naftowych, stanem gospodarki polskiej i polityki fiskalnej państwa.
źr: https://www.orlen.pl/pl/dla-biznesu/hurtowe-ceny-paliw
Na wysokość cen hurtowych paliw wpływają przede wszystkim:
- podatki i opłaty nakładane na paliwa czyli akcyza, opłata paliwowa i VAT oraz opłata zapasowa
- cena ropy naftowej oraz gotowych produktów na światowych giełdach
- kurs dolara
- warunki na rynku krajowym kształtowane przez konkurencję.
Wydarzenia z ostatnich dwóch dni pokazują, że oprócz powyższych czterech uwarunkowań wpływających na poziom cen paliw, w Polsce jest coś/ktoś jeszcze, co bardzo mocno potrafi wpływać na ceny paliw.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: