
Znak D-42 – zmienia wiele, nie chodzi tylko o prędkość!
Znak D-42 „Obszar zabudowany” zna chyba każdy kierowca. I chyba każdy zdaje sobie sprawę, że mijając ten znak właśnie wjeżdża do obszaru zabudowanego. Truizm? Oczywistość? A czym właściwie jest obszar zabudowany? Co zmienia dla kierowcy? Gdy zadamy takie pytanie, zwykle większość kierowców skojarzy ograniczenie prędkości do 50 km/h na obszarze zabudowanym. To w większości prawda, ale nie w każdym przypadku. Ponadto to nie jedyna zmiana, jaka dotyczy kierowców, którzy mijają ten znak.
Znak D-42 „Obszar zabudowany” – jaka prędkość jest dozwolona?
Otóż nie zawsze jest to 50 km/h. Wiele zależy od tego, czy znak D-42 jest ustawiony samodzielnie, czy też np. pod nim widoczny jest znak B-33 „Ograniczenie prędkości” z jakąś wartością, załóżmy np., że jest to 40. W takim przypadku oznacza to, że ograniczenie prędkości do 40 km/h obowiązuje na terenie całego obszaru zabudowanego lub całej miejscowości, a nie tylko do najbliższego skrzyżowania. Warto dodatkowo wyjaśnić zdanie „obowiązuje na terenie całego obszaru zabudowanego lub całej miejscowości”. Otóż, jeżeli zakaz jest umieszczony bezpośrednio pod zieloną tabliczką z nazwą miejscowości (znak E-17a), to obowiązuje na terenie całej miejscowości (chyba, że jest w międzyczasie odwoływany innymi znakami), a nie tylko na obszarze zabudowanym.
Natomiast w sytuacji, gdy znak zakazu jest umieszczony razem ze znakiem D-42, to zakaz ten jest odwoływany znakiem D-43 lub znakiem E-18a (zielona tabliczka z przekreśloną nazwą miejscowości), mówi o tym następujący przepis:
„Znak zakazu umieszczony pod znakiem D-42 oznacza, że zakaz obowiązuje do znaku D-43 lub E-18a, z wyjątkiem odcinka drogi, na którym został on zmieniony lub odwołany innym znakiem.”
Dz.U.2019.2310 §15 pkt. 4
Nie każdy obszar zabudowany to „Obszar zabudowany”
Co do zasady obszar zabudowany nie jest tożsamy z administracyjnie wyznaczoną granicą jakiejś miejscowości. Dlatego pamiętajmy, zielone tablice (znak E-17a z nazwą miejscowości) nie oznaczają wjazdu do obszaru zabudowanego, o tym informuje wyłącznie znak D-42! Tak samo znak końca miejscowości (E-18a z przekreśloną nazwą miejscowości) nie musi oznaczać końca obszaru zabudowanego!
Znak D-42 ustawia się zwyczajowo w miejscach, w których w pobliżu drogi znajdują się zabudowania mieszkalne i odbywa się ruch pieszych. D-42 jest znakiem, który poprzez nakładane na kierowców ograniczenia ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu, w tym pieszych, których – co logiczne – na obszarze zabudowanym jest więcej. Jednak w wielu miejscach po obu stronach drogi możemy widzieć budynki, a mimo to na drodze nie ma znaku D-42 „Obszar zabudowany”. Czy to obszar niezabudowany? Owszem, jakkolwiek nielogicznie by to brzmiało. Wiele jest takich miejsc, w których jadąc drogą wyraźnie widzimy zabudowania, ale jeżeli są to zamknięte zakłady przemysłowe, duże magazyny czy generalnie infrastruktura przemysłowa a nie typowo mieszkalna, wówczas w danym rejonie wcale nie musi być znaku D-42.

Znak D-42 – jeden obszar, wiele miejscowości
O ile znak D-42 oznacza początek obszaru zabudowanego, to wielu kierowców po wyjeździe z danej miejscowości oczekuje znaku D-43 „koniec obszaru zabudowanego”. Tymczasem w wielu miejscach wcale go nie ma. Może to wynikać np. z sytuacji, kiedy obszary zabudowane blisko położonych względem siebie miejscowości znajdują się w odległości mniejszej niż 300 metrów (mierząc po drodze, której oznakowanie nas interesuje). W takim przypadku nie ustawia się końca obszaru zabudowanego, a następnie za chwilę początku kolejnego obszaru zabudowanego, lecz co najwyżej (a i tak w wyjątkowych przypadkach) tymczasowo zwiększa się dopuszczalną prędkość znakiem B-33 z wartością wyższą niż 50. Jednak uwaga! Takie tymczasowe zwiększenie dopuszczalnej prędkości na obszarze – formalnie – zabudowanym (bo nie było znaku D-43) nie dotyczy kierowców pojazdów cięższych (ciężarówek, autobusów).
Znak D-42 w lusterku wstecznym, czy to koniec obszaru zabudowanego?
Wielu kierowców widząc w lusterku znak D-42 (czyli wjazd do obszaru zabudowanego, który – ich zdaniem – właśnie opuścili) jest zdziwionych brakiem znaku D-43. W takich sytuacjach nie dodawajcie gazu, bo wcale nie musieliście wyjechać z obszaru zabudowanego! W takim przypadku najprawdopodobniej po kilkuset metrach zobaczycie najpierw zieloną tablicę informacyjną z nazwą miejscowości, a za chwilę ponownie znak D-42. Takie oznakowanie oznacza tak naprawdę, że dopóki nie zobaczymy znaku D-43 cały czas przejeżdżamy przez wiele stykających się ze sobą obszarów zabudowanych. Wyjaśnia to następujący przepis:
„Jeżeli obszar zabudowany obejmuje sąsiadujące miejscowości, to na ich granicy nie umieszcza się znaku D-43, a w odległości do 50 m za znakiem E-17a wskazującym wjazd do następnej miejscowości umieszcza się znak D-42 stanowiący potwierdzenie kontynuacji obszaru zabudowanego.”
Dz.U. 2019 poz. 2311 pkt 5.2.49. Koniec obszaru zabudowanego
Dlatego dopóki nie miniemy znaku D-43 należy jechać tak, jakbyśmy cały czas znajdowali się na obszarze zabudowanym. Przyśpieszenie może oznaczać mandat, zwłaszcza gdy za zakrętem będzie czaił się patrol policji.
Znak D-42 – co jeszcze zmienia?
Prędkość to nie jedyne, co zmienia znak „Obszar zabudowany”. Pamiętajmy, że w obszarze zabudowanym nie wolno nam wyprzedzać pojazdów uprzywilejowanych (co nie jest zabronione poza obszarem zabudowanym, oczywiście o ile nie przekraczamy dozwolonej prędkości). Uwaga, niekiedy można się również spotkać z przekazem, jakoby w obszarze zabudowanym nie można było używać świateł drogowych (tzw. długich). To nieprawda! Korzystanie z tych świateł jest uzależnione wyłącznie od oświetlenia drogi, a nie faktu, czy dany obszar jest zabudowany czy też nie. Jeżeli droga jest oświetlona (np. latarniami) „długich” nie używamy.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: