Znak B-21 i B-23 – pułapki na wielu kierowców
Znak B-21 i B-23 mają ze sobą wiele wspólnego, ale też sporo je różni. Warto być odpornym na tę pułapkę!
Jeżeli na swojej drodze spotkasz znak B-21 „zakaz skrętu w lewo”, to możesz w tym miejscu zawrócić? A czy znak B-23 „zakaz zawracania” zabrania również skręcenia w lewo? Przypominamy ważne przepisy, bo wielu kierowców popełnia na skrzyżowaniach oznaczonych wymienionymi znakami błędy, które mogą skutkować karą.
Znak B-21 to zakaz podwójny
Zdaniem policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, kierowców, którzy widząc znaki B-21 i B-23 mają wątpliwości, jak powinni się zachować jest znacznie więcej, niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Niby wszystko jasne. Znak B-21 to zakaz skrętu w lewo, zatem nie można po jego minięciu skręcić w lewo na najbliższym skrzyżowaniu. A co z zawracaniem? W Polsce mamy ruch prawostronny, a to oznacza, że manewr zawracania zawsze oznacza konieczność wykonania skrętu w lewo, a skoro skrętu w lewo wykonać nie można, bo mamy znak B-21, sprawa wydaje się prosta. Zawracać po minięciu tego znaku na najbliższym skrzyżowaniu również nie można! Mamy nadzieję, że tak będzie łatwiej zapamiętać, że znak B-21 „zakaz skrętu w lewo” jest tak naprawdę zakazem podwójnym i zabrania również zawracania. Pamiętajmy, że znak ten, niezależnie od tego w jakim miejscu zostanie ustawiony, obowiązuje i dotyczy wyłącznie najbliższego skrzyżowania.
Znak B-21 – jaka kara za jego zignorowanie?
Skrzyżowań, przy których zobaczymy ten znak, a które mają taki układ, że pozornie zawracanie wydaje się możliwe, jest mnóstwo. Nic zatem dziwnego, że kierowcy widząc zakaz skrętu w lewo o ile do tego zakazu raczej się stosują, to już znacznie częściej decydują się w danym miejscu zawrócić.
Zgodnie z najnowszym taryfikatorem, niestosowanie się do znaku B-21 lub B-22, a także B-23 jest obecnie karane dopisaniem do konta kierowcy 5 punktów karnych. Ponadto zawracanie w warunkach, w których mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub ten ruch utrudnić kosztuje od 200 do 400 zł i również 5 punktów karnych.
Znak B-21 jest surowszy niż B-23
W przypadku znaku B-23 nie trzeba snuć domysłów na temat „czego ten znak jeszcze zakazuje”. W tym przypadku (B-23 „zakaz zawracania”) znak zakazuje zawracania. Nie zakazuje jednak skrętu w lewo (o ile zakaz ten nie wynika z innych przepisów czy oznaczeń). Co ciekawe, w przypadku znaku B-23 szerszy jest również zakres jego oddziaływania. O ile w przypadku znaku B-21 obowiązywał on tylko na najbliższym skrzyżowaniu (dotyczył pierwszego możliwego skrętu w lewo), to znak B-23 obowiązuje od miejsca jego ustawiania aż do najbliższego skrzyżowania włącznie z samym skrzyżowaniem. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy jeszcze przed skrzyżowaniem zakaz B-23 zostanie odwołany znakiem B-24 „koniec zakazu zawracania”.
Nie tylko B-21 i B-23 – gdzie nie wolno zawracać?
Pamiętajmy, że jest wiele miejsc, które nie muszą być oznaczone wymienionymi znakami, a mimo to zawracać w nich nie można. Nie wolno zawracać:
- w tunelach
- na wiaduktach
- na mostach
- na drogach ekspresowych i autostradach
- na drogach jednojezdniowych
Zgodnie z najnowszym taryfikatorem próba zawracania np. w tunelu, na moście, wiadukcie, drodze jednokierunkowej jest karana mandatem w kwocie 200 zł. Co ciekawe, punktów karnych za to nie ma. Wiele jednak zależy od kwalifikacji danego czynu przez policjanta. Jeżeli policjant stwierdzi, że nielegalny manewr zagroził bezpieczeństwu w ruchu lądowym, kara może być znacznie sroższa, policja w skrajnych przypadkach ma prawo zupełnie odstąpić od formy mandatowej i skierować wniosek o ukaranie do sądu, a sąd może wymierzyć grzywnę w kwocie nawet 30 000 zł. Oczywiście to bardzo mało prawdopodobne, ale prawnie, jak najbardziej możliwe.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: