Kierowcy bardzo chętnie korzystają teraz z tego przycisku. Ale kto wie, że ma on ukryte funkcje?
Wielu może być zaskoczonych, że w ogóle poruszamy wątek tego przełącznika, który od dekad znajduje się w samochodach. Może właśnie dlatego sporo kierowców w ogóle nie zdaje sobie sprawy, że jest on nie raz powiązany z dodatkowymi funkcjami.
Jak korzystać z ogrzewania tylnej szyby?
Charakterystyczne paski na tylnej szybie samochodu, to wiązki, które pod wpływem prądu rozgrzewają się, podgrzewając powierzchnię. Rozwiązanie proste i spotykane było nawet w Maluchu, choć oczywiście nie we wszystkich egzemplarzach.
Ogrzewanie tylnej szyby może posłużyć do jej odmrożenia i tak też najczęściej jest ono używane, ale to może być błąd. Pozbycie się z niej lodu w ten sposób może chwilę trwać, a zanim to nastąpi, nie będziemy mieli odpowiedniej widoczności. A za to grozi mandat.
Bardzo rozsądnym użyciem ogrzewania tylnej szyby jest natomiast jej odparowanie, a więc coś, co może przydać się nie tylko zimą.
Ogrzewanie tylnej szyby może ogrzewać nie tylko szybę
To rozwiązanie zależy już od konkretnego modelu samochodu, ale niektórzy producenci łączą ogrzewanie tylnej szyby z ogrzewaniem lusterek bocznych. Jeśli tak jest, zwykle na przycisku mamy dodatkowe oznaczenie, ale warto też skonsultować w tej sprawie instrukcję obsługi naszego auta.
Podobnie jak w przypadku szyby, ogrzewanie lusterek może służyć do ich rozmrożenia, ale czy powinno? Nie możemy ruszyć, jeśli nic w nich nie widzimy, zaś stanie na parkingu z włączonym silnikiem i czekanie aż szyba i lusterka się rozmrożą jest niezgodne z prawem. Opcja ta przydaje się natomiast, kiedy lusterka zaparują.
Zima 2022 – przepisy drogowe, które trzeba znać, by nie dostać mandatu
Twoje auto samo może ogrzać ci szybę
Niektórzy producenci, chcąc ułatwić życie swoim klientom, pozwalają aktywować niektóre funkcje, zależnie od pogody. Są na przykład samochody, które automatycznie aktywują ogrzewanie foteli, jeśli zrobi się zimno. Podobnie też automatycznie aktywowane może być ogrzewanie tylnej szyby.
Jeśli taka opcja jest dostępna, to znajdziemy ją w ustawieniach pojazdu. Naszym zdaniem warto ją jednak dezaktywować, ponieważ nie zawsze jest ona potrzebna, natomiast jest dość prądożerna, a akumulator zimą i tak nie ma łatwego zadania.
A co z ogrzewaniem przedniej szyby?
Wadą klasycznego ogrzewania szyby, są przecinające ją wiązki, które nie przeszkadzają na tylnej szybie, ale pogarszałyby widoczność na przedniej. Dlatego ogrzewanie przedniej szyby stosowane jest stosunkowo od niedawna, a trend ten zapoczątkował Ford. Zwykle wykorzystuje się do tego siatkę z wyjątkowo cienkich włókien i trzeba się dobrze przyjrzeć, aby ją dostrzec.
Ogólna zasada działania i korzystania z tego rozwiązania, jest taka sama jak przy ogrzewaniu tylnej szyby.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: