Czy można jeździć na oponach letnich zimą? Jest jedno zastrzeżenie
Większość kierowców w Polsce wymienia opony letnie na zimowe jeszcze przed rozpoczęciem astronomicznej zimy, a dla wielu ostatecznym argumentem za wyprawą do wulkanizatora, są pierwsze opady śniegu. Nie wszyscy jednak zamierzają w ogóle to zrobić. Często pojawia się jednak pytanie, czy w Polsce można jeździć na oponach letnich zimą?
Czy da się jeździć na oponach letnich zimą?
Prosta odpowiedź jest taka – da się jeździć na oponach letnich zimą. Jest to fizycznie możliwe, a starsi kierowcy doskonale pamiętają czasy, kiedy było to czymś powszechnym. Najpierw opon zimowych po prostu nie było, a później, kiedy zimowe gumy zaczęły się upowszechniać, niewielu kierowców było na to stać lub uważało, że warto zdecydować się na taki wydatek.
Czym różni się opony letnie od zimowych?
Trzeba jednak być świadomym tego, czym różnią się opony letnie od zimowych. Po pierwsze zrobione są z różnych mieszanek – w przypadku zimowych jest ona bardziej miękka, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości przy niskich temperaturach. Z kolei opony letnie twardnieją na mrozie i zapewniają znacznie gorszą przyczepność.
Kolejna różnica to lamele, czyli nacięcia na bieżniku. Dzięki nim opona lepiej wgryza się w śnieg, co wyraźnie poprawia trakcję.
Czy za brak opon zimowych grozi w Polsce mandat?
Wiele europejskich krajów nakłada na kierowców obowiązek jeżdżenia na oponach zimowych. W Polsce takiego obowiązku nie ma, więc nie musimy obawiać się, że patrol drogówki nałoży na nas z tego powodu mandat.
Czy można jeździć na oponach letnich zimą?
Odpowiedzmy więc na tytułowe pytanie – czy można jeździć na oponach letnich zimą? Można, ale jest to wysoce niezalecane. Nawet jeśli poruszamy się samochodem tylko po mieście, a ulice są na bieżąco odśnieżane.
Jak uruchomić samochód na kable? Popełnisz błąd, to unieruchomisz oba auta
To dlatego, że nawet na suchym asfalcie, ale przy niskiej temperaturze, opona letnia zapewni nam znacznie mniejszą przyczepność, niż latem. Wynika to ze wspominanej już zastosowanej mieszanki, która robi się zbyt twarda.
Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, że nie zawsze służby są w stanie utrzymać „czarne” drogi, kiedy spadną obfite opady śniegu. Nawet w dużych miastach trzeba na to trochę zaczekać, a tym bardziej na odśnieżenie bocznych i osiedlowych uliczek. Pozostając przy oponach letnich ryzykujecie, że albo wpadniecie w poślizg w takich warunkach i doprowadzicie do kolizji, albo nie wyjedziecie pod jakieś wzniesienie i utkniecie.
Jeśli nie chcecie wydawać pieniędzy na dwa komplety opon, o wiele rozsądniej jest zdecydować się na opony całoroczne. Zapewnią one zadowalające parametry zarówno latem jak i zimą.
Lecz jeśli, mimo wszystko, decydujecie się na jazdę na oponach letnich zimą, musicie pamiętać o jednej rzeczy – wyjątkowo dużej ostrożności. Cały czas musicie pamiętać, że auto będzie gorzej hamować i gorzej skręcać, niż latem. Natomiast jeśli będziecie musieli jechać zaśnieżoną drogą, sprawdźcie, jak pojazd zareaguje, gdy naciśniecie hamulec. Może okazać się, że na zatrzymanie się będziecie potrzebować wyjątkowo długiego odcinka drogi.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: