Fotowoltaika na parkingach? Wiemy, gdzie to jest obowiązkowe
Coraz więcej państw inwestuje w OZE i uchwala prawne wymogi takich instalacji. Kolejna jest Francja, która uchwaliła, że fotowoltaika ma być obowiązkowa na parkingach.
Francuski senat przyjął przepisy, na mocy których właściciele i zarządcy odkrytych parkingów z minimum 80. miejscami na pojazdy, będą musieli zainwestować w fotowoltaiczne zadaszenia nad parkingami. Fotowoltaika będzie obowiązkowa. Francuzi postawili właścicielom parkingów twarde warunki, bo zignorowanie wymogu instalacji paneli fotowoltaicznych będzie oznaczać dla nich słone kary.
Fotowoltaika na parkingach – ile czasu na budowę?
Nowe przepisy mają wejść w życie we Francji 1 stycznia 2023 roku. Oczywiście nie oznacza to, że tego właśnie dnia wszystkie kwalifikujące się do inwestycji fotowoltaicznych parkingi we Francji będą musiały już dysponować kompletną fotowoltaiką. Na jej instalację zarządcy parkingów będą mieli 5 lat lub 3 lata, zależnie od wielkości danego parkingu.
Fotowoltaika na parkingach – jaki obszar musi być pokryty?
W przypadku parkingów o co najmniej 80. miejscach na pojazdy, ale ich liczbie nie większej niż 400, francuski Senat nałożył 5-letni okres na ukończenie wymaganych inwestycji w fotowoltaikę. Trudniej będą mieli tamtejsi giganci parkingowego rynku. Jeżeli dany obiekt dysponuje większą liczbą niż 400 miejsc na parkujące samochody, jego właściciel będzie mieć tylko 3 lata na montaż, instalację i uruchomienie fotowoltaicznych zadaszeń nad poszczególnymi stanowiskami. Co do zasady, nowe instalacje mają pokryć przynajmniej połowę terenu danego parkingu.
Fotowoltaika nie działa lub jej nie ma? Kary będą słone
A co, gdy zarządca parkingu nie zechce tego zrobić? Raczej nie będzie mu się to opłacać. Francuzi uchwalili, że parkingi, na których w wymaganym czasie nie zostanie uruchomiona odpowiednia ilość fotowoltaicznych zadaszeń, będą musiały ponieść karę w kwocie 50 euro miesięcznie za każde stanowisko na danym parkingu, aż do czasu uruchomienia instalacji spełniającej prawne wymogi. Oznacza to, że nawet najmniejszy, kwalifikujący się do obowiązkowych instalacji fotowoltaicznych, 80-miejscowy parking, będzie musiał zapłacić co najmniej 4000 euro miesięcznej kary.
Duży przyrost zeroemisyjnej mocy zainstalowanej
Z obowiązku instalowania paneli fotowoltaicznych zostaną zwolnione niektóre francuskie obiekty parkingowe. Są to m.in. parkingi w zabytkowych dzielnicach miast, czy parkingi dla samochodów ciężarowych o masie przekraczającej 7,5 tony.
Francuzi przewidują, że nowe przepisy przyczynią się do wzrostu mocy zainstalowanej w fotowoltaice o ok. 11 GW. Dla porównania całkowita moc zainstalowana fotowoltaiki w całej Polsce dopiero pod koniec października przekroczyła właśnie 11 GW, czyli tyle, ile Francuzi planują uzyskać wyłącznie z samych parkingów. Czy 11 GW to dużo? Dla porównania największa elektrownia węglowa Europy, Elektrownia Bełchatów dysponuje mocą zainstalowaną wynoszącą 5096,7 MW. Czyli planowana moc zainstalowana z fotowoltaiki na francuskich parkingach będzie dwukrotnie wyższa od największej europejskiej elektrowni węglowej i najbardziej emisyjnej (pod względem emisji CO2) elektrowni świata. Tak, Elektrownia Bełchatów jest najbardziej emisyjną elektrownią na całym świecie. Oczywiście fotowoltaika nie wyemituje nic.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: