eCall. Czym jest i jak działa ten system?
System eCall jest obowiązkowy w Europie, od listopada diagności muszą go sprawdzać. Kiedy można z niego korzystać, jak działa? Wyjaśniamy.
System eCall jest obowiązkowym od 1 kwietnia 2018 dla nowych pojazdów kategorii M1 (pojazdy silnikowe służące do przewozu osób i ich bagażu, mogące wraz z kierowcą przewozić do 9 osób) oraz N1 (pojazdy silnikowe służące głównie do przewozu ładunków o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony).
Od 1 listopada 2022 roku jest on również elementem sprawdzanym podczas każdego, obowiązkowego badania technicznego. Samochód, który z racji wymogów homologacyjnych powinien być wyposażony w opisywany tu system, a będzie go pozbawiony, bądź nie będzie on działać poprawnie, nie przejdzie badania technicznego. Podstawą do obowiązkowego wprowadzenia tego rozwiązania na terenie UE jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112.
System eCall – co robi w momencie wypadku?
Jego działanie polega na tym, że gdy nastąpi wypadek, system automatycznie wybierze numer alarmowy 112. Nawiąże połączenie z numerem alarmowym w pełni automatycznie, nawet gdy ani kierowca, ani pasażerowie pojazdu uczestniczącego w wypadku nie są w stanie tego zrobić. Aktywatorem są czujniki zainstalowane w pojeździe.
Na przykład system ten powinien zainicjować procedurę automatycznego wzywania pomocy po wystrzeleniu poduszek powietrznych w samochodzie. System ten jest w stanie automatycznie przekazać dyspozytorom numeru alarmowego takie informacje jak m.in. dokładna lokalizacja oraz kierunek jazdy (ustalane na podstawie satelitarnego pozycjonowania wykorzystującego europejski system satelitarny Galileo). Kierunek jazdy ma o tyle znaczenie, że dzięki temu służby łatwiej dotrą do poszkodowanych np. na trasach szybkiego ruchu, na których liczba węzłów jest ograniczona.
Operator linii alarmowej w trakcie automatycznego wywołania tej linii przez system eCall spróbuje nawiązać kontakt głosowy z poszkodowanymi w pojeździe, by uzyskać dodatkowe informacje na temat sytuacji, ich stanu itp. Jeżeli jednak nikt się nie odezwie (bo np. wszystkie ofiary są nieprzytomne) wówczas natychmiast na miejsce zdarzenia wysyłane są służby ratunkowe i policja.
System eCall – działanie automatyczne i manualne
W przypadku gdy czujniki jednoznacznie wskażą, że doszło do poważnej kolizji (np. eksplodowały poduszki powietrzne), system eCall działa w pełni automatycznie. Jednak auta wyposażone w to rozwiązanie najczęściej mają umieszczony (najczęściej w podsufitce, pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu) charakterystyczny przycisk eCall SOS (oznaczany najczęściej po prostu „SOS”).
Przycisk ten pozwala manualnie aktywować połączenie ze służbami ratunkowymi. Uwaga! Należy z niego korzystać faktycznie w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. Przy czym nie musi chodzić o Twój samochód, jeżeli np. jesteś pierwszym świadkiem groźnego wypadku drogowego, możesz wykorzystać system eCall, by powiadomić służby za jego pośrednictwem o poważnym zdarzeniu na drodze.
System eCall – jakie korzyści
W sytuacji wymagającej interwencji służb ratowniczych każda minuta to kwestia życia i śmierci. Statystyki pokazują, że system eCall pozwala skrócić czas dotarcia służb do miejsca wypadku o 40 proc. na terenach miejskich i nawet o 50 proc. na pozostałych.
Czym nie jest eCall?
System eCall nie jest czarną skrzynką i nie monitoruje stale sytuacji w twoim samochodzie. Jest on aktywowany tylko wtedy, gdy nastąpi jedna z dwóch rzeczy: czujniki (np. eksplozja poduszek) wykażą, że doszło do wypadku drogowego) lub nacisnąłeś przycisk SOS w pojeździe. Jeżeli żadna z tych dwóch rzeczy nie nastąpi, system nie przekazuje nikomu danych dotyczących lokalizacji Twojego pojazdu.
System eCall nie jest również telefonem do pomocy drogowej, należy z niego korzystać wyłącznie w sytuacjach kryzysowych. Natomiast warto wiedzieć, że w wielu autach, obok przycisku SOS znajduje się inny przycisk z naniesioną na niego grafiką klucza – to tzw. system bCall pozwalający ręcznie zgłosić np. awarię auta czy zadać pytania wprost z auta dotyczące jakiegoś problemu technicznego z pojazdem.
Jak mam eCall, mam kartę SIM w samochodzie?
Niekoniecznie. System eCall nie wymaga obecności na pokładzie karty SIM, a jedynie modułu zdolnego do łączności z sieciami komórkowymi. Jest to sytuacja podobna jak w przypadku telefonów komórkowych. Aby zadzwonić z dowolnego telefonu na numer alarmowy, nie musisz mieć w nim karty SIM. Natomiast, jeżeli w samochodzie masz możliwość nawiązywania połączeń innego rodzaju (np. z serwisem technicznym producenta, czyli usługę bCall lub masz usługę Concierge), wówczas elektronika pokładowa z całą pewnością obejmuje również moduł identyfikacji abonenta sieci komórkowej, czyli jakąś formę karty SIM.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: